Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fisk, kyckling och lamm känns spontant som ”typiska” grejer där salsa verde äts som tillbehör.

Annars tänker jag att typ pasta, halloumi/fetaost/mozzarella och stekta grönsaker skulle kunna passa bra med salsan :)

Eller om en kan vända ner potatis, oliver och annat i salsan så det blir typ som potatissallad?
Jag får någon sorts vagt obekanta texmexvibbar av salsa verde, alltså av ordet. Tomatillo gör ju inte saken mindre texmexig. Och det är jag så dålig på!

Jag funderar på lax. Ska man då inte direkt krydda laxen, eftersom såsen finns? Jag funderar också på någon sorts bönbiffar, på grund av stora mängder träiga vaxbönor i landet. (Ingen skördade när jag var i Polen.) Bönbiffar är ju rentav lite texmex, om man vill!
 
Jag får någon sorts vagt obekanta texmexvibbar av salsa verde, alltså av ordet. Tomatillo gör ju inte saken mindre texmexig. Och det är jag så dålig på!

Jag funderar på lax. Ska man då inte direkt krydda laxen, eftersom såsen finns? Jag funderar också på någon sorts bönbiffar, på grund av stora mängder träiga vaxbönor i landet. (Ingen skördade när jag var i Polen.) Bönbiffar är ju rentav lite texmex, om man vill!
Kan du täcka laxen med salsan kanske och köra i ugn? Eller göra fish-tacos med salsa som sås :D
 
Jag har råkat odla tomatillo, i den felaktiga tron att de är ungefär som physalis. Det är de INTE. De är rätt äckliga, faktiskt. När jag googlar, visar det sig att man "ska" göra salsa verde av dem. Det skulle kunna funka, trots deras besynnerliga smak, eftersom det då blir en del andra kryddor.

Men! Detta är främmande terräng för mig! Vad äter man till salsa verde? Det är ju inte mycket till måltid på egen hand.

Jag tänker tonfisk eller lamm.
 
Jag är hemkommen efter 12 dagar i mina ömma föräldrars omvårdnad, där jag avnjutit allt från ostsufflé och saltimbocca till kebabpizza och morotsbollar (fast inte vid samma måltid alltså). Plus diverse hembakade kakor, glass och godis mer eller mindre varje dag. För att inte tala om allt VLIN!

Som en naturlig påföljd känns det nu som att jag inte kommer att vilja äta någonting på minst två veckor. Havregrynsgröt med äppelmos gjort på årets första äppelskörd blev därför dagens middag, men imorgon ska jag nog skärpa till mig lite tror jag. Är sugen på något citronigt...
 
Hjälp! Jag har köpt en jättejättestark chilifrukt! Vill göra en sås av den, tänker jag. En dödschilisås typ. Men hur? Jag köpte fyra festlig chilis i olika färg; röd, orange, svart och vit. Bet i den röda, smakade paprika. Jahopp. Bet i den vita. Munnen fattade eld och läpparna domnade. Perfekt! Men min sambo can't take the heat, så att säga, så jag kan inte laga någon gemensam måltid av den lelle bleke jäveln.
 
Hjälp! Jag har köpt en jättejättestark chilifrukt! Vill göra en sås av den, tänker jag. En dödschilisås typ. Men hur? Jag köpte fyra festlig chilis i olika färg; röd, orange, svart och vit. Bet i den röda, smakade paprika. Jahopp. Bet i den vita. Munnen fattade eld och läpparna domnade. Perfekt! Men min sambo can't take the heat, så att säga, så jag kan inte laga någon gemensam måltid av den lelle bleke jäveln.
Jag röstar för dagobertmacka med sådan dödschili-sås! Supergott och det är ju bara att sambon struntar i dödssåsen :D
https://www.ica.se/recept/dagobert-med-quinoaburgare-718802/
 
Vi befinner oss i Mora. I går åt vi på Country Burger. Helt okej, men jag hade förväntat mig ännu godare burgare. Jag tog en med bl.a. chèvre och någon slags syltad rödlök.

Till frukosten i morse så bl.a. fortsatte jag på temat att ta igen vad jag missat under graviditeten och åt smörgås med generöst med brieost och så marmelad. Lunchen blev en kokt korv med bröd på Tomteland plus det av dotterns glass som hon inte orkade äta (mycket god glass från Rättviksglass - tror jag att det hette). Middagen blev på en restaurang som heter China house och som hade en del att önska. Ingenting på menyn lät lockande och till slut valde vi fläsk med champinjoner och diverse grönsaker, serverat med ris. Beskt kaffe med god mintchoklad efter maten.

I morgon far vi hemåt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 043
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 603
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp