Titta vad jag hittade!

nevin

Trådstartare
Jag vet inte om jag är ute på hal is nu, men den här OJ gillar jag verkligen, han verkar ha en vettig strategi för sin träning. En sak jag tyckte var trevlig var också att hunden kom in med det här halsbandet på som sitter både uppe och nere på halsen, och efter bara ett kort tag i filmavsnittet var det borta!

Sv: Titta vad jag hittade!

Varför skulle det vara "hal is" att gilla en kille som leker med en hund?

Äsch, dumt uttryckt bara, jag menar bara att hundträning inte är något jag är så himla haj på och jag kanske missar något väsentligt i det han gör. Såg bara väldigt trevligt ut:)

Just där halsbandet skrev Anders Hallgren om i senaste nummret av Hundsport. Uttdrag från texten;
"Det har kommit ett nytt halsband avsett för träning av hundar. Upphovsmannen är Cesar Millan, mannen i TV-serien från USA som visas i TV4 Plus. Det är ett stryphalsband som är konstruerat så att det stryper högt upp på halsen, alldeles bakom öronen. Meningen med den placeringen är att det ska göra ont. Därtill är halsbandet tunt, så att det ska tränga in ordentligt."

"Runt halsen finns ett antal nerver som går ut från kraniet. Ju högre upp det sitter, desto mer ytligt ligger de. Längre ner på halsen är de skyddade av muskler. Men högre upp, speciellt bakom öronen, är de oskyddade.
En av dessa nerver, trigeminus, ligger relativt ytligt och grenar sig till tre ställen i hundens ansikte. Enligt den kände engelske hundpsykologen Roger Mugford använder man tryck mot denna nerv i kinesisk tortyr, eftersom den medför stark smärta vid tryck på den."

"Man har sedan flera decennier sett att effekten av ryck i kopplet blir mycket starkare när man placerar halsbandet uppe under öronen."

"Det nya halsbandet som lanseras sitter konstant uppe un der öronen och utgör hela tiden en potentiell risk för smärta,beroende på hur man handskas med kopplet."

"Dessvärre så används ryck i det här halsbandet främst för att straffa hundar som har problembeteenden. Och det är effektivt för stunden, eftersom det gör så ont. Men folk som provar märker att det bara är tillfälliga effekter, som alltid när man försöker bli av med problem genom att straffa.
Den effekten som du ser i TV sitter inte i länge, om man inte fortsätter att utsätta hunden varje gång den gör utfall eller vad den nu gör. Det innebär att man måste utsätta hunden för upprepad smärta i dagar, veckor, månader, kanske år...
Det kallas för "quick fix" och medför en tillfällig effekt som alla okritiska blir så imponerade av att de inte uppfattar hundens smärta. Ler tränaren dessutom så får man intrycket av att det här inte alls är farligt, smärtsamt och skadligt."

"Jordbruksverket har förbjudit användande av tagghalsband (stackel) med hänvisning till djurskyddslagen. Då Cesar Millans halsband medför stor smärta, och dessutom risk för skador, får vi hoppas att detta halsband går samma öde till mötes."

Kan inte annat än hålla med.

Tyckte mest att det verkade stressigt. Min hund skulle fulltständigt gå sönder av all den stressen :crazy:

Ja, det ser läbbigt ut, faktiskt. Men jag ska erkänna att jag ett tag när hanen var precis ny hemma och han höll på att dra mig runt stan med dregglet flygande kring munnen och vrålande som en bindgalen jävul faktiskt satte kedjan långt upp på halsen för att inte behöva montera bort honom från någon annan stackars hund som kom ivägen....

Vi tränade som besatta på hundmöten (sällan med kedjan uppe, eftersom jag ville ha bort beteendet, inte bara bota symptomen), och idag är han lugn om än inte helt trevlig vid möten med vissa hanar. Han reser lite ragg, muttrar en aning, men går på slakt koppel vid min sida. Skulle det vara så att den andra hunden kommer för nära och är provocerande så muppar han emot tyvärr, och i våras resluterade det i att två stora hanar trasslade in sig i barnvagnen och vrålade lite.... Det gick inte till slagsmål då jag faktiskt hade så pass ordning på min hund att han backade på kommando(behövde inte dra i kopplet:laugh:, och lyckades få in en fullträff på den andra hundens allra ömtåligaste ställe. Bråket startade då den andra hunden kom i full fart och med ögonen spända i min hund, stannade inte alls då jag skrek på den och husse i fråga är blind så han såg inte vad som höll på att hända (tydligen hör han dåligt med...)

Ja, lite fartigt var det allt. Men jag är imponerad av att han faktiskt fick igång hunden, den såg ganska seg ut. Min hund hade antagligen inte fattat vad killen höll på med alls, han hade nog mest bara gäspat och försökt lukta på gräset:D

De andra hundarna verkade ju kolugna men jag gillade inte sättet han pratade på och lekte med hunden. Iofs så verkade det ju funka på just den jycken, kanske är så att jag blivit skadad av att ha en oerhört lättstressad hund som blir alldeles förstörd så fort nån okänd pratar lite för ljust eller fort.

Jag tyckte snarare det var ett genombrott att han hittade något som var MER värt än att glo på de andra hundarna. Om man inte kan belöna sin hund återstår ju BARA att bestraffa.

Senast ändrad:

Jag tyckte snarare det var ett genombrott att han hittade något som var MER värt än att glo på de andra hundarna. Om man inte kan belöna sin hund återstår ju BARA att bestraffa.

Det är sant!

*kl*
Men med en hund utan problem som kan fungera normalt skulle jag inte leka sådär. Innan att hunden vet att det är JAG som äger, kontrollerar och leker tillsammans med hunden med leksaken tycker jag att det är bättre att belöna på annat sätt. Nu lekte han ju liksom själv... Och det är ju inte önskvärt!

Kräksnaran som hunden är på sig är jag inte förtjust i alls.

Gilly:)

Jag såg det tvärtom. För att kunna komma dithän att man som ägare kontrollerar leken, bjuder på leken, belönar med leken, måste ju hunden uppskatta leken. Går man in i första början och kräver en perfekt lek innan hunden ens vet att leken är värd att kämpa för, varför ska den senare anstränga sig för att bli belönad med lek?

Jag såg det tvärtom. För att kunna komma dithän att man som ägare kontrollerar leken, bjuder på leken, belönar med leken, måste ju hunden uppskatta leken. Går man in i första början och kräver en perfekt lek innan hunden ens vet att leken är värd att kämpa för, varför ska den senare anstränga sig för att bli belönad med lek?

Självklart! Men innan jag kampar ordentligt vill jag att hunden har ett bra släppande/spottande... Om viktförskjutningen mm behöver ändras är det ju enkelt fixat sen.

Gilly

Jo, men det här är ju en hund som denne man aldrig träffat förut, och som dessutom har ett problembeteende. Då hinner inte han fundera på bra släppanden osv, utan där skulle ägaren i ett mkt tidigare skede gått in och lärt sig hur hunden vill bli belönad för att ha en belöning som hunden vill jobba för.

Nu fanns ju inte detta, utan han fick jobba sig fram till att hitta en.

Jo, men det här är ju en hund som denne man aldrig träffat förut, och som dessutom har ett problembeteende. Då hinner inte han fundera på bra släppanden osv, utan där skulle ägaren i ett mkt tidigare skede gått in och lärt sig hur hunden vill bli belönad för att ha en belöning som hunden vill jobba för.

Nu fanns ju inte detta, utan han fick jobba sig fram till att hitta en.

Därför skrev jag

Men med en hund utan problem som kan fungera normalt skulle jag inte leka sådär.

Läsa först;)

Gilly

Men varför kommentera hur du skulle gjort med en annan hund, utan problem? Det är väl hunden i exemplet, MED problem, UTAN kunskap om hur man leker vi måste utgå ifrån.

Det är underförstått enligt mig, eftersom hela programmet bara berör hundar med olika problem. Det finns säkert mycket som sett annorlunda ut om man tränat hundarna på ett visst sätt från start.

Detta är ett intressant ämne tycker jag, än mer sen jag börjat med räddning. Där är belöningen verkligen av största intresse, och är det en boll så är det. Även om man får montera loss den ur munnen med en kofot sen så är det hundens favoritbelöning man ska erbjuda.

Senast ändrad:

Men varför kommentera hur du skulle gjort med en annan hund, utan problem? Det är väl hunden i exemplet, MED problem, UTAN kunskap om hur man leker vi måste utgå ifrån..

Det är underförstått enligt mig, eftersom hela programmet bara berör hundar med olika problem. Det finns säkert mycket som sett annorlunda ut om man tränat hundarna på ett visst sätt från start.

För mig var det då antagligen inte underförstått!! Det skrevs i tråden att man tyckte att leken såg trevlig ut. Då menade jag att ja, det kanske den gjorde, men jag skulle inte ha lekt så med en normalfungerande hund. det måste jag väl kunna få skriva?;)

Detta är ett intressant ämne tycker jag, än mer sen jag börjat med räddning. Där är belöningen verkligen av största intresse, och är det en boll så är det. Även om man får montera loss den ur munnen med en kofot sen så är det hundens favoritbelöning man ska erbjuda.

I alla grenar/discipliner måste belöningen med stort B användas. Men jag tycker inte att en belöning är klar för användning innan hunden och jag kan leka tillsammans på ett kul sätt. Med inte kul menar jag, precis som du skriver, att man måste montera loss leksaken ur munnen med en kofot... När jag tränar vill jag snabbt och enkelt ta fram leksaken och leka, och sen när jag vill avbryta lika enkelt igen ta tillbaka den och fortsätta träna. Det är lätt att träna in ett "tack", så varför leka innan man gjort det?

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 937
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 596
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 662
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet