Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är en blandning av råriven potatis, kokt riven potatis, vatten och kornmjöl. Ganska snarlikt kroppkakor, men med viss skillnad, tycker jag. Fyllningen har man i min familj inte inuti palten utan vid sidan av. Mycket mäktigt och stabbigt, men fantastiskt gott.
Det är en blandning av råriven potatis, kokt riven potatis, vatten och kornmjöl. Ganska snarlikt kroppkakor, men med viss skillnad, tycker jag. Fyllningen har man i min familj inte inuti palten utan vid sidan av. Mycket mäktigt och stabbigt, men fantastiskt gott.
Ensam på landet och äter enkelt: knäckebröd med äggröra och lite av en god korv jag köpte i Barcelona. Funderar på lite knäcke med hallonmarmelad till kaffet.
Hehe. Min släkt kommer från Kalix/Tornedalen - kanske förklaringen ligger där.Palten blir utmärkt rund även utan fyllning inuti! Fläsket steker man nämligen vid sidan av så att det är frasigt och varmt.
![]()
Ah... Tornedalen... Förklarar saken.![]()