Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill ha! Var ju tvungen att googla kål-eländet.
 

Bifogade filer

  • 9BC12049-4360-4D83-B09E-4DFD612ED741.png
    9BC12049-4360-4D83-B09E-4DFD612ED741.png
    202,6 KB · Visningar: 44
Hjälp, hjälp, jag vill göra en flemish carbonnade och har ingen aning om vilken slags öl man ska använda. Kan man köpa någon av de här ölsorterna i Sverige? Finns det något bra substitut?
  • 400ml Trappist ale such as Leffe or Chimay, or other dark ale
  • (1/2 pint) bottleof belgian strong brown ale, Beer
  • 2 cups Belgian-style ale, like Ommegang Abbey Ale

Edit: Det verkar finnas Chimay på systembolaget i Bollnäs. Får försöka med det.
 
Både Leffe och Chimay brukar finnas på systemet, beroende på vart en bor då @MJLee

Maredsous brukar också gå att hitta i lite olika versioner :)

Ska det vara en av varje sort eller bara en av de du skrev ner?
 
Både Leffe och Chimay brukar finnas på systemet, beroende på vart en bor då @MJLee

Maredsous brukar också gå att hitta i lite olika versioner :)

Ska det vara en av varje sort eller bara en av de du skrev ner?

Bara en sort, bor i Bollnäs - i princip vägg i vägg med Bolaget, helt bortkastat eftersom jag inte dricker alkohol. :grin: fick plötsligt ett väldigt sug efter Flemish Carbonnades, otroligt gott, vet inte varför jag inte kommit på det tidigare. Perfekt vintermat och kan med fördel frysas, blir bara godare då.
 
Hoppar in här.
Har en plan att minska mina matkostnader i år.
Förra året, och delvis året innan gick jag över från att nästan aldrig ha matlåda till jobbet och äta skräpmat oftare än inte till att jag nu i princip alltid har med mig matlåda. Så det är ju en förbättring redan där.
Men jag har en tendens att hitta något jag gillar - köpa hem mycket av det och sedan tröttna och handla annat istället för att laga det jag har hemma.

Så jag börjar med Kyl/frysrensning.
Igår blev det Keldas skogssvampsoppa både till lunch och kvällsmat, de var kvar sedan jag drog ut min visdomstand och inte kunde tugga på ett tag - och höll på att gå ut i datum.
Dagens lunch bestod av kycklingfärs med rödlök, snackspaprikor, majs, sojabönor, harricot verts, old el pasos bbq-kryddpåse, creme fraiche "grillade grönsaker" och pasta.
Helt okej, men inte wow.
Det blev 8 portioner av det hela.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
14 710
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 159
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
106 945
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp