Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 293
Status
Stängd för vidare inlägg.
Middagsgäster igår för att jag skulle få en stor burk torkade trattkantareller.

Jag lagade lammkotletter i en gryta med tomatkross, rött vin och diverse kryddor. Gjorde den där turkiska salladen, ezme, och en bön- och linssallad med pressad ingefära, vitlök och dill. Spiskumminrostade morötter med fänkål. Till detta basmatiris pimpat med saffran, torkade tranbär och valnötter. Riset var så lyckat att sällskapets kurd nästan grät. Alltssmmans ovanligt lyckat. Jag kan när jag vill! (Obegripligt nog inget ligg för kocken trots kulinariska stordåd. Den lämpligaste kandidaten för detta hade jobbat hela dagen och höll sig knappt vaken tills gästerna hade gått.)

@Petruska: Men det ingick ju inte pasta? Det verkar ju som om det krävs för att få ligga :)

Jag fick heller inte ligga fast jag stekt en perfekt älgentrecote :cautious: Det kan ha haft att göra med de hemgjorda pommes fritesen till, vi orkade inte :p För att få in någon form av grönsak i det hela lyckades jag peta in några skivade småtomater på tallriken :D Det blev en kantarellsås inblandad i det hela också.

(seriöst, jag måste banta när jag åkt hem :crazy:)

Senast ändrad:
Kan man förbereda maten tom att man skalar morötter och lök och lägger det i ugnsformen en timme innan den ska in i ugnen? Ditto riven vitkål? :idea:

Lunchat på Elfviks gård på Lidingö, himla mysigt och en väldigt god smörgås med linsröra, fetaost, röra av nåt slag, färsk spenat mm. Klart värt ett besök, och trevligare än millesgårdens café som inte är så kul (vi var på Millesgården innan). Som bonus får vovvan komma med in.

Jäklar nu har den stått inne i en timme kollade just till den, hmm, fortfarande rå. Hjälp den kommer vara klar vid midnatt! :crazy:

Hörni, älsklingar...

8774bb9c-f8d9-4b69-987b-4ef275c0ee57_59d9c81a9606ee26d918a15f.png

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 102
· Visningar
53 157
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 165
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m