Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enkelt och gott :d

1645361058444.jpg

Potatisen är egenodlad, gelén hemkokt på vinbär från trädgården och köttet kommer från skogen :up:
 
Det blir inte alltid som en tänker. Hektisk vecka- då kör jag en lätt fuskgulasch (med köttfärs). Kommer hem, kollar frys och frys. Allt går bra, men potatis- har enbart någon sk delikatesspotatis. Äh, jag kör, hur fel kan det bli? Just ja, våra nya kastruller och grytor har inte kommit, men jag har en form av traktörpanna som funkar på induktion, så den får det bli. Men 1,5 timme senare är potatisen fortfarande halvhård trots småkokandet 🤯 Min snabba gulasch blev ett evighetsprojekt. Slutade med att jag slevade upp potatisarna i en liten såskastrull (den enda som funkar på induktion) och stormkokade dem. Sen tillbaka i grytan. Aldrig mer gulasch i traktörpanna och inte med en så fast potatis 😤
 
Jag har både bog och bringa(nöt) i frysen, vad ska jag göra av det? Gillar inte "vattniga" grytor/köttsoppa. Såg att man kunde göra råbiff av bog, men jag har typ två kilo så det kändes lite väl :laugh: har ni någon kul idé?
 
Jag har både bog och bringa(nöt) i frysen, vad ska jag göra av det? Gillar inte "vattniga" grytor/köttsoppa. Såg att man kunde göra råbiff av bog, men jag har typ två kilo så det kändes lite väl :laugh: har ni någon kul idé?

En chilivariant på bogen kanske? Lite olika varianter beroende på vad man känner för - kanske en Texas no bean chili med tortillabröd och lite gräddfil eller någon god röra. Alternativt pulled beef, tror bara jag gjort det på högrev men ska ju funka bra med bog också. Huvudsaken att den får gå lååång tid så blir det gott. En gång gjorde jag en chili som jag tror var på bog men enligt ett recept med mörk choklad i. Lät dock roligare än vad det var, jag fortsätter nog att hålla kötträtterna för sig och chokladen för sig. :)
 
En chilivariant på bogen kanske? Lite olika varianter beroende på vad man känner för - kanske en Texas no bean chili med tortillabröd och lite gräddfil eller någon god röra. Alternativt pulled beef, tror bara jag gjort det på högrev men ska ju funka bra med bog också. Huvudsaken att den får gå lååång tid så blir det gott. En gång gjorde jag en chili som jag tror var på bog men enligt ett recept med mörk choklad i. Lät dock roligare än vad det var, jag fortsätter nog att hålla kötträtterna för sig och chokladen för sig. :)
Jag har en sambo som är "allergisk" mot chili, annars lät det lite spännande! Tyvärr fick jag magsjuka efter jag åt pulled berg/pork en gång och den rätten är helt förstörd sen dess.. men jag kanske skulle kunna prova igen, med lite andra tillbehör och smaksättning.. 😊

Tack för tipsen!
 
Rostat bröd med apelsinmarmelad till frukost.
Semla till förmiddagsfika.
Potatis- och purjolökssoppa och rostat bröd till lunch.
Pommes frites med tomatketchup till middag.
Havresnittar med choklad till kvällsfika.
 
Jag har både bog och bringa(nöt) i frysen, vad ska jag göra av det? Gillar inte "vattniga" grytor/köttsoppa. Såg att man kunde göra råbiff av bog, men jag har typ två kilo så det kändes lite väl :laugh: har ni någon kul idé?

Om grytan blir vattnig ar det SUPER gott att riva gott brod i mindre bitar och lagga i. Det blir som en chowder i tjocklek om man har i tillrackligt med brod och SA himla gott.

Alltsa, riva i bitar som passar i munnen, inte riva pa rivjarn.:grin: Jag gillar inte att doppa brod eller kakor i nagon vatska och ata, men det har ar super, super gott satt att "tjockna" soppan. En del bitar ser och kanner man, en del loses helt upp ... urgott om brodet ar gott!
 
En stor ostfralla och en stor mugg te på café vid 10-tiden, semlan tog jag med hem och åt vid lunchtid.
En 24 gram västerbottenpaj och fyra babyplommontomater ett par timmar senare.
Framåt kvällen blir det nog pannkakor (från frysen), det är ju Internationella pannkaksdagen.
 
Gör entré i tråden då jag lyckats med den godaste köttfärssås jag gjort hittills! 😁. Har hittills stått på spisen sen klockan 14, och ska stå ett par timmar till och sjuda. Massor med kryddor och sådär perfekt tröstande i smaken, om jag får säga det själv.
Till den ska vi ha en pastasort jag inte testat förut men som dottern valde igår i affären.
7105-Zeta-CDL-Radiatori-400g-side-HR-scaled.jpg
 
Gör entré i tråden då jag lyckats med den godaste köttfärssås jag gjort hittills! 😁. Har hittills stått på spisen sen klockan 14, och ska stå ett par timmar till och sjuda. Massor med kryddor och sådär perfekt tröstande i smaken, om jag får säga det själv.
Till den ska vi ha en pastasort jag inte testat förut men som dottern valde igår i affären.
7105-Zeta-CDL-Radiatori-400g-side-HR-scaled.jpg
Nu är det ätet, blev jättegott! Åts med körsbärstomater och som jag ringlade crema balsamico på. parmigiano reggiano, gött!
Imorgon blir det nån slags gryta med kyckling, kokosmjölk, röd curry och grönsaker. Ser fram emot den!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp