Alltså, avocado är verkligen något som är knepigt i sverige tycker jag. Vilket givetvis beror på att det är en mjuk frukt/frö/grönsak/nöt (!?!). Jag har en resehistoria från är jag var med familjen på spanska sydkusten under avocadosäsong och besökte en grönskshandlare. På bästa svennebananmanér kände jag försiktigt på avocadon för att kolla om den var mogen. DET gör man INTE i spanien, grönsaksfärsäljerskan blev mycket missnöjd med mig. Perfeto, sa hon ilsket (och det var dom också), dagen efter fanns där en skylt om att man inte fick klämma på avocadosarna. De var så sjukt goda så vi handlade där varje dag trots att hon ilsket bevakade oss och vi skämdes (men klämde inte!). Här i sverige är det lite mer gambling att köpa avocados, man får curla dom lite och få dom att mogna lite här hemma om de inte är redo. Men svenska äpplen är fantastiska tycker jagslår allt annat.
*kl* På matfronten har det blivit någon form av hopkok; ekologisk purjo och savojkål från holland (de lokala grönsakerna hade dåligt tillväxt just nu pga av vädret, för kallt här, bara några grader på natten sa odlerskan). Sedan kombinerades det med frysta grönsaker och lite buljong och cremefraise, tippade i lite kapris med och åt med couscous. Det var helt ok. Bättre än kakor och choklad som varit diet de övriga dagarna. Att vara singel och less inverkar menligt på mina matvanor.
@niphredil sueco är är ett roligt ord! Måste vara enda ordet i världen som har de tre betydelserna kålrot, korkad och svensk.