Tittig ute

SaraXX

Trådstartare
Min häst är jättetittig ute. Hon är inte rädd för maskiner, tittig på hinder rädd för ljud eller så men däremot är hon jätterädd för naturen! Stenar, stora blad, nedfallna grenar, skuggor, gropar ja allt möjligt. Hon kan bli så rädd så man känner hjärtat slå mellan skänklarna. Jag har haft henne i fem år, ridit ut mycket. Man tycker att hon borde vänja sig.

Ur ett etologiskt perpektiv kan man ju delvis förstå henne. Hon tror väl att allt möjligt farligt lurar i buskarna så det är bäst att vara på sig vakt... Men jag är lite trött på att hamna i diken, kärr osv brevid vägen, alla tvärnitar och att behöva gå av och leda förbi en sandhög, stock eller nåt.

Jag tänkte bara att det kanske var nån som hade några tröstande ord till övers...:crazy:

SaraXX
 
Sv: Tittig ute

Du är definitivt inte ensam. Min lilla fjolla är likadan. Rör inte en fena om en långtradare dundrar förbi men kan tvärnita och blåsa hysteriskt för en sten i skogen. Min är dessutom rätt tittig på hinder vilket inte är så lyckat om man ska vara hoppehäst.....

Vad gör man?

Skaffar sig en bra balans och ett stort tålamod:idea:
 
Sv: Tittig ute

Har samma problem jag oxå på min medryttarhäst. Och bara när man rider. När hon är i hagen och det kommer en trakor t.ex så reagerar hon inte.

Det är som sagt bara att lära sig att vara beredd på att dom hoppar till och försöka undvika åka av.
 
Sv: Tittig ute

Min welsh cob kan också hålla på sådär, fick ett tips som funkar bra. När han börjar titta, ställer jobbar jag honom mer. Ställer, böjer, gör öppna, skänkelvikningar dels för att avleda och dels för att börja titta medför att det blir lite jobbigt. Funkade för mig. :banana:
 
Sv: Tittig ute

Suckar....har ocksâ en som ser och hör allt jämt, hoppar vattengrav om om det satt krokodiler i , tror det är lejon i gräset om det rör sig, tror att grannens fâr är frân en annan planet....och den ska nu flytta till Sverige och tampas med älgar och annat som rör sig
 
Sv: Tittig ute

Jag brukar aktivera min (halvhalter o diverse övningar) och ofta låta honom stanna upp och titta på "farliga" saker. Han får ofta stå stilla en stund, när vi kommer in i skogen etc, för att få pejla in omgivningen i sin egen takt... Det har varit frustrerande många gånger, men sakta men säkert blir det bättre (men stora, ljusa stenblock kan fortfarande få honom i sken...) Tipset om en bra grundsits är ett bra tips, en STOR portion tålamod behövs också...:smirk: Lycka till!
 
Sv: Tittig ute

Aktivera hästen när ni rider ut! Få den att tänka på annat, och framförallt; den ska ha sin uppmärksamhet mot dig!

Börja med att rid ut på dom ställena som du vet funkar bra, och beröm och klappa uppmuntrande hästen.

Det Pepson2 skriver är mycket bra också. :)
 
Sv: Tittig ute

Jag sitter inte direkt och lallar när jag rider ut. Vi tränar öppna, sluta skänkelvikning, övergångar m.m. Min häst är väldigt lyhörd och jag behöver använda små och fina hjälper. Men hon kan faktist bli rädd för saker även om hon är aktiverad. Mitt under dressyrträningen tex. F.ö. finns det ingen speciell väg som det går bra på. Vi har grenar och blad på alla vägar här ;) .

SaraXX
 
Sv: Tittig ute

Min är väl ungefär likadan... Men antingen får man ju acceptera sin hästs personlighet och anpassa sin ridning efter det, eller byta häst..
 
Sv: Tittig ute

Javisst! Mental träning kan fungera. Ryttare påverkar alltid hästen, mer än man tror... Inte bara genom hjälperna, utan även med sin mentala inställning!
 
Sv: Tittig ute

Min häst är exakt likadan,jag har varit nära att ge upp,för det är inge kul att rida en häst som är rädd för allt.det är nästan otäckt.Man vet aldig från gång till gång om man kommer hem hel.För rädda hästar är farliga hästar anser jag.Men nu för ett tag sen så provade jag med bomull i öronen,och den ridturen var himmelsk.hon var så lugn och reagerade inte på löven,stenarna stubbarna etc.Vips så skakade hon ur tussarna och blev lika knasig igen,köpte då en luva och satte på så nu ramlar inte tussarna ur och det fungerar jättebra.Så att dämpa hörseln hjälper typ för det hon ser,skumt är det men så länge det funkar så är jag glad.
 
Sv: Tittig ute

Jag har en häst på foder som också är rädd för allt i nauren från små stenar till vatten/träd/buskar m.m. Jag ska tästa det med bomull i öronen och luva. Vi får se om det går eftersom hon slänger upp huvet om man rör vid öronen.:crazy: Hoppas det funkar.:D
 
Sv: Tittig ute

Mitt ena sto är ganska tittig när jag rider men när min dotter (18 år som verkligen bara åker häst) så överraskar inte stoet med hopp och skutt. Stoet är 14 år och de är uppvuxna tillsammans så jag tror att det faktiskt många ggr handlar om ofog. Stoet har alltid visat stor omsorg om min dotter och är oerhört rädd om henne trots att hon är vuxen nu.
AL
 
Sv: Tittig ute

Åhåhå, ja du är ju verkligen inte ensam!

Den häst som jag ridit ett halvår är likadan, även om han också kan bli rädd för "riktigt" farliga saker som maskiner etc. Däremot var han sällan lika livrädd (så att man måste gå av) när vi red med andra, så jag tolkade det lite som att jag inte hade hans fulla förtroende. Kan det gälla för er också?

Annars som tidigare sagt: mössa och bomull!
 
Sv: Tittig ute

Har du provat att ändra foderstaten, plocka bort sådant som ger onödig energi, och tillföra sånt som lugnar?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack som är 19 år gammal och som har börjat bete sig märkligt. Han har problem med tarminflammationer så motion är väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
5 435
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp