Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev igår bjuden på middag av pappa. Ripa, kokt potatis, gräddsås att mosa potatisen i, rönnbärsgele, finskuret och nästan karamelliserat rotsakspytt. Mycket gott!

Idag är det fars dag och därmed min tur att bjuda igen. Fadern i fråga har önskat älgfile med sås och krånglig potatis. Planen är att steka älgfilen snabbt på hög värme. Tillbehören blir puré på rostad rotselleri, potatis och mycket grädde, trattkantarellmajonnäs, rårörda lingon smaksatta med en liten aning soja och cognac, samt krispig rotsakscarpaccio. Och något trevligt rödvin till.


Förrätt blir frasvåffla med Kalixlöjrom, crème fraîche, citron och lite hackad lök. Måste följdaktligen laga en sats våfflor och därmed även ha våffelfika till lunch. Kommer eventuellt inte att svälta ihjäl den här helgen.
 
Långkokt gulaschgryta på högrev. Lite mer långkokt än först planerat eftersom jag provsmakade och tänkte att den får gå några minuter till, men sedan blev det visst drygt en halvtimma till. Men den klarade det fint.

Dessert nyinköpta lyxgräddbullar, som ett mellanting mellan pralin och gräddbulle med fyllning av äppelkanelsås ovanpå vanligt gräddbullefluff och en botten med pepparkaka. Samt alltihop förpackat i ett dekorativt överdrag av choklad. Och i en massa andra fantastiska varianter och smaker med mango/passionsfrukt m m. :love: Det är en som börjat tillverka och sälja sådana och delikata praliner och som bor mycket nära mig, lite för nära för att detta ska vara hälsosamt i längden. :eek:
 
Blev igår bjuden på middag av pappa. Ripa, kokt potatis, gräddsås att mosa potatisen i, rönnbärsgele, finskuret och nästan karamelliserat rotsakspytt. Mycket gott!

Idag är det fars dag och därmed min tur att bjuda igen. Fadern i fråga har önskat älgfile med sås och krånglig potatis. Planen är att steka älgfilen snabbt på hög värme. Tillbehören blir puré på rostad rotselleri, potatis och mycket grädde, trattkantarellmajonnäs, rårörda lingon smaksatta med en liten aning soja och cognac, samt krispig rotsakscarpaccio. Och något trevligt rödvin till.


Förrätt blir frasvåffla med Kalixlöjrom, crème fraîche, citron och lite hackad lök. Måste följdaktligen laga en sats våfflor och därmed även ha våffelfika till lunch. Kommer eventuellt inte att svälta ihjäl den här helgen.
Kan uppdatera att det blev gott! :d Tog dock (som alltid) mycket mer tid än jag tänkt mig.
20221113_210122.JPG
 
Åt kronärtskocka med brynt smör igår. Gjorde mer smör än jag brukar för jag tänkte ha det till den bakade potatisen idag.
Lätt det kallna och vispade upp det.

Skulle fikat med en väninna som tyvärr avbokade. Men jag åt gott ändå. Gjorde en röra till potatisen med CF, fint skivad soltorkade tomater, smulad fetaost, finhackad vitlök, majs, gräslök och S&P. Så gott! Att ha en klick brynt smör innan röran var verkligen pricken över i'et!
 
I förrgår gjorde jag en paj med lite fullkorn i degen. Hade i fetaost, minitomater, tryffelsalami och färsk basilika med stanning etc så klart. Gjorde grönsallad med vinägrett till för lite mer syra och fräschör. Så gott!

I går var vi trötta och åt färdiga fisk-crispies med airfryad potatis och färdig dansk remouladsås. Det var ok. Potatisen iaf jättegott knapriga med goda kryddor. En av dem är mina senaste obsessions: libbsticka.

Vi åt det medans vi såg finalen av Kockarnas kamp just när 6 st superkockar stod och lagade så magiskt vacker och förmodligen också lika god trerätters. Kontrasternas kontraster liksom. 😅
Sambon tröståt en skål blåbärskräm efter middagen. 🙄:laugh:
 
Igår,, Bakad potatis med improviserad röra på boursinost, skinka, creme fraiche, majs och lite salt och peppar

Micrade potatisen och var enkelt att blanda röran, blev så gott :d
 
Blev igår bjuden på middag av pappa. Ripa, kokt potatis, gräddsås att mosa potatisen i, rönnbärsgele, finskuret och nästan karamelliserat rotsakspytt. Mycket gott!

Idag är det fars dag och därmed min tur att bjuda igen. Fadern i fråga har önskat älgfile med sås och krånglig potatis. Planen är att steka älgfilen snabbt på hög värme. Tillbehören blir puré på rostad rotselleri, potatis och mycket grädde, trattkantarellmajonnäs, rårörda lingon smaksatta med en liten aning soja och cognac, samt krispig rotsakscarpaccio. Och något trevligt rödvin till.


Förrätt blir frasvåffla med Kalixlöjrom, crème fraîche, citron och lite hackad lök. Måste följdaktligen laga en sats våfflor och därmed även ha våffelfika till lunch. Kommer eventuellt inte att svälta ihjäl den här helgen.
Vad är "krånglig potatis"?
 
I går gjorde jag en typ chili con carne på önskemål om det. Den blev god! Sambo åt den med ris. Jag vill alltid ha den som den är med ostmacka till. Så jag åt surdegsbröd med Kvibklle cheddar på till. Så gott!

Efterrätt blev olika typer av glass.

Idag blev det chilin igen. Så god att vi ville ha den igen.
 
I går gjorde jag en typ chili con carne på önskemål om det. Den blev god! Sambo åt den med ris. Jag vill alltid ha den som den är med ostmacka till. Så jag åt surdegsbröd med Kvibklle cheddar på till. Så gott!

Efterrätt blev olika typer av glass.

Idag blev det chilin igen. Så god att vi ville ha den igen.

Jag tycker chili är godare när den fått stå till sig lite :up:
 
Igår hemvevad lasagne på långkokt köttfärs, idag preppat benfri kotlettrad till både middag och det bortskurna till en slags Pad thaiish med överblivna grönsaker och svampar på upphällningen till lunchlådor. Såsen till denna nudelrätt blev riktigt god.
 
Styckade ett lamm helt själv för första gången igår!
Så jag gjorde en mindre gryta på lamm idag, blev förvånandevärd god med tanke på att jag inte hade svamp och glömde ha i lök.
Så förutom lamm hade jag i stekta kikärter och morotsstavar, som krydda hade jag i s&p, lagerblad, viltfond, grönsaksbuljong, kinesisk soja och grädde på slutet.
Jag föredrar verkligen när man steker kikärter först, det blir mindre mos av dem.
Men väldigt mild smak, har jag glömt något eller är det bara ha i mer?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp