Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 288
Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej problemet fick en snabb lösning. Tog ut några frysta skivor, samt skalade och började skiva en bit färsk. De frysta skivorna var väldigt tjocka så de får gå i buljongen, den färska kunde jag skiva väldigt tunt så den får bli friterad :up:

BARNET har ätit fryst färdig glutenfri pizza. Eftersom jag är en god mor värmde jag den i ugnen och kastade på oliver och kapris. Nu mölar hon in skorpor och te... MINIbarnet kräks och äter gröt och är snuvigt.

Jag har en hemlig pizzadeg i kylen som ska bli nåt mirakulöst med Morbier, färska fikon från nåt icke-pk-land och ruccola samt tryffelolja och parmesan.

BARNET har ätit fryst färdig glutenfri pizza. Eftersom jag är en god mor värmde jag den i ugnen och kastade på oliver och kapris. Nu mölar hon in skorpor och te... MINIbarnet kräks och äter gröt och är snuvigt.

Jag har en hemlig pizzadeg i kylen som ska bli nåt mirakulöst med Morbier, färska fikon från nåt icke-pk-land och ruccola samt tryffelolja och parmesan.

Åh, hittade en förpackning Coppa från Italiensk deprimerad nasse i kylen. Ibland är det bra att vara hamster.

Resultatet! Ramen fusion svenska västkusten.

2czdgdv.jpg

Buljongen: Mortlad szechujanpeppar, röd miso, sesamolja, ingefära, torkade trattkantareller, tunna morotsslantar, japansk soja och sockertång från Tångbutiken.
I botten ligger morotsbitar och fler skivor av den före detta frysta lotusroten, resten av ingredienserna är pak choi, udonnudlar, tofu marinerad i soja och hoisin och därefter stekt, gröna sojabönor, vårlök, friterad färsk lotusrot samt ägg toppat med flingor av fermenterad rödalg. Glömde enbart EN ENDA ingrediens jag tänkt ha med från början: det rökta saltet :arghh:

Resultatet! Ramen fusion svenska västkusten.

2czdgdv.jpg

Buljongen: Mortlad szechujanpeppar, röd miso, sesamolja, ingefära, torkade trattkantareller, tunna morotsslantar, japansk soja och sockertång från Tångbutiken.
I botten ligger morotsbitar och fler skivor av den före detta frysta lotusroten, resten av ingredienserna är pak choi, udonnudlar, tofu marinerad i soja och hoisin och därefter stekt, gröna sojabönor, vårlök, friterad färsk lotusrot samt ägg toppat med flingor av fermenterad rödalg. Glömde enbart EN ENDA ingrediens jag tänkt ha med från början: det rökta saltet :arghh:
Det där var inspirerande! Jag vill också koka Ramen! Kokar du fond i 24 timmar och sånt?

Det där var inspirerande! Jag vill också koka Ramen! Kokar du fond i 24 timmar och sånt?

Nejnej! Det var därför jag köpte röd miso, det är dashi i den och ger mycket smak snabbt. Plus att jag gör mest vegetariskt, de där 24-timmarskoken är väl med fläskben o grejer i :D Men när jag är i Japan i vinter tänker jag äta ramen där andra stått och kokat fläskben i 24 timmar till buljongen först...

Nejnej! Det var därför jag köpte röd miso, det är dashi i den och ger mycket smak snabbt. Plus att jag gör mest vegetariskt, de där 24-timmarskoken är väl med fläskben o grejer i :D Men när jag är i Japan i vinter tänker jag äta ramen där andra stått och kokat fläskben i 24 timmar till buljongen först...
Jag har liksom inte fattat grundprincipen för Ramen. Har du några tips för en nybörjare?

Äsch, jag vet inte heller. Men absolut inte koka nudlarna för länge! De måste vara perfekt al dente. Hellre koka dem i en egen kastrull vid sidan och ha stenkoll på dem, kyla av så fort de är klara, och sedan på slutet blanda med resten och bara värma upp. Jag föredrar soba över udon. Annars som en vanlig soppa, lägg i grejer efter hur snabbt de blir mjuka (pak choi sist!). Och massa olika toppings bara!

Konferangs över dagen.
Kaffe och smörgås med lite gröna blad, någon god ost och lite smaklösa tomater
Lunch var vegetarisk ärtsoppa och pannkakor.
Kaffe och en torr bakelse på em.

Äpple och clementin vid hemkomst. Jag övervägde diverse snabbmatshak/bensinstationer under min hemfärd men bestämde mig för att ha karaktär och ta något som fanns hemma. Av någon anledning kändes inte det beslutet lika bra när jag kom hem.

Jag orkade inte laga mat... så det blev thaivagn. Damen som driver den måste gilla mig, jag nästan svimmade när jag öppnade lådan. Det var typ en dubbel portion (och de är inte snåla till att börja med)! O_o :up:

Dvs jag har frukost också :D Som sagt, har ni vägarna förbi Enviken och blir akut hungrig så rekommenderar jag henne, det är gott också :d

Konferangs över dagen.
Kaffe och smörgås med lite gröna blad, någon god ost och lite smaklösa tomater
Lunch var vegetarisk ärtsoppa och pannkakor.
Kaffe och en torr bakelse på em.

Äpple och clementin vid hemkomst. Jag övervägde diverse snabbmatshak/bensinstationer under min hemfärd men bestämde mig för att ha karaktär och ta något som fanns hemma. Av någon anledning kändes inte det beslutet lika bra när jag kom hem.

Det förstår jag din stackare :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 101
· Visningar
52 963
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 165
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka