Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det blomkålsrisotto med kräftstjärtar. 😋 riktigt bra, den gör jag om!
IMG20230204173902.jpg
 
Testade en ny version av tacopaj i helgen. Man gjorde skalet med mjuka skal (insåg hur förnorskad jag blivit när jag ville skriva lefsar 🙈) som man klädde på insidan av en springform. Sen fyllde man med stekt köttfärs. Hade i kryddor och majs när jag stekte köttet, la sen även på färska små skivade tomater samt ett tunt lager med en röra på creme fraiche och siracha sås+ lite extra vitlök och riven ost, var inte särskilt snål med osten 😁, så in i ugnen till osten fått fin färg. hade mer creme fraiche röra, sallad och rå paprika till, blev gott ☺️👌
 
Har fyllt år igen och i vanlig ordning blivit bortskämd ordentligt av föräldrarna. :up:

Champagne och tilltugg i form av vedugnsgräddat knäckebröd med pepparrotscrème och saltad, torkad älg.

Sedan creme niñon, följt av pilgrimsmusslor i sås på vitlök, karamelliserad lök och vin.
Därefter gravad ripa med trattkantarellmajo och rostade hasselnötter. Sedan älgkalvfilé med pommes duchesse och grönpepparsås.
Champagne till de första rätterna, sedan Chateau Musar.

Slutligen tårta med choklad-, apelsin- och hallonbotten, chokladtryffel och vit chokladmousse.

Nu mätter, trötter och fuller.

:love::love::love:
 
Vi har haft noll ork länge och ätit snabblagat och rätt tråkigt.

Men i går gjorde vi älsgstek som fick puttra i en gryta i evigheter. Vi tog lite av guckan från grytan och blancherade fänkål som sedan smörstektes. Smörstekte skogschampinjoner och kantareller som fick bli en gräddsås. Till det också hasselbackare och rödvinbärsgelé. Sååå gott!
 
Vi hade typ noll mat hemma efter att ha tömt det mesta och inte hunnit handla i dag enligt plan.
Sambo rotade fram vegschnitzlar och ärtor och hittade något pulverpotatismos som han försökte krydda och hade i lite skvättar av texmexost och mozzarella till pizza. 🥴 På med lite citron och pepparrot.
Det kan ha varit det äckligaste vi ätit på några år.
”Fy satan vilken skitmat. Det enda som var bra var att det tog 10 min.” sa kocken. Håller med! 😂
 
Idag blev det kycklinggryta med ris!

Kök, vitlök, ingefära, chili, vitpeppar och gurkmeja fick stekas på lite, sen i med kyckling. Hällde sedan över krossade tomater smaksatt med chili, och kokosmjölk och i med grönsaksbuljong. Smakade av med salt och msg.

Blev riktigt bra!
 
Överbliven ryggbiff så idag blir det yakiniku med lök, gräslök, chili och lime med ris till. Lite av höstens soppar gick ned också och doftar gott! Och en sallad på allt grönt som finns kvar i kylen så här på söndagkvällen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp