Tjänstledigt när man har aktivitetsersättning?

_FiA_

Trådstartare
Jag har aktivitetsersättning på 50 % och arbetar 50 %. Jag har inte tjänat in mer än 3 semesterdagar i år än då jag ganska nyligen börjat på mitt arbete.

Jag jobbar mån-fre 4 timmar per dag.

Nu till frågan: För arbetsgivaren så får jag ta 1 vecka semester i sommar utan betalt (tjänstledigt? ) om jag vill och är beredd att bli utan lön den veckan. Men är detta okej för FK? Det borde det väl vara för det blir ju ingen skillnad då jag fortfarande kommer få aktivitetsersättningen 4 timmar per dag och vara utan lön dom resterande 4 timmarna?


Någon som vet vad som gäller?:)
 
Sv: Tjänstledigt när man har aktivitetsersättning?

Det borde inte vara några problem, vad du gör på den arbetade halvan har de ju inte med att göra egentligen. Skulle det däremot vara tvärt om att du arbetar den halvan + dina ordinare tider som f-k betalar blir det nog lite rabalder.
(nu antar jag att du har någon typ av ersättning för sjukdom? Eller har jag fel?)

Jag hade 50% ersättning förut och jobbade 50%, det var inga problem att vara ledig ifrån jobbet utan bet ifrån AG. Det är ju mer "ditt" val att bara ha halv betalning den veckan.
 
Sv: Tjänstledigt när man har aktivitetsersättning?

Jag har aktivitetsersättning på 50 % och arbetar 50 %. Jag har inte tjänat in mer än 3 semesterdagar i år än då jag ganska nyligen börjat på mitt arbete.

Jag jobbar mån-fre 4 timmar per dag.

Nu till frågan: För arbetsgivaren så får jag ta 1 vecka semester i sommar utan betalt (tjänstledigt? ) om jag vill och är beredd att bli utan lön den veckan. Men är detta okej för FK? Det borde det väl vara för det blir ju ingen skillnad då jag fortfarande kommer få aktivitetsersättningen 4 timmar per dag och vara utan lön dom resterande 4 timmarna?


Någon som vet vad som gäller?:)

Du får skilja på semester och tjänstledighet. Man kan ha semester utan ersättning. Vilket inte borde vara nåt problem för FK.

Tjänsledigt däremot kan vara mycket knepigare.
 
Sv: Tjänstledigt när man har aktivitetsersättning?

Nu vet jag inte hur det är med aktivitetsersättning, men är man sjukskriven kan man faktiskt samtidigt ta ut semester.

Vilket då mest är intressant om man har betalda semesterdagar som annars riskerar frysa inne

Men som Golit skriver, du får inte blanda ihop semester och tjänstledig, två helt olika saker :)
 
Sv: Tjänstledigt när man har aktivitetsersättning?

För att komplettera tidigare svar: det går utmärkt att ta obetald semester, du måste alltså inte ta tjänstledigt för att det ska vara utan betalning. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 378
Senast: Mois
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 064
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp