Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 293
Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har du iofs rätt i. Misslyckades själv med riset senast jag testade så jag är väl lite ömtåad på just den punkten. Seriöst tror jag inte att jag gillar ris längre. Alls.
Men gott ris är ju gott! Gott basmatiris och god risotto på gott arborioris, till exempel. Och möjligen riset i sushi.

Övrigt ris kan jag både ha och mista. Sonen vägrar att äta jasminris.

Livet är skit (typ iaf) så min middag idag bestod av lite nudlar och en påse räkchips :meh:
Igår lagade jag oinspirerad bönstroganoff, men det var iaf helt okej.
Jag åt det allra sista av den goda lammgrytan tillsammans med en stor hög gröna ärtor stekta i olivolja med lök och kryddor (lökfrön, basilikafrön och spiskummin).

Middag lär bli två mycket enkla mackor med Danbo och lite arabisk pistaschnötkaka.

Fick oväntat men jättebautavälkommet middagsbesök. Vi hivade fram champagne i rena rama glädjeruset.
Maten blev ugnsrostade rotfrukter (potatis/kålrot/rödbeta/morot/fänkål och kål), lax övertäckt med färska kryddor; oregano/timjan/körvel/basilika och fetaost jag mixade ihop och en sallad på samma kryddor samt tomater. En sås på mestadels oregano, citron och aioli. Alla nöjda och mätta och ett vitt vin till. Små pimientos des padrones-ish med rökt salt till.
Jag gillar rökt salt, det blir lagom lite rökt smak av det.

Fick oväntat men jättebautavälkommet middagsbesök. Vi hivade fram champagne i rena rama glädjeruset.
Maten blev ugnsrostade rotfrukter (potatis/kålrot/rödbeta/morot/fänkål och kål), lax övertäckt med färska kryddor; oregano/timjan/körvel/basilika och fetaost jag mixade ihop och en sallad på samma kryddor samt tomater. En sås på mestadels oregano, citron och aioli. Alla nöjda och mätta och ett vitt vin till. Små pimientos des padrones-ish med rökt salt till.
Jag gillar rökt salt, det blir lagom lite rökt smak av det.
Rökt salt sill?

Jag är lite klen när det kommer till rökta smaker. Jag tycker det tar över. Lite rökt salt på några rotfrukter är fullt tillräckligt.

Jag vill heller inte ha rökt mat för hårt rökt. Svärfar tar i lite för mycket ibland i det avseendet.

Min rök är fö lagad nu (den hade rostat litegrann) så nu ska jag försöka mig på lite rimmat fläsk och hjärta (vad jag får tag på, gris eller nöt).

Logistisk kris och akut hunger. Det fanns två möjligheter på kort varsel: lunch från Lilla Laxen eller lunch från ChopChop. Det blev Lilla Laxen, kompletterat med soja och ingefära blev det hela något mindre smaklös.

Okej jag gick cray-cray (som min kära lillasyster skulle kallat det) i asiatiska butikerna på Möllan efter jobbet nu. Kom bland annat hem med både röd och vit miso, två olika sorters japansk soja, andra sobanudlar än de jag redan har hemma, samt färsk och fryst lotusrot :laugh: Vad är era bästa tips på lotusen? Koka med i buljongen eller fritera och toppa som texturchips på ramen? Och i sådana fall; den färska eller frysta?

Okej jag gick cray-cray (som min kära lillasyster skulle kallat det) i asiatiska butikerna på Möllan efter jobbet nu. Kom bland annat hem med både röd och vit miso, två olika sorters japansk soja, andra sobanudlar än de jag redan har hemma, samt färsk och fryst lotusrot :laugh: Vad är era bästa tips på lotusen? Koka med i buljongen eller fritera och toppa som texturchips på ramen? Och i sådana fall; den färska eller frysta?

Bägge delar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 102
· Visningar
53 157
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 165
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m