Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag tror aldrig att jag har sett Biff Rydberg på en meny, ens. Men jag går ju inte på den sortens ställen, heller, oavsett om det gäller sunk-Rydberg eller fin-Rydberg.

Jag har lagat det en gång! Sonen och jag lagade oss igenom "klassikerna" under en period. Fullt jämförbart med att läsa lite klassiker. Och i båda fallen får det effekten att man känner sig lite bildad, och väldigt redo att sätta tänderna i nutiden igen.

Och ni hade både dijonsenap, söt senap och Colmans pulver i senapsgrädden?

(Det jobbiga mer Sveriges mästerkock är att man lär sig sånt man inte vill kunna)

Alltså, jag vet massa såna krogar som har Biff Rydberg. Det är som sagt vitt linne på bordet, silver i servisen och ofta en tavla i hallen med en eller flera stjärnor på franska i omdöme.
Jag har ett slott till typ granne, som aldrig skulle ta bort en sån rätt från matsedeln - det är de rätterna som bedöms av både gäster och Guide Michelin-agenter.

Ärligt talat minns jag ingen senapsgrädde. Det är några år sen.

Men trots att jag inte minns, så är svaret på din fråga: nej.

Troligen enbart dijon. Möjligen även en lokal, halländsk söt senapssort som jag turistshoppar ibland.

Jag håller med dig. :)

Det finns en krog precis ute vid östra kustbandet i södra sverige, som har en hel armada av fiskebåtar som lastar och lossar dygnet runt alldeles utanför fönstren på krogen, det är en helt fantastisk utsikt, man ser liksom rakt ner i tinnorna när man sitter vid bordet på krogen, man känner nästan doften inomhus av havet och färskfångad fisk. Vad har de på menyn? Jo, biff rydberg, oxfilé provencale, löksoppa, moules frites(!), någon marulk, men _ingen_ verkligen _ingen_ fisk från det dukade bord av fantastiska råvaror de har utanför sina fönster. :crazy: Man blir gråtfärdig!

Jag har fått en middag på halsen. Trevligt, för all del, och budgeten är generöst tilltagen. Min mamma fyller 75 om någon vecka.

Nackdelar i sammanhanget är att det ju inte är säsong för just någonting, och dessutom ska middagen vara på en söndag (= färsk fisk eller skaldjur inte aktuellt).

Jag funderar lite på ankbröst, men apropå de senaste inläggens tema, så hittar jag nästan bara väldigt konservativa och dessutom rätt tunga anrättningar med anka. Nu är ju anka mäktigt i sig, det kommer man inte ifrån, men ändå.

Någon som har fått anka/ankbröst på något roligt sätt någon gång? Det ska helst vara i någon form av europeisk/nordisk mattradition, inte tex kinesisk.

Hm, det hittar inte jag där. Är där nån faktaruta eller nåt som min platta vägrar visa?

Nä, men det står vad hans företag heter -> Ratsit -> Funktioner -> VD -> Personuppgifter. Ska du vara stalker får du faktiskt ta i lite grann! ;)

Ikväll åt jag grön ärtsoppa med räkor i. Pannkakor med sylt och grädde till efterrätt.

Åh, jag älskar grön ärtsoppa (och avskyr gul)! Måste göra det snart, det finns ju inget enklare. Jättegott med pesto i också!

Men Biff Rydberg :banghead:

Jag förstår faktiskt inte hur Anders G kunde misslyckas så med uppläggningen. Nu tittade jag på programmet live på TV4Play och det hackade lite, men så vitt jag fattade var förhandsupplägget på domarnas bord väldigt tydligt och okrångligt och beståndsdelarna i maträtten är ju inte direkt svåra att lägga upp separat.

Senapsgrädde kändes lite underligt.

Någon som har fått anka/ankbröst på något roligt sätt någon gång? Det ska helst vara i någon form av europeisk/nordisk mattradition, inte tex kinesisk.

Jag har fått ankbröst med granatäpple och mynta en gång, det var baserat på Nigellas recept och var vansinnigt gott. Är det för utsvävande från mattraditionen, tror du?

Nä, men det står vad hans företag heter -> Ratsit -> Funktioner -> VD -> Personuppgifter. Ska du vara stalker får du faktiskt ta i lite grann! ;)

Haha, det där är väl inte stalker-ish? Det där är vanligt sunt efterforskningsarbete. Tar man inte reda på saker och ting så får man ju inte veta! :D

Åt anka i Frankrike en gång, den var med kantareller och lite fikonklet. (typ fikonchutney). Mycket god och väldigt enkel, diverse ugnsbakade grönsaker till har jag för mig, minns mest ankan.
Har tänkt att prova knåpa ihop detta själv någon gång när tillfälle ges.
Kanske inte så "roligt" sätt, men ganska nordiskt/europeiskt....:crazy:

Haha, det där är väl inte stalker-ish? Det där är vanligt sunt efterforskningsarbete. Tar man inte reda på saker och ting så får man ju inte veta! :D

Eller hur? Jag blir ofta anklagad för att stalka när jag efterforskar... jag och min ömma moder brukar "tävla" om att gissa ålder på kändisar (hon är löjligt bra på det och jag hopplös så måste alltid kolla) så jag är en mycket van användare av Ratsit ;) Finns ju mycket annat matnyttigt där också. Hrrm.

Men i och med att jag är och förblir dökär i Anders G så känns det lite stalker-varning.

Jag har fått ankbröst med granatäpple och mynta en gång, det var baserat på Nigellas recept och var vansinnigt gott. Är det för utsvävande från mattraditionen, tror du?

Åt anka i Frankrike en gång, den var med kantareller och lite fikonklet.

Åh! Nu börjar vi prata!

Det där med europeiskt/nordiskt - jag vet inte hur viktigt det är. Min pappa tyckte så, och hans argument var att min mamma kommer att fira sin födelsedag med en resa till sina bästa kompisar på franska rivieran. Men varför skulle hon då behöva europeisk mat när hon kommer hem, undrar man? Hon är berest och har ätit gudvetvad i alla världsdelar, så det handlar inte om konservativ kinkighet.

Men anka med mynta och granatäpple låter ju toppen! Mynta växer överallt, och granatäpple finns ju i Europa.

Sen kommer vi till kantarellerna. Det visar sig att många rekommenderar svamprisotto till ankbröst. Om man tänker sig ankbröstet serverat enligt Nigella, en god svamprisotto och så möjligen en historia med lök som bryns med lite portvin vid sidan av, så börjar det väl låta rätt bra?

Tack vare den generösa budgeten kan jag köpa torkad karljohan och annat gott och dyrt till risotton.

Fikonklet låter också gott, men möjligen är färska fikon svåra att uppbringa.

Jag hade aldrig kommit på att anka och svamp skulle passa särskilt bra, men det verkar många vara inne på att det gör.

Chili på nötfärs, med lök, champinjoner, morotsriv, sallad + rödkål och muttitomater + färsk röd chili + tabasco och hp, röd paprika i ringar, jumbokapris, och keso, allt i libanesiska bröd. Vatten till.

Men jag vill ha teorin bakom det här med anka och svamp förklarad för mig! Varför är det en vanlig kombination?

Anka och så allt möjligt lite syrligt, som apelsinsås, portvin, granatäpplen - så långt är jag helt med. (Egentligen samma tanke som köttbullar och lingon, fast lite upphottad.) Men anka och svamp? Svamp är ju nästan motsatsen till det där sötsyrliga.

Jag hade aldrig kommit på det, men kombinationen verkar väletablerad.

Men jag vill ha teorin bakom det här med anka och svamp förklarad för mig! Varför är det en vanlig kombination?

Anka och så allt möjligt lite syrligt, som apelsinsås, portvin, granatäpplen - så långt är jag helt med. (Egentligen samma tanke som köttbullar och lingon, fast lite upphottad.) Men anka och svamp? Svamp är ju nästan motsatsen till det där sötsyrliga.

Jag hade aldrig kommit på det, men kombinationen verkar väletablerad.

Det var kanongott med gula kantareller till iaf, sen kanske det var så att fikonchutneyn tillförde det sötsyrliga... :s

Var och handlade idag och hittade äntligen krav-fläskkarré så nu ska här äntligen snart göras pulled pork! Den är i skivor men det borde väl gå bra. Gör man brukar väl göra pp på hel karré?

Jag har en chili på spisen, den får puttra några timmar till. Jag gör efter Jonas Crambys recept precis som förra gången (googla om ni är intresserade, kan inte länka från telefonen) men utan med att joxa med att koka torkad chili, jag använder färsk.

Ikväll blir det tortellini med en god tomatsås med grädde i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 327
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 123
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka