Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörru SWACO, vad gör man med lövbiff som borde gå åt? Enda jag kommer på är bulgogi eller biffnudelsallad. Åh, stora SWACO, Hilfe!
Lövbiffsrosor borde man väl kunna göra?

Annars tänker jag att man kunde svänga ihop en liten teriyaki-sås och äta tillsammans med någon skojig wok, kanske?

Eller så kan du göra som den 14-åriga SWACO gjorde när hon skulle ha tjejmiddag för första gången, och helt enkelt steka lövbiffen rakt upp och ner och servera tillsammans med svampsås (helfabrikat, naturligtvis) och potatiskroketter (helfabrikat, naturligtvis). Dåförtiden var jag MYCKET förnärmad över mina föräldrars brist på entusiasm för denna i mina ögon fantastiska maträtt - såhär 12 år senare har jag lite mer förståelse... Fast jag är fortfarande svag för potatiskroketter.

Hoppas den uppfyller förväntningarna! Jag gillade den och har, när jag tänker efter, fortfarande 4 portioner i frysen. Skönt med tanke på nuvarande snorighetsgrad :P
Den var snuskigt god! Jag älskar både lamm och getost så det var väl ganska givet att jag skulle tycka om den egentligen, men det blev ännu bättre än jag hade vågat hoppas på! Så tack för ett nytt favoritrecept :bow:

Ni vet den där hästen som fastnade för doping för att den fått i sig någon smula av en Delicatoboll? Dopingen funkar inte på mig :down: Jag har tryckt i mig tre (3!) stycken i hopp om att kunna hålla mig vaken till åtminstone 23, men det funkar inte! :arghh:

Lövbiffsrosor borde man väl kunna göra?

Annars tänker jag att man kunde svänga ihop en liten teriyaki-sås och äta tillsammans med någon skojig wok, kanske?

Eller så kan du göra som den 14-åriga SWACO gjorde när hon skulle ha tjejmiddag för första gången, och helt enkelt steka lövbiffen rakt upp och ner och servera tillsammans med svampsås (helfabrikat, naturligtvis) och potatiskroketter (helfabrikat, naturligtvis). Dåförtiden var jag MYCKET förnärmad över mina föräldrars brist på entusiasm för denna i mina ögon fantastiska maträtt - såhär 12 år senare har jag lite mer förståelse... Fast jag är fortfarande svag för potatiskroketter.

Den var snuskigt god! Jag älskar både lamm och getost så det var väl ganska givet att jag skulle tycka om den egentligen, men det blev ännu bättre än jag hade vågat hoppas på! Så tack för ett nytt favoritrecept :bow:

Jag dog i väntan på ditt svar:(

Något som sköter sig själv i ugnen? Paj kanske? Eller typ lax/kyckling med ugnsrostade grönsaker?
Köttfärslimpa fylld med fetaost/oliver/soltorkade tomater med klyftpotatis och tzatziki?

*tittar sorgset in i kylskåpet* en halv burk creme fraiche, några tomater, en gurka, ett halvt salladshuvud (isberg) en bit onsalakorv, några oliver, lingonsylt,blåbärssylt, hallonsylt. Utgången mellanmjölk, pepparrotsvisp, en vitlök, koreansk gouchang, rödpeppar, kimchimarinad och bulgogimarinad. Massor med fryst köttfärssås. Ett kilo fryst högrev och nästan ett och ett halvt kilo fryst fläskytterfilé (sorbet!). Glasnudlar, risnudlar, äggnudlar. En burk majskorn. Fruktansvärt många asiatiska såser. Varför har jag ljus, mörk, söt och vanlig sojasås? Mer bulgogimarinad + marinad för fläskbulgogi mild och stark. Hmm, jag tror inte jag fortsätter, det här blev för deprimerande :angel:

God salsiccia, strimlad fänkål stekt i kummin och spiskummin, potatisgnocchi med citronzest och basilika, ugnsrostad svartkål. Och en massa olika sorters suröl för avsmakning. Partner, bihustru och jag. Partner döende i förkylninģ.

Sen uppstod en hästrelaterad kris, så nu måste JAG fixa morgonen i stallet i ottan. Krisen handlar tack och lov inte om min häst.

Vi åt ugnskremerade färskpotatisar, sparris i galna mängder (stekt i vitlök och smör) och en bit snabbfräs lövbiff. Oväntat gott. Men sparrisen var ju grejen.

Sen testbakade jag en efterrätt (sånt måste man ta seriöst) smördeg som jag bredde med mandelmassegojs, frysta hallon och fint skuren stenhård persika. Rullade ihop, penslade och slängde på massa flagad mandel och lite havssalt.
Åt ljummen med sias nya citron/ingefäraglass.
Kombon blev bra, eventuellt ska jag servera den på lördag efter teaterbesök (postfeministisktranqueerteater. Jag, några vänner och massa familj i publiken brukar det bli).

Hittade även en burk hovmästarsås, inlagda rödbetor och drömsill som antagligen är dålig eftersom den varit öppnad sedan i julas?

Igår hann jag inte äta lunch, så när jag väl kommit hem dammsög jag köket och fann en liten rest av en översöt glass (Hägen Daz Hasselnötsnånting), som jag kommer ångra att jag åt upp när min partner inser att den är borta. Med glassen, kaffe och ett gäng Wasabinötter satte jag mig på balkongen för att få iväg en rapport som behövde skickas före helgen. Det gick att sitta ute! Klockan 18!

Middagen blev lite hittepå-plock framåt niosnåret, eftersom jag av okänd anledning:angel: inte var så hungrig. Tofustavar vända i rismjöl och ganska hårt stekta att doppa i sriracha, stekt squash, lite parmesan, en bit Saint Agure, saltgurkor, oliver, paprika och lite sånt där.

Hoppas jag hinner ersätta glassen innan den är saknad.

Efter @Killaloe s frikort gick jag och la mig i sängen och sov som en drottning i timmarna nio. Skuttade ur sängen och bakade scones med hallon och vit choklad. Nu står en vegetarisk lasagne med keso i ugnen, och på spisen puttrar en omgång köttbullar i en tomatsås med massor av olivolja, rödvin, basilika och kanel. Men pyjamasen har jag inte klivit ur än minsann!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?