Bukefalos 28 år!

Tittig häst under sommaren!?

Y

Yess9

Hej, jag har en islandsvallack på 14 år. Så fort gräset kommer blir han som förbytt. Han är rädd för precis allt, ibland kan jag knappt borsta honom för han får panik. Att rida ska vi inte prata om hur jobbigt det är. Han är superspänd hela tiden, är rädd för fågelkvitter, spöken, vajande gräs etc
Jag har fått tipset att testa Equinini. Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller som kan förklara vad som händer med min häst under våren/sommaren??
 
Sv: Tittig häst under sommaren!?

Är det överskottsenergi?

Min häst är likadan, han är som piggast på sommaren när det är varmt och alla andra hästar är slöa av värmen, då är det luftsprång och bus! På vintern när det är kallt och alla hästar blir pigga, vill han helst vara inne i värmen.
 
Sv: Tittig häst under sommaren!?

Sån är min häst på vintern, när dom rör sig för lite i hagen och överskottsenergin går ut över mig och när vi rider. På sommaren har vi inga problem.
Kan det vara så att det blir för energi/protein rikt för din häst så det sätter sig i huvudet på honom/henne?
Ger du kraftfoder? Isåfall kanske du kan prova att dra ner rejält på det.
En del ger Magnesium tillskott för att lugna ner virrpannor, jag provade en gång, märkte ingen skillnad på min häst förrutom att hon blev jätte kass i magen.

/B
 
Sv: Tittig häst under sommaren!?

Det är inte så att det är något som stör hästen så den blir lite "tokig"?
Lättare exem kanske?

Insekter kan ju också göra vissa hästar lite tossiga även om inte vi tycker det är något speciellt med dem..
 
Sv: Tittig häst under sommaren!?

Nej, jag tror inte att det är överskottsenergi. Han går ute dygnet runt och leker mer än någonsin på sommaren. Känns mest som att han får psykbryt och är får panik för allt.
Har testat med Magnesium men märkte inte heller någon skillnad.
Han får bara lite betfor och mineraler när jag ridit, så inget kraftfoder där inte :)
 
Sv: Tittig häst under sommaren!?

Om det Bara är när hästen går ute dygnet runt så kanske det beror på oro och allmän stress?
Alla hästar pallar inte att stå ute dygnet runt om de inte är vana vid det.
De blir alldeles för vaksamma och slappnar inte av.
 
Sv: Tittig häst under sommaren!?

Nä det kan inte vara det heller :crazy:
Han sover inne ungefär varannan natt och det även på vintern, så han är van att gå ute. Och som sagt, han har varit hur lugn som helst hela vintern, men så fort gräset kom för ca två veckor sen, så flippade han... suck.
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Har ingen lust att ha det så här tills vintern kommer...:confused:
 
Sv: Tittig häst under sommaren!?

Prova att ge honom Probimin eller annat Probiotica preparat, brukar hjälpa på den här typen av problem. Oftast resultatet av en obalans i mage och tarm, och vissa hästar har tendens att kunna få dras med detta över hela sommarens så länge gräset finns.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 058
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Hellhound
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 353
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp