Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
I kväll körde jag snabb skåprens. Kokade spagetti och skar upp halloumi i små kuber som stektes och hade i vitlök i stekpannan. Blandade några äggulor, riven parmesan och grädde med kryddor. Blandade ihop allt med rikligt av färsk basilika och lite rostade pinjenötter.
Blev väldigt gott och gick fort.
 
I förrgår blev det citron- och rosmarinkyckling. Till det en matig sallad med vinägrett.

I går grillade sambo fläskkarré. Jag är lite svårflirtad vad gäller fläsk. Men det blev supergott. Det var också grillade romansallad med olivolja m vitlök, majskolvar och tomater med citron etc. Så gott!
 
20230612_203211.JPG

Premiär hos lokala jordgubbsodlaren. Två (eller ja, jag har redan ätit upp en halv) rågade liter stora, fina gubbar :love:
 
Stekte färsk chorizo först hel och sen i skivor. Hade i en hög körsbärstomater som fick bli mjuka och söta. Sen i med pasta, feta, ruccola och färsk basilika. Toppades med rostade pinjenötter. SÅ gott!
 
Pallade inte laga mat och min plan om färdigt kallskuret, oliver etc med surdegsbröd/bruschetta gick i stöpet iom att sambon tagit med sig det brödet till DK av ngt idiotskäl.
Alltså rotade jag fram tortilla-bröd och hade på lite tomatsås, lite spansk ost, färsk mozzarella, minitomater, kallskurna chorizon och serranoskinka och slängde in i airfryern. Sen på med färsk basilika och ruccola. Supergott!
 
Daaaamn. DAMN!

Gjorde precis sommarens godaste dressing, jag kommer leva på den förutspår jag.
Jag gjorde coleslaw men den är egentligen tänkt som "vanlig" dressing, men jag ville ha krispigare grönsaker.
Några morötter som rivs grovt, spetskålsblad som rivs av så hela de går, lägg största/hela bladet underst och de andra i och rulla till en cigarr. Tunna strimlor med maxbredd som morötterna.

"Ceasarressing";
1 dl turkisk yoghurt
1 msk majonnäs
1 msk creme fraiche
1-1,5 dl finriven Parmesan

(Vill man kan man hoppa både majon och cf, men ha då i 1-2 msk vatten)

1/2 pressad citron
1 vitlöksklyfta
1 tsk worchestershiresås
1 tsk dijonsenap
Smaka av med s&p
Den ska gärna stå ihop sig en kvart.

Ha den i en vanlig sallad eller som jag, i en coleslaw. Den kommer garanterat passa till grillat. 👌
 
Jag hade lördag igår kväll pga helgjobb. De har dessutom sänkt brandrisken från totalförbud till normalförbud, så det var tillåtet att grilla. :up:
Fixade grillspett med tre varianter; torsk i honung och lime, tonfisk i sesamolja och soja, samt pilgrimsmusslor i vitlök, smör och chili. Till det grillad spetskål i tunna klyftor marinerad i citron, soja och olivolja, samt en tomat- och mangosalsa med lime, vitlök och koriander, och ett gott levain med god ost (tror det var en Almnäs wrångebäck?) i väntan på att grejorna skulle bli klara.
Sedan vit chokladkladdkaka fylld med jordgubbar, serverad med rabarberkompott. Mathimlen :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp