Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Linser på vad jag kallar "europeiskt vis". Dvs med lök, vitlök, diverse kryddörter och en slatt vitt vin. Biffar på halloumi och squash. Kulört mangold stekt med vitlök och valnötter. Kylen full av squash. Nästa år ska jag inte odla det.

Linser på vad jag kallar "europeiskt vis". Dvs med lök, vitlök, diverse kryddörter och en slatt vitt vin. Biffar på halloumi och squash. Kulört mangold stekt med vitlök och valnötter. Kylen full av squash. Nästa år ska jag inte odla det.
Jag är så inställd på att du äter lustiga hemodlade saker jag aldrig hört talas om att jag inte ens studsade till när jag såg att du ätit något som hette kul-ört stekt med vitlök och valnötter. Sen läste jag kanske lite noggrannare.

Igår kväll gjorde jag en lasagneish på vad som fanns i kylish. Kokte en tomatsås med aubergine, champinjoner och stora vita bönor med örtkryddor och vitlök samt en såsig röra på bladspenat, keso och crème fraîche. Varvade med lasagneplattor och stekta aubergineskivor, toppade med riven lagrad herrgård och svartpeppar. Orkade sen inte äta av den efter att ha stått i matoset så länge, men åt lite av den gröt jag har stående i kylen sen igår. Gröten är en sån där stabbig stadig sak på rågkross, matvete, dinkel och havregryn, med frön och torkade aprikoser och en hel del tärnat äpple och jag åt den med den sista slatten av morgonens hemgjorda juice och lite havremjölk.

I lördags åt jag veganska biffar på gröna ärtor och vitkål, som är helfabrikat direkt från Garantskafferiet. Jättegoda. Överblivna rosmarinpotatisar från i fredags, lite stekta grönsaker och champinjonhattar fyllda med mögelostfärskost, om det är ett ord ;)

Igår erfor jag för första gången rullbandssushi och var extremt positivt överraskad. Fräscht och gott och vackert och även om det förstås är lite av en gimmick att sitta där och plocka och prata och plocka lite till är det mysigt. Vackra bitar också (se nedan - kan det vara hastigt halstrad lax, tro? Smakade lite rökt men var definitivt inte tillagad.), och så lite olika små goda mousser till efterrätt och sånt. Går gärna dit igen och det passade bra som lite ordentligare sen lunch en söndag, för på kvällen skulle jag få te och macka på bokcirkel.

mobiluppladdning_5b9f42ab9606ee58aafa50cf.jpg

Jag är så inställd på att du äter lustiga hemodlade saker jag aldrig hört talas om att jag inte ens studsade till när jag såg att du ätit något som hette kul-ört stekt med vitlök och valnötter. Sen läste jag kanske lite noggrannare.
Åh! Du är bara såååå göllig, som @Hyacinth skulle ha sagt. 😍

Själv är jag just nu så trött på att allt jag gör är så förbannat udda och unikt att jag vill dra ett täcke över huvudet.
.

I lördags åt jag veganska biffar på gröna ärtor och vitkål, som är helfabrikat direkt från Garantskafferiet. Jättegoda. Överblivna rosmarinpotatisar från i fredags, lite stekta grönsaker och champinjonhattar fyllda med mögelostfärskost, om det är ett ord ;)

Igår erfor jag för första gången rullbandssushi och var extremt positivt överraskad. Fräscht och gott och vackert och även om det förstås är lite av en gimmick att sitta där och plocka och prata och plocka lite till är det mysigt. Vackra bitar också (se nedan - kan det vara hastigt halstrad lax, tro? Smakade lite rökt men var definitivt inte tillagad.), och så lite olika små goda mousser till efterrätt och sånt. Går gärna dit igen och det passade bra som lite ordentligare sen lunch en söndag, för på kvällen skulle jag få te och macka på bokcirkel.

mobiluppladdning_5b9f42ab9606ee58aafa50cf.jpg
Var? Jag har ätit så i Barcelona. Det var jättegott, även om jag antar att det inte är tack vare rullbandet det är gott egentligen? Men lite fånigt kul och DESSUTOM gott.

Var? Jag har ätit så i Barcelona. Det var jättegott, även om jag antar att det inte är tack vare rullbandet det är gott egentligen? Men lite fånigt kul och DESSUTOM gott.

Kungsgatan, nära Domkyrkan. Nästan granne med Pizza Hut som ligger där på hörnet, det var en turkisk grill förut som kanske hette Musses? Detta heter något så flashigt som Super Rullband Sushi och serveras "geniune" kinesisk mat. Ser inte mycket ut för världen men alla "mina" kineser på jobbet äter där och anser att det är ett av de bästa haken i Göteborg vad gäller äkta kinamat så jag tror dem! Har själv bara hämtat dumplings där någon regnig kväll och var mycket nöjd men sedan inte hamnat där igen.

På helgen ingick även varm mat i rullbandsdealen, typ tolv olika rätter och ris och nudlar, så det finns liksom något för alla. Kostade kring 150:- vilket jag tycker är bra för en riktigt stadig och lite skojig helglunch.

Rullbandssushi har/har haft oförtjänt dåligt rykte! I Japan står det kockar i mitten av rullbandet och tillverkar bitarna efterhand, och det är precis lika gott och "fint" som vid en vanlig sushi bardisk. Men rullbandet är ju kul och tillför en extra dimension :D Undrar dock fortfarande hur kockarna kom in i mitten, för jag såg ingen grind någonstans.

Igår gjorde jag min vanliga tomatsås fast bytte ut kaprisen mot kronärtskockor. Mycket gott. Det var extrapris på Mozzarella gjort på buffel, så när maten var upplagd på tallriken så gottades det ner.

Har lite svårt för att mat kan sluta på "kockor" tänker bara på diverse sjukdomar.

I morse blev det äggamacka på limpabröd. :love:

Undrar dock fortfarande hur kockarna kom in i mitten, för jag såg ingen grind någonstans
Dom hoppar kanske? Tänker att det liksom är lite av ett krav för att få jobba där. ”visst, du är grym sushi-kock men kan du hoppa in i mitten? Inte? Nä då tackar vi för visat intresse, du kommer inte få tjänsten” :D

@Anna visst har det funnits där rätt länge? Har minnen av att ha ätit där för flera år sedan och gillat det mycket :D

Idag åt jag vegetarisk taco-paj baderad på taco mex mix-påse. Väldigt god och smidigt (som alltid, känner att jag snart är uppe i ett riskabelt bruk av coops färdiga påsar :D)

Och jag ÄLSKAR gnocchi! Köper färska färdiga. Jag gjorde en "panna" med gnocchi, svamp, lök, vitlök och den kul-örta mangolden. Plus ugnsrostad broccoli. Plus lammkorv. Det kändes mycket rustikt och höstigt.
Alltså jag VILL tycka om det, pga alla de skäl du anger ovan. Men det går bara inte! Eller så gör jag fel?

Dom hoppar kanske? Tänker att det liksom är lite av ett krav för att få jobba där. ”visst, du är grym sushi-kock men kan du hoppa in i mitten? Inte? Nä då tackar vi för visat intresse, du kommer inte få tjänsten” :D

@Anna visst har det funnits där rätt länge? Har minnen av att ha ätit där för flera år sedan och gillat det mycket :D

Idag åt jag vegetarisk taco-paj baderad på taco mex mix-påse. Väldigt god och smidigt (som alltid, känner att jag snart är uppe i ett riskabelt bruk av coops färdiga påsar :D)

Jag åt lunch där typ 2011 när det fortfarande var turkisk grill, men strax efter det kan det ha skiftat :)

Alltså jag VILL tycka om det, pga alla de skäl du anger ovan. Men det går bara inte! Eller så gör jag fel?
Kanske gör du fel, men jag vet flera som faktiskt inte gillar gnocchi! Själv gillar jag det jag kan förstå att andra kan ha svårt för, stabbigheten, degigheten... Jag var i Rom med en lätt LCHF-hysterisk person en gång och ja, för henne var maten idel besvikelser ch krångel, men ingenting var så krångligt och i hennes mening motbjudande som gnocchi. Deg, liksom!? Bara deg?! En LCHFares mardröm:D

Kanske gör du fel, men jag vet flera som faktiskt inte gillar gnocchi! Själv gillar jag det jag kan förstå att andra kan ha svårt för, stabbigheten, degigheten... Jag var i Rom med en lätt LCHF-hysterisk person en gång och ja, för henne var maten idel besvikelser ch krångel, men ingenting var så krångligt och i hennes mening motbjudande som gnocchi. Deg, liksom!? Bara deg?! En LCHFares mardröm:D
Jag tycker att deg är det bästa som finns! Bröd! Bullar! Pasta!

Men jag förstår också hur gnocchi måste kännas om man inte gillar det. Och jag känner mig lite infantil som är så förtjust i det. Men jag har INGA problem med maten i Rom! (Ska dit på KONFERANGS på torsdag!!!)

Jag har också haft jätteproblem med Gnocchi, men efter tipsen härifrån på maträtter samt rätt hårt stekta gnocchi så var det gott! Inte så att jag kommer äta det alltför ofta framöver med ändå :)

Jag tycker att deg är det bästa som finns! Bröd! Bullar! Pasta!

Men jag förstår också hur gnocchi måste kännas om man inte gillar det. Och jag känner mig lite infantil som är så förtjust i det. Men jag har INGA problem med maten i Rom! (Ska dit på KONFERANGS på torsdag!!!)
Det är verkligen synd om dig som måste stå ut med maten i Rom. För att inte tala om staden. Styrkekramisar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 101
· Visningar
52 965
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 096
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka