Tjäna pengar!

S

sassabrassa

Är det någon som har bra tips på att tjäna pengar till ungdomssektionen?
Nu menar jag inte mindre summor man får in under mindre akttiviter.Utan lite större summor..
Våran kassa är ganska liten nu eftersom föreningen har lånat pengar av oss :smirk:
 
Blommor, kakor, salami, strumpor, godis eller vad du vill. Allt detta ger en hyfsad förtjänst, men man bör vara några som ägnar sig åt det hela. Loppmarknader där man säljer egna prylar man tiggt ihop, man kan även passa på att sälja andras mot provision.
 
Är det något speciellt ni tänkt ha pengarna till? Vissa saker går att söka bidrag till från ex kommunen!

Ifall det är något speciellt så som ex klubbdress så kan man ju vara duktig o ha tur att hitta en generös sponsor?! :smirk:

Annars så handlar det om att hitta något att sälja.
Ha ett lotteri där priserna är insamlade från olika företag ex choklad från Ica osv.. Lägger man upp det på ett bra sätt så är det många företagare som kan tänka sig at sponsra med lite mindre grejer.
Vad man änn ska sälja så ska det vara något som folk använder o ändå köper i vanliga fall o inte bara för att vara snäll :D som hembakat bröd, godis eller liknande!

det var allt jag kom att tänka på just nu :)
 
För det första så är det inte möjligt att en förening kan låna pengar av sig själv.

Våra pengar får vi in på övernattningar (ca 4000:-), blåbärshoppningar (ca 2000:-) och luciashowen (ca 5000:-).

Men andra inkomstkällor kan väl vara barnridningar (brukar vi få runt 2000-3000 på), sälja lotter/julkort mm, sälja strumpor (gjorde klubben och kunde köpa en häst för förrut), julkalendrar, sälja kläder, loppmarknad.
Bingolotter (om inte klubben redan säljer), vi (klubben) har aldrig gjort det så jag vet inte hur mkt man tjänar på det.
 
Ibland om det är några större evenemang på orten brukar föreningar kunna ställa upp och tex ta biljetter vid entren, vakta scenern på natten osv. Där kan man tjäna riktigt bra med pengar. Men det krävs också att många ställer upp och jobbar.

Annars som dom andra skriver, lotter, tävlingar.
Plocka skräp från vägrenen, inventera i affärer.
Hmm kommer inte på några fler just nu :)
 
För det första så är det inte möjligt att en förening kan låna pengar av sig själv.

Om stora styrelsen lånar pengar från US-kassan så är det väl visst att låna?eller är jag helt ute och cyklar? :crazy:
 
Varför lånar styrelsen pengar från er? Är det för att de behöver pengar annars går klubben i konkurs?
Går klubben i konkurs tas det av era pengar också, ni är ju en del av klubben och det borde vara för er bästa om klubben kan betala sina skulder.

När vår häst triangelmärkets och såldes (för ca 25000:-) för några år sedan så fick klubben utbetalt pengar för henne och de stannade hos "stora styrelsen".
Några år var det ett "osynligt lån" men sen togs det upp i våran och klubbens kassaberättelser. När en till stor del ny styrelse tillträdde för några år sedan började disskutionerna både inom styrelsen, usek och med revisorerna om klubben verkligen kunde ha ett lån hos sig själva. Vi kom alla fram till att det kunde man inte, och borde inte ha.

Om det inte klaffar med betalning av räkningar, lön el skatt och stora inkomster av tex ridavgifter är det klart att klubben kan låna lite pengar över någon vecka, men vid längre perioder så tycker jag inte att usek kan låna från klubben.

Så jag kanske ska ändra det lite - jag (& resten av våran usek & stora styrelse) anser inte att klubben kan låna pengar av sig själva.

Vet att det blev lite virrigt, men jag ska försöka förklara bättre senare! ;)
 
Okej..Jag fattar nästan iaf ;)

Men eftersom vi har en egen kassa så försvinner ju det i vilket fall.Men vi säger att de TOG pengar då :crazy: :smirk:
För vi lär ju inte få tillbaka de"lånade"pengarna..
 
Ni måste ju gett tillåtelse att de kunde/"fick" ta pengarna?

Men visst är det så att klubben inte ska leva på ungdomssektionen. Går de inte runt utan att man måste ta från usek ofta så borde ju stora styrelsen fundera hur ridklubben drivs...

Men även om det "inte går" att låna så tycker jag att ni ska få tillbaka pengarna när de går bättre för klubben (om det nu var orsaken). Vi har fått tillbaka pengarna genom att vi fick köpa vår nya häst lite billigare (rättare sagt vi köpte en liten och fick en större).

Hoppas det går bra för er! :)
Det är ju inte kul att jobba hårt för att få in pengar som sen bara stora styrelsen "tar"...
 
WOW!!! Fick ni in 4000 på en övernattning??? IMPONERAD!! Vi fick typ in 300, och då hade vi ändå 32 ungar som övernattade. Hur lyckades ni med det? Vill oxå tjäna så mycket pengar på en övernattning.

/Isa
 
Vet inte hur mycket ni tar för övernattningarna?
Vi tog 250:- och hade 20 barn (och då har vi ändå sänkt det med 100:- från tidigare år). 20 barn var lite för många, så vi går nog tillbaka till 18 igen.
Och maten kostade ungefär 1000:-
Egentligen kunde vi ta mindre, men så mkt jobb som vi lägger ner på en övernattning så känns det som om det inte skulle vara värt det då...
 
VA?
250kr för EN natt??? och det betalar folk???

Då har vi det nog hellre lite billigare. Kanske är olika beroende på vart man bor i landet oxå. Bor ju i en liten håla i småland. och här skulle det inte betala så mycket för en natt. Men så är ju smålänningar snåla sägs det ;)
 
Nja, det är ju ca 24h! ;)
De får ridning, teori, lekar, mat (*3), nån hästaktivitet på söndagen, film och spök.
Det är jämt fullbokat iaf!
 
Våran klubb går verkligen jättedåligt :(
Ekonomin har stora hål och problem.
Men med nu engagerad styrelse hoppas vi att det ska börja funka igen..

De pengar som de tog från US var innan jag valdes in i styrelsen..Är nu ordförande..Pengarna lär vi nog aldrig se igen tyvärr.Men får väl hoppas att lite längre fram kanske ;)

Angående övernattningen verkar det toppen.
Vi tar 50 kr för våra men då ingår bara mat på kvällen och lite lekar och film :smirk: :bow:
 
Ja, förhoppningsvis börjar väl klubben gå bättre igen!

Vi brukar träffas runt 15 på övernattningar. Sen har vi som sagt en timmes ridning, en timmes teori, oftast rykttävling, leker, ser på film, äter och på natten är det spök (om usek orkar upp). Nästa dag äter vi frukost, leker, har tex voltige el gymkhana, tipspromenad mm.
Nu sist så blev det ingen hästaktivitet på söndagen för att ridhuset var bokat och vi kunde inte tolka med hästarna, så vi åkte pulka istället och hade jätteskoj!

http://usek.brkonline.com
 
Det är bara att grattulera. Önskar vi kunde ta så mycket med men det funkar tyvärr inte. Har börjat sätta för lågt pris så folk skulle svimma om jag skrev 250kr på nästa övernattning.

Jag måste erkänna att jag tycker det är dyrt. men är imponerad utav att ni fixar det. Lyckaq till även i framtiden.
 
Ja, barnpassningen skulle man ta extra betalt för. Plus att man inte får sova något på hela natten. Förstår inte hur barnen orkar vara vakna så länge, själv dör jag vid tvåtiden. Men de är minsann vakna hela natten.
 
Nja, våra brukar nog sova iaf!
Kommer ihåg när jag själv var med som deltagare, vi somnade jättesen och gick sen upp vid 5-6 tiden och KRÄVDE att få frukost. Ledarna körde ut oss på promenad istället! ;)
 
Men kanske ska tillägga också att vi inte försöker tjäna massor av pengar på varje aktivitet.
Vi försöker hålla så låga priser som möjligt för ungdomarna (vi ska inte gå minus & få lite "betalt" för jobbet vi lägger ner). Tex cafeteria kan man ha lite dyrare priser på, det är ju ändå oftast föräldrarna som köper...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi hej! jag är en tjej på 15 år som vill tjäna pengar men vet inte riktigt hur? har ni några tips? :D
Svar
18
· Visningar
997
Senast: Lilla
·
Juridik & Ekonomi Jag tänkte spara en större summa pengar och kollar då på fasträntekonton där man låser pengarna en viss tid, och man får då en bättre...
Svar
10
· Visningar
866
Senast: Liten
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp