Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilka svampsorter tänker du på? De vanligaste finns ju i affären året runt, färska.

I övrigt brukar jag få torkade trattkantareller och torkad karljohan i present av snälla människor, men de går ju även att köpa torkade. Frysta funkar väl också, i alla fall trattisar, men det har jag nog aldrig sett i någon frysdisk.
Tänker mest på kantareller och olika skogssvampar. Har väldigt svårt för champinjoner...
Men tar gärna emot tips om andra svampar som passar i gräddig såser och risotto men även stekta :d och då såna rackare som mer påminner om kantareller än champinjoner :angel:

Tänker mest på kantareller och olika skogssvampar. Har väldigt svårt för champinjoner...
Men tar gärna emot tips om andra svampar som passar i gräddig såser och risotto men även stekta :d och då såna rackare som mer påminner om kantareller än champinjoner :angel:

Portabello gillar jag, och ostronskivling. De hittar jag i större matbutiker. Asiatiska butiker brukar också ha färsk svamp, typ shiitake och öronvaddenuheter...

Jag menade mer om det är något jag ska ändra i receptet allmänt :)

Mindre vätska, du ska inte vara och lyfta locket utan låta den stå. Grönsaker i botten, kött högst upp. Bryn det som ska brynas innan. Koka upp, rör lite försiktigt och på med locket. Dra ner värmen och låt stå. Jag skulle ta en gjutjärnsgryta eller emaljerad sådan.

En härlig kylskåpsrensning är nu genomförd med lyckat resultat!
Utav en morot, en röd paprika, ett paket bacon, en halloumi, en tetra krossade tomater och lite creme freisch blev det en smarrig stroganoff. Fick bli spagetti till då jag köpte på mig 3kg billigt som attan för några veckor redan.
Lite parmesan och en öl till och vecka 6 som gräsänka är avklarad!

Att det även blev 3 kompletta matlådor och en 4de med bara stroganoff känns skönt inför kommande arbetsvecka!

Tomatsåsen blev uuuunderbar! Vitlök och lök stekt i olivolja, två burkar körsbärstomater från Mutti, en försvarlig slatt vitt vin samt lite rödvin för sakens skull, en nypa socker, massor av svartpeppar samt grönsaksbuljong, fick koka i evigheter (typ en timma) och så färsk basilika och en smörklick på slutet. Köttbullarna var goda i såsen men såsen var verkligen stjärnan, med spaghettini och en driva parmesan ovanpå.

Funderar på att uppfinna variant av mango sticky rice. Istället för kall och söt ska den vara varm (och lite lagom sal) och så vill jag ha lax till.

Oj, det lät väldigt gott (inte för att jag har koll på mango sticky rice men det lät som om det borde bli en bra kombination av smaker). Något som ger syra också kanske?

Den godaste färssås jag ätit! Glutenfri pasta till.
img_20180310_164740_333_5aa4016be087c343cba14a96.jpg

Jag kokade basmatiris (iddes inte gå ut och köpa jasminris) i kokosmjölk och lite vatten, samt salt. I en panna rostade jag finhackad ingefära och kokosflingor med koreansk chili, och salt. När riset var klart blandade jag ner kokosjoxet samt lite limeblad och pyttelite mynta. Hastigt stekt skuren mango, blandade jag också ner. För effektens skull strödde jag sumak över alltsammans. En skål färska räkor till. Och vitt lådvin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 949
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 330
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 034
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka