Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite skåprens här igen. Hittade röd och vit quinoa med bäst före-datum 2021. 😬 Smakade hur bra som helst. 😁 Hade ner kikärter och överbliven salladsblandning på påse (riven morot, vitkål och någon grön sallad) i quinoan. Till det airfryad zucchini, champinjoner, små tomater, röd paprika, rödlök, halloumi och vitlök.

Tänkte göra någon yoghurtsås till, typ tzatziki, men orkade inte. Kände sen inte heller att det saknades då grönsakerna och halloumin blev saftiga i sig. Har verkligen svängt angående airfryern, från att ha ångrat att jag köpt en och undra vad poängen är till att verkligen uppskatta den och hur extremt snabbt det går, känns som nåt trolleritrick ibland. 😂
 
Kotlettrad provencale med syrlig gräddsås i en form. Mycket gott.

IMG_6349.jpeg
 
Här drömde vi oss tillbaka till bröllopsresan genom att göra Gallo pinto, aka Costa Ricas nationalrätt, med den sista slatten Salsa Lizano som var kvar i flaskan vi köpte med oss hem. För den oinvigde innebär det alltså att vi åt ris med svarta bönor, finhackad lök, hackad paprika och diverse kryddor. Till detta stekt kokbanan, avocado, äggröra, gräddfil, färsk tomat och mer Salsa Lizano för den som ville. Det smakade bra, men inte lika bra som det gjorde sittandes på en terass med utsikt över regnskogen 🥺
 
Köpte lösviktssallad på ica till lunch. Allsköns blandning med pico de gallo, marinerade sojabönor, picklad rödlök, mango, räkor, saltrostad jättemajs och srirachamajo utöver klassiska gröna blad och gurka. Som vanligt köpte jag alldeles för mycket och hann inte äta upp innan lunchrasten var slut. Sen blev jag vrålhungrig innan jag skulle hem från jobbet och åt resten till tidig middag. Nu te och mackor.
 
Ikväll gjorde jag kyckling i ugn. Lite rosmarin och citron-smak typ. Till det rostade jag potatis, sötpotatis, haricot verts, fänkål, citroner och vitlök. Hade också Rays grillsåser till.
Efterrätt blev semla. Gott men efter att nys ätit jooordens godaste semla var det lite mer "meh".. 😅
 
Lite skåprens här igen. Hittade röd och vit quinoa med bäst före-datum 2021. 😬 Smakade hur bra som helst. 😁 Hade ner kikärter och överbliven salladsblandning på påse (riven morot, vitkål och någon grön sallad) i quinoan. Till det airfryad zucchini, champinjoner, små tomater, röd paprika, rödlök, halloumi och vitlök.

Tänkte göra någon yoghurtsås till, typ tzatziki, men orkade inte. Kände sen inte heller att det saknades då grönsakerna och halloumin blev saftiga i sig. Har verkligen svängt angående airfryern, från att ha ångrat att jag köpt en och undra vad poängen är till att verkligen uppskatta den och hur extremt snabbt det går, känns som nåt trolleritrick ibland. 😂
Glömde nämna att quinoadelen började i måndags och har fortfarande en skål kvar men orkade verkligen inte äta quinoa för fjärde dagen i rad. :laugh:

Orkade inte heller handla men lyckades efter lite huvudbry pussla ihop en helt okej middag! Friterade tofu (i airfryern :heart) och gjorde någon slags nudelsallad med glasnudlar, det absolut sista av den där påssalladen, morot, edamamebönor och salladslök. Dressing av tamarisoja, risvinäger, röd chili, vitlök och ingefära, plus svarta sesamfrön på toppen. Saknade allt möjligt som lime, gurka, koriander osv men ändå helt okej!
 
Dags för ännu en nationalrätt - idag i form av haggis, neeps and tatties! Eller haggis, kålrot och potatis, på ren svenska. Åts med whiskysås och så drack jag mitt årliga pytteglas whisky, denna gång från min svågers whiskymärke. Jag gillar egentligen inte whisky men det är trots allt Burns Night idag, så då kändes det passande att testa om den saken mot förmodan ändrats det senaste året. Det hade den inte. Men maten var väldigt god! Kan dock konstatera att det är absolut omöjligt att få en sådan här rätt att se aptitlig ut :laugh:

20240125_192010.jpg
 
Vi fyndade skotsk oxfilé billigt idag, så maken ställde sig och grillade medan jag gjorde vitlökssmör, och slängde in lite potatis och körsbärstomater i ugnen. Otroligt gott, otroligt mättande. Köttet blev verkligen helt perfekt, rejält med grillyta men mört och lagom genomstekt i mitten. Raaap.
 
@Mineur lät ju 🤤🤤🤤


Här slängde jag ihop någon "nödmiddag" då jag blev "sen" hem efter körlektion och hemma samtidigt som sambon kommer hem. Så blev nått snabbt utan använda foodora.
Butiksgrillad kycklling, färsk pasta och tomater. Funkade prima :rofl:👌
 
Vi hade också planerat nötkött ikväll, om än någon biff. 😅
Men jag är sämre på att laga kött än sambo och han kunde göra annat om jag tog middagen. Så jag gjorde snabbt och lätt pinsa. Så gott!
Till det också sallad och sen citronkaka. Nam!
 
@Mineur ... I'm so jealous.
Oh Burns night :heart med Haggis, Neeps and Tatties :heart Nar jag bodde i Saudi var vi inbjudna varje ar till Skottarna's fester med motivering, "We're practically related, the Vikings shaped us into the warriors we are, you know".:laugh:
Det ar nagra av de trevligaste fester jag nagonsin varit pa. Dessutom med bagpipes and scottish dance.
 
Ser kanske inte mycket ut för världen men gott var det. Lättstekt kassler med paprika som hamnade i en filmjölk/chili/majonässås med hackad rödlök och äggnudlar. Så nu ska jag frysa in matlådor av det som blev över :d


IMG_20240127_183151931.jpg
 
@Mineur ... I'm so jealous.
Oh Burns night :heart med Haggis, Neeps and Tatties :heart Nar jag bodde i Saudi var vi inbjudna varje ar till Skottarna's fester med motivering, "We're practically related, the Vikings shaped us into the warriors we are, you know".:laugh:
Det ar nagra av de trevligaste fester jag nagonsin varit pa. Dessutom med bagpipes and scottish dance.
Åh, en vacker dag ska jag ta mig iväg på en riktig Burns Supper! En av restaurangerna här i våra kvarter är till exempel väldigt kända för sin, så jag har alla förutsättningar för det, men det känns som att det alltid smyger sig på så plötsligt att jag inte hinner planera för mer än butiksköpt haggis och hemgjorda tillbehör vid matbordet här hemma :p
 
1000000104.jpg


Vi var iväg och fikade idag. Inte hemlagat men lägger in bilden ändå 😇 . Semmelgelato med grädde, kolasås, mandel och våffla (med kardemumma i). Grymt god! Vi köpte också med oss varsin hjortronsemla hem som åts i eftermiddag.

Till middag ikväll blir det ugnsrostad potatis och dito lök, vegofiléer och hemgjord tzatziki :d .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp