Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller hur! Varje sommar gullar jag järnet med kålen och varje vinter gläds jag över hur fantastiskt släkte det är. Kål gör det verkligen enkelt och gott att äta lokalproducerat också på vintern.

Idag fick gårdagens kålkavalkadrest sällskap av anklever och ankhjärta (från våra egna ankor!!!). Känner mig ändå nöjd över att vi inte döpte ankorna. Mums! Blomkålen var himmelsk. Väldigt vällagad (fin omskrivning för återuppvärmd) på insidan och alldeles gyllene krispig i stekytan pga smööör.

Oj, kom på nu att jag missade buljongen. Det får bli en kvällskopp nu med lite färskriven gurkmeja och ingefära tror jag.
 
Minikålkavalkad idag! Lunch potatis- och purjolökssoppa med hembakt bröd och kokt ägg från hönsen som redan anser att det är vår. :love: Men också lite grönkål som "sallad" på mackorna.

Och middag nötfärsbiffar med senap + gräddkokt savoykål med purjolök och stekta äppeltärningar på övervintrade trädgårdsäpplen. Och så en portion treveckorssallad med rödkål + rödlök (Zeinas recept, så jäkla gott!) till.

Så allt som allt väldigt mycket gårdsproducerat idag. Och mycket ljuvlig kål. :d
 
Yay @Lillgrådis. Låter gott! Den gräddstuvade. :d

Jag gjorde typ stekt ris av finhackad blomkål idag. Kryddade med ingefära, spiskummin och tamari. Min kål trogen piffades ”riset” med brysselkål, svartkål, rödkål och så lite lök. Stekta ägg från grannen. Surkål på sidan (för att förebygga ev kålbrist). Gott!
 
Vi får snart ha en egen tråd bara till kålens ära! Jag nöjer mig med att vara utmanare på Kåltronen, men jag jobbar mig uppåt. :D Låter delikat, skulle fasen odla 50 huvuden bara av blomkål om jag hade oändligt med plats och tid att pyssla om dem. Blomkålen är ju också så mångsidig, kul variant med blomkålsris. :d Men savoykålen har verkligen också säkrat sin plats i mitt framtida kålodlarliv, den gräddstuvade varianten har jag inte gjort för sista gången.
 
Jag tror du skulle göra dig bra på kåltronen @Lillgrådis! Har själv aldrig drömt om att bli regent. Jag tänkte skriva att jag inte ätit någon kål än idag, men det är ljug. Hade surkål till frukostäggen. Märkligt tillfredsställande. Äggen mosade med smör och örtsalt.

Ligger nu på mammans kökssoffa efter att ha intagit sashimi från byn följt av lite mörk choklad med havssalt.

Ska snart förbi grannen som har lufttorkat skinka till mig.:d Hoppas på en fantastisk lokal prosciutto crudo-upplevelse. 🤞

Det känns som en lovande matdag. Middagen dock ett oskrivet blad.
 
Tänkte göra köttfärsbiffar och potatisgratäng ikväll, har ni nåt bra recept på biffar? Har inte så mycket hemma men typ basic kryddor och så. Vill lixom inte att det ska bli pannbiff…
 
Det lät riktigt gott, men faller tyvärr på en hel del ingredienser… just nu i alla fall, men tack för tips :up:

Vad är det som saknas? Jag har inte heller allt hemma, men ägg, grädde/mjölk, ströbröd, någon slags soja, någon slags buljong, salt och peppar tar det långt

Annars tycker jag det är gott att göra som hamburgare, väldigt avskalat med egentligen bara salt och peppar. Men då vill man ha en riktigt bra sås till...
 
Vad är det som saknas? Jag har inte heller allt hemma, men ägg, grädde/mjölk, ströbröd, någon slags soja, någon slags buljong, salt och peppar tar det långt
Buljong, bären och konjak :laugh: men såg inte att det stod soja, läste fel. Kanske går att modifiera då:)

Har iof någon sorts buljongtärning…
 
Superenkel kycklinggryta med kokosmjölk, röd curry, lite fisksås mm. I med en påse frysta wokgrönsaker, min typ av matlagning :angel: Ris till.
 
Idag blir det en panna med basmatiris, fisk, färsk basilika, cocktailtomater marinerade i olivolja och rödvinsväger och tapenade på oliver. Recept från Jamie Olivers Fem ingredienser. Gillar den kokboken, så många recept utan massor av ingredienser utan bara fem ingredienser i varje recept. Perfekt för att variera maten främst till vardags när man inte riktigt hinner göra något som tar lång tid men även ibland på helgerna tar jag recept från den när jag inte är riktigt inspirerad.
 
Fortsätter på tema nötfärsbiffar men nu med rotselleripuré och kokta gulbetor + citron- och timjansås.

Samt har plötsligt fikabröd i form av bakade mockarutor. :eek: Jag brukar eventuellt baka en tårta till min födelsedag eller om jag ska bjuda på något på jobbet, det känns ju alldeles crazy att börja spontanbaka något däremellan också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp