Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm, sitter och läser ett recept på en gryta med fläskytterfilé, cider, äpple, champinjoner och lök. Den låter väldigt god, men ser sunkig ut. :idea:

b749425c-a2fb-48d9-a2c0-e3c69948502f-700x700.jpg

https://mittkok.expressen.se/recept/flaskfile-cidergryta/

Det lät gott! Men fattar inte vad de menar med att man ska skära en skåra ”på längden” efter man har delat fläskfilén i 4cm bitar :confused: nån som vill förklara för en korkad själ?

Ingen aning. och sedan skiva vitlök verkar underligt. Jag skulle mer pressa vitlök och blanda det med örter? Ja visst låter det gott, men det ser blaskigt och oaptitligt ut på bilden.

dagens middag blev en sådan där snabblagad variant. Majs- och bönpasta med en sås på mandel, mixade grillade paprikor, créme fraiche och surdegsbröd. Gott och ännu ett recept att lägga till listan över ”middag på under 15 minuter” :D

Kan du fethaja:D

Lime, hallon och vit choklad har det äldre barnet villkorat i smakväg. Jag har massa vildhallonsylt i kylen så det är okej med mig.
Men sen då?

Den måste vara glutenfri.
Låter som en superbra kombo smakmässigt!

Och jag hade spacklat tårtan med ett tung lager yp marängsmörkräm smaksatt med vit choklad (säg till om du vill ha recept!) täckt med extra vit marsipan och sen spritsat med samma smörkräm i olika färger. Det blir färgmässigt snyggast och enklare att få jämt tror jag - det är iaf så jag kommer lägga upp framtida enhörningstårtor! :D

Låter som en superbra kombo smakmässigt!

Och jag hade spacklat tårtan med ett tung lager yp marängsmörkräm smaksatt med vit choklad (säg till om du vill ha recept!) täckt med extra vit marsipan och sen spritsat med samma smörkräm i olika färger. Det blir färgmässigt snyggast och enklare att få jämt tror jag - det är iaf så jag kommer lägga upp framtida enhörningstårtor! :D

Klart jag vill! Visst är det viktigt att allt är rumstempererat? Och funkar en gammal orange, ärvd elvisp?
Hur gjorde du hornet?

Och PRETTY PLEASE lägg in en bild:love:

Klart jag vill! Visst är det viktigt att allt är rumstempererat? Och funkar en gammal orange, ärvd elvisp?
Hur gjorde du hornet?

Och PRETTY PLEASE lägg in en bild:love:
Det underlättar absolut om det är rumstempererat - blir det för kallt eller varmt så kan det skära sig (och då kan en värma eller kyla igen, beroende på orsak, värsta vetenskapen det där :D)

Tror det fungerar bra med vispen om du har lite tålamod och orkar hålla i vispen. Är det marängsmörkräm så ska ju smöret vispas typ 10-15 minuter. Sen finns ju typ versioner som dessa som inte behöver riktigt lika lång vispning

642301B3-007B-4C27-806F-9BE0E4095A37.webp
Och det är det receptet jag oftast använder eftersom det kräver mindre jobb än marängsmörkrämen :)

Skickar några länkar på hur jag gjorde hornet!

Och tadaaaa, här är mästerverket som har viss förbättringspotential :D
ZkltJmi.jpg

Det underlättar absolut om det är rumstempererat - blir det för kallt eller varmt så kan det skära sig (och då kan en värma eller kyla igen, beroende på orsak, värsta vetenskapen det där :D)

Tror det fungerar bra med vispen om du har lite tålamod och orkar hålla i vispen. Är det marängsmörkräm så ska ju smöret vispas typ 10-15 minuter. Sen finns ju typ versioner som dessa som inte behöver riktigt lika lång vispning

Visa bifogad fil 12774
Och det är det receptet jag oftast använder eftersom det kräver mindre jobb än marängsmörkrämen :)

Skickar några länkar på hur jag gjorde hornet!

Och tadaaaa, här är mästerverket som har viss förbättringspotential :D
ZkltJmi.jpg

Den är så söt!
Marängsmörkräm är så bra att färga, hatar karamellfärg.

Den är så söt!
Marängsmörkräm är så bra att färga, hatar karamellfärg.
Ja karamellfärg är hemskt! Jag använder bara pulver eller gel numera :) Framförallt gel ger ju väldigt klara färger utan några mängder!

Och tack! Nu är bottnen enorm så jag tror det är snyggare att göra en mindre och lite högre botten om möjligt för att få snyggare symmetri - men det är ju mest petigt :)

Ja karamellfärg är hemskt! Jag använder bara pulver eller gel numera :) Framförallt gel ger ju väldigt klara färger utan några mängder!

Och tack! Nu är bottnen enorm så jag tror det är snyggare att göra en mindre och lite högre botten om möjligt för att få snyggare symmetri - men det är ju mest petigt :)

Det blir en mindre och hög, enklare med glutenfria bottnar så. Fy, nu har jag googlat och har sjukt höga ambitioner. Ska uppdatera er på mästerverket sen.
Jag och BARNET ska baka ihop. Jag tycker det är halvkul, jag är rätt petig egentligen:D

Det blir en mindre och hög, enklare med glutenfria bottnar så. Fy, nu har jag googlat och har sjukt höga ambitioner. Ska uppdatera er på mästerverket sen.
Jag och BARNET ska baka ihop. Jag tycker det är halvkul, jag är rätt petig egentligen:D
Det kommer bli bra! Det enda ni kanske bör vara lite noga med är hornet - det kan bli så dålig stämning om hornet ser ut typ såhär :angel:
8F40B477-B929-4F55-BBBA-CF05F28E8B71.webp

(och ytterligare ett tips är att typ köp sockerblommor och annat pynt för att dekorera med mer än bara spritsning :) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 949
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 330
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈