Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
<snip>

Huvudratt:
Kramig gronkals och svamppasta - har tankte jag att jag kan steka bacon och ha pa sidan till de som vill ha det?
https://gratefulgrazer.com/home/creamy-vegan-pasta/

<snip>

Till Pastan skulle jag nog steka och "caramelize" (helst i maple syup ... borde finnas massor av recept pa natet) bacon och crumble samt lagga i en skal vid sidan om ... eller i nagra sma portions skalar vid varje talrik till icke veganer.
 
I kvall blev det revbensspjallen fran sous viden, tater tots, och en salad.
First tankte jag en salad med nopales (prickly pear kaktus blad) men de hade inga i affaren sa jag hogg ett blad fran en aloe vera i stallet. "Den blir bra" tankte jag, "Jag tar inte sa mycket, bara tillrackligt for att fa den lilla beska sid smaken ... ungefar som med endiver ... tankte jag".:cautious:
Vid narmare undersokning var gurkan jatte (verkligen JATTE) besk, tomaterna var inte alls sota, Jag hade ingenting som kunde ge den lite sota skjuten utan allt var SUPER beskt. "Det ar tur" forklarade jag for Maken efterrat "Att jag ar varlds best pa att gora mina egna vinaigrette dressingar:grin:". Det var verkligen mycket gott och dressingen gomde allt som egentligen var fel med saladen.:p

Jag har ett rack spjall till som ska in i sous viden i morgon ... men de ska ha annan tid och varme ... Jag tror jag vet hur jag vill ha det nu. :angel::d
 
Till Pastan skulle jag nog steka och "caramelize" (helst i maple syup ... borde finnas massor av recept pa natet) bacon och crumble samt lagga i en skal vid sidan om ... eller i nagra sma portions skalar vid varje talrik till icke veganer.

Ja precis, hade tankt steka bakkon och lagga i en sidoskal - att steka i lonnsirap var en ny ide som jag kanske testar
Tror det bara ar 1-2 personer som har svart for iden med en kottfri maltid, man kommer val att steka en ganska generos mangd anda, alltid trakig om det kanns som att det snalas med maten!
 
Ja precis, hade tankt steka bakkon och lagga i en sidoskal - att steka i lonnsirap var en ny ide som jag kanske testar
Tror det bara ar 1-2 personer som har svart for iden med en kottfri maltid, man kommer val att steka en ganska generos mangd anda, alltid trakig om det kanns som att det snalas med maten!
Nu vet jag inte hur bacon-bevandrad du är i detta land, så du kanske redan har koll på detta, men vore jag du skulle jag satsa på "streaky bacon" vilket är det som är mest likt det svenska baconet. Back bacon och liknande är ofta svårt att få krispigt tycker jag eftersom det är så köttigt. Jag föredrar streaky bacon alla dagar i veckan (äter iofs inte bacon särskilt ofta, men när det väl blir av så) och fattar inte alls grejen med det klassiskt brittiska baconet som serveras överallt.
 
I kvall blev det revbensspjallen fran sous viden, tater tots, och en salad.
First tankte jag en salad med nopales (prickly pear kaktus blad) men de hade inga i affaren sa jag hogg ett blad fran en aloe vera i stallet. "Den blir bra" tankte jag, "Jag tar inte sa mycket, bara tillrackligt for att fa den lilla beska sid smaken ... ungefar som med endiver ... tankte jag".:cautious:
Vid narmare undersokning var gurkan jatte (verkligen JATTE) besk, tomaterna var inte alls sota, Jag hade ingenting som kunde ge den lite sota skjuten utan allt var SUPER beskt. "Det ar tur" forklarade jag for Maken efterrat "Att jag ar varlds best pa att gora mina egna vinaigrette dressingar:grin:". Det var verkligen mycket gott och dressingen gomde allt som egentligen var fel med saladen.:p

Jag har ett rack spjall till som ska in i sous viden i morgon ... men de ska ha annan tid och varme ... Jag tror jag vet hur jag vill ha det nu. :angel::d
Så spännande att läsa om dina osvenska råvaror och annan matkultur!
 
Sambo hade köpt paltbröd. Så idag blev det stekt fläsk, paltbröd och löksås. Jag är inte så förtjust i paltbröd och tog bara lite av det.
Sambo åt alltså upp ca 4/5 av ett paltbröd för 4 pers. Sen hade han gjort 2 ungsplåtar med fläsk. Och typ en pool fylld av löksås. Allt försvann!
Fattar inte hur han får plats med allt. :laugh:
 
Igår blev det köttfärssås på fläskfärs. Blev lite av ett uppvaknande för mig tror jag. Jag hade fått något infall och köpt fläskfärs då den var nedsatt pga kort datum, kostade ju knappt något alls trots svensk.

Det är ju så hög fetthalt så trodde det skulle bli alldeles för flottigt men det blev perfekt. Hade inget stekfett i och endast lite lätt creme fraiche alldeles i slutet. Den fick stå och puttra på spisen i ett par timmar medan vi kollade på nyaste bond-filmen.

Ris, ärtor och sojabönor till, blev supergott :)
 
Orkade inte fixa "riktiga" kolhydrater.
Kompenserar med fyra sorters sås, varav tre är varianter på majonnäs 😂

Men gott!
CD05EA94-AA36-4FA0-A367-02AFD07423D9.jpeg
 
Enkel Mellanöstern-tallrik (ish) idag.
Krispig grönkål, röra av friterad aubergine och kikärtor. Getostsallad med valnötter. Ser mindre snygg ut för den är rörd med tapenad av tomat (men gott). Mynta och vitlöks-yoghurt. Lax med lite honung.
Gött!

029DFF8B-BDBC-4768-BDC0-57916BFB3615.jpeg
 
Hasselbackspotatis, ugnsbakad fetaost med schalottenlök och små tomater, oliver, små blad och gurka.
Vaniljkaka.
Låter gott!

Jag inmundigade nyss stekta ägg, puread broccoli med getost och ruccola. Enkelt och gott.

Tänker makrill till ikväll. Med mer av broccolin och förhoppningsvis lite inspo/ork att piffa så det blir värdigt en lördag.
 
Blir sen middag. Kände för att liva upp en tråkig januari där pandemin inte gör det bättre. Så det blir oxfile i tunna skivor som marineras i soja, sherry och five spices och några saker till. Dessa fylls med lök, rullas ihop, träs upp på spett och grillas. Till blir det glasnudlar och stora salladsblad samt en sås på bland annat sherry och soja. När man äter så lägger man nudlar och oxfilé i ett stor salladsblad, rullar ihop och doppar i såsen. Jag hoppas jag lyckas bra, köttet är ju lite för dyrt för att misslyckas med . :crazy: Till blir det alkoholfri cider.

Kände att vi knappt gör något, vi har inte åkt utomlands på grund av pandemin, går inte ut och äter eller roar oss på något annat sätt så då kan man ju iallafall få lyxa till det hemma.
 
Ska bjuda två vegetarianer på middag nästa v. Har tänkt göra ngt slags Mellanöstern meze/israeliskt ish och vi kommer dricka israeliska viner.
Jag kommer servera massa röror, aubergine av alla de slag, sallad med granatäpple osv. En shakshuka osv. Men jag har tänkt att det vore gött att göra ngt som kan ersätta kött. Jag tänker mig vegetariska biffar. Några bra tips på veg-biff-fronten?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp