Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Var och handlade idag och hittade äntligen krav-fläskkarré så nu ska här äntligen snart göras pulled pork! Den är i skivor men det borde väl gå bra. Gör man brukar väl göra pp på hel karré?

Ja, hel karré brukar det ju vara. Men det går kanske att göra med skivad också, jag skulle nog binda ihop med steksnöre till ett paket, och kanske inte ha fullt lika många timmar i ugnen som med en hel.

Ja, hel karré brukar det ju vara. Men det går kanske att göra med skivad också, jag skulle nog binda ihop med steksnöre till ett paket, och kanske inte ha fullt lika många timmar i ugnen som med en hel.

Tack! Ja jag tror jag gör så, binder ihop eller lägger tätt på varandra.

Quornfärs kryddad med chili powder, nachos chips, riven ost, salsa, avocado, gurka, majs, isbergssallat, gräddfil.
Te och punchrulle.

Rosmarinspotatisbullar gjorda på överbliven potatis, som jag panerat och stekt och fryst in vid tidigare tillfälle, likaså rester på pp och pepparsås och parmesangratinerad blomkål och några nävar alfaalfagroddar.

Jag har en kruka timjan som råkade följa med hem från affären sist. Vad gör jag med den?

Jag använder ofta timjan i mycket, i grytor, på ugnsrostade grönsaker, i potatismos/stomp, men då oftast i torkad variant. Den färska ger väldigt mycket smak och är bäst som repad eftersom basen är seg som attan. Jag tycker att smaken är bäst som komplementär, och inte som dominerande smak.

Förra veckan gjorde jag purjolökspaj och hackade ner en kruka timjan i den. Fyllningen var purjolök som fick fräsa med vitlök så den blev mjuk och söt, timjan och äggstanning.

Honung: av den timjan man köper i kruka i affären hackar jag ner allt, tycker den är mjukare än den man gar i trädgården.

Honung: av den timjan man köper i kruka i affären hackar jag ner allt, tycker den är mjukare än den man gar i trädgården.

Den du har i trädgården är troligtvis en annan sort! Jag repar, jag tycker basen blir som fiskben när man får det i munnen! :p

Jag har en kruka timjan som råkade följa med hem från affären sist. Vad gör jag med den?

Jag brukar använda färsk timjan i potatissallad, då gör jag en variant med vinäger och olja. Inte majo-kladdig.
Timjan passar ju annars bra till vilt.
En av mina favoritkryddor, så himla god!

Sparris med balsamico.
Ugnsbakad potatis och morot, kokta sockerärter, vegetarisk schnitzel, creme fraiche paprika & chili.
Vaniljkokta päron, creme fraiche med ingefärsmarmelad.
Några bitar ur en Aladdinask.

Gör hemmagjorda hamburgare med rotfruktsfrites idag.
Har bakat hamburgerbröd på dinkel och vispat ihop en dressing hittills.
Blir nog en måltid åt det mastigare hållet skulle jag tro.
Sambon som har önskat :).

Engelskt idag, fish and chips och en öl till det i all enkelhet. I morgon tar vi en riktig het gulasch, surdegsbröd att svepa upp det sista av den goe såsen med, Het gräddfil till naturligtvis. Och så ett tungt rödvin tll hela paketet så sover vi fint te kvällen.... ;)

Två stekta tortillabröd med riven ost och strimlad chili mellan. Isbergssallat och gurka. Te. Chokladkolakaka.

Den du har i trädgården är troligtvis en annan sort! Jag repar, jag tycker basen blir som fiskben när man får det i munnen! :p

Köper man Timjan i butiken, färsk i kruka, är den mjuk och tuggvänlig. Jag trodde det var en annan sort, för de i mitt kryddland ute blir styva och vediga i stjälkarna. Så jag sparade några från ICA sedan jag använt bladen - och efter en tid ute blev de lika hårda och grova! Det är alltså unga plantor som är mjuka och tuggvänliga, så fort de växer till sig blir de likadana allihopa. Enligt min erfarenhet.

kl

Kycklingfilé, brynt och fylld med philadelphiaost med örter och vitlök. Baconskiva runt och sen lite grädde smaksatt med senap och kryddor. En stund i ugnen och sen.... :d

Jag tror att det är samma sort men olika odlingssätt. Den man köper drivs snabbare och hinner inte veda sig, tror jag.

Fast jag tycker den butiksköpta är obehagligt hård den också, speciellt om den fått koka med i gryta. Då blir den hård. Jag har den hellre då som bouqet garni som jag fiskar upp när det är färdigkalvat på smaker. Eller som sagt, bara repad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 327
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 123
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka