Tjäna pengar på hästar

Sv: Tjäna pengar på hästar

Man blir skitduktig och vinner flera hudratusen i vinstpengar.
Eller så köper man hästar billigt som ingen vill ha utbildar dem och säljer dem dyrt.

Tävlar hoppning på hög nivå och kammar hem vinstpengar

Är en duktig travkusk

Utbildar upp hästar och säljer dyrt.

Jag har köpt en del unghästar som jag ridit in och sen sålt, har även köpt ett "hopplöst" fall som jag red till och sen sålde (köpte för 10 och sålde för 35tusen)
Utbilda och tävla lovande hästar som man sen säljer.

Tävlar hoppning på hög nivå och kammar hem vinstpengar

Är en duktig travkusk

Utbildar upp hästar och säljer dyrt.

Jag har köpt en del unghästar som jag ridit in och sen sålt, har även köpt ett "hopplöst" fall som jag red till och sen sålde (köpte för 10 och sålde för 35tusen)
Utbilda och tävla lovande hästar som man sen säljer.

Finns det inte någon lag på att man inte får göra så?? Har för mej det men det kanske inte stämmer? :confused:

Vad är det som skulle vara olagligt med det?

Förstår inte heller varför det skulle vara olagligt? Aldrig hört talas om det, men jag har kanske missat något?

Det är ju precis vad utbildnings- och försäljningsstall gör och sånna finns det gott om i landet, vad jag vet.

De som köper in billiga hästar från utlandet (först och främst) och sedan säljer i Sverige tror iaf jag tjänar pengar på sin verksamhet.

Jag nämnde för min pappa att man kunde köpa en billig häst, rida till och sedan sälja mycket dyrare. Då såg han ut såhär ":eek: :confused: :eek:, kan man tjäna PENGAR på hästar????!".
"Eh, ja pappa. Hästar är inte som bilar :angel:"

Man kan också köpa in billiga hästar och hyra ut sommarveckor (Stockholmare betalar bra för några veckor med en snäll, "ridbar" häst.)
På hösten kan man antingen sälja eller hyra ut hästen över vintern.

Icke-hästfolk tror att vi tjänar stora pengar när vi säljer islandshästföl. Det gör vi inte. Men det lönar sig att ha bra ston, både för att man kan få rabatter på avgifter och mer pengar för fölen.

Tjäna så mkt på hästar kan man nog inte. Tänk på alla konstander som är runt omkring hästen, specielt om man inte har eget stall, är hovlsagare och vetrinär kan det blir jäkligt dyrt. Har man inte stall på tomten så kostar det ju bensinpengar. Ev. träningar och tävlingar.
Så vill man tjäna pengar så ska man nog inte syssla enbart med hästar.

Jag vet EN verksamhet häromkring som går med stor vinst.

De har stor ridlägeranläggning med ca 35 hästar. 10 veckor varje sommar har de ridläger som kostar 5000-7000 /person. De brukar köra ca 10-15 per grupp, ibland 2 grupper parallellt.

Sen HYR de ut alla ridlägerhästar över hela hösten, vintern och våren.

De är de enda jag vet som tjänar gott om pengar på sina hästar, men de är hyffsat samvetslösa och har inte utbildade instruktörer osv. Dock är alla hästar jag har sett välmående.

//E

"Det enda sättet att göra sig en liten förmögenhet på hästar är att starta med en stor förmögenhet" heter det ju.

De flesta jag känner till som tjänat mkt pengar på hästar har av en slump köpt rätt häst för en spottstyver eller börjat med rätt ras eller ridstil precis när den började bli trendig osv. Man ska nog ha mkt tur också!

En bekant hävdar dock att det finns mkt mer pengar att tjäna på hästmänniskor än på hästar.

Att tjäna stora pengar på att sälja hästar går nog inte om man inte har ett stort arab stuteri för exempel.
Men att köpa en häst billigt, och lägga ner tid och intresse på att rida till den te.x och sen sälja den med förtjänst är faktiskt ganska kul. Men det är nog inga jätte summor vi pratar om....

Sen är det ju då trav och galopp, men exakt hur många utav alla dom hästarna är det egentligen som det blir stora pengar på??

kl

sen har vi ju då den underbara SKATTEN som ska betalas på allt. så i slutändan tjänar man inte ett dugg på det om man gör det på ett seriöst sätt och inte svart!

Men att köpa en häst billigt, och lägga ner tid och intresse på att rida till den te.x och sen sälja den med förtjänst är faktiskt ganska kul. Men det är nog inga jätte summor vi pratar om....

Har precis skaffat två sånna hästar (fullblod direkt från banan, ska bara skolas om lite), ska säljas inann sommaren, sen är det bara att börja om med samma sak igen.. Får ser hur det går, de två vi har inne nu är ju de avgörande om detta är ngt vi ska fortsätta med.
Fast roligt är det med nya projekt :banana: :D

Hur tjänar man pengar på hästar?

Genom att hålla sig långt bort från dem;) ....
... att bli en väldigt duktig tränare och träna till andra som betalar dig för att göra det. Typ Stig H:angel:

Att träna upp egen ägda hästar till försäljning fungerar inte alls lika bra som att träna andras häst mot betalning. Dels för att man först måste köpa in hästen sedan hålla den med foder, utrustning, omvårdnad och stallplats för egna pengar och tid. Till sist hitta rätt köpare som verkligen vill betala så mycket att alla omkostnader täcks och att det blir pengar över. Ju längre tid det tar att hitta köpare ju större omkostnader får man. Titta i andra trådar om hur pass svårt det är att sälja en häst oftast inget som sker snabbt. Nästa nackdel är att man då kommer att sälja som företagare (om man ska tjäna pengar på det) och då hamnar i en halt annan lagstftning med krav på "garanti" precis som andra på andra varor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 430
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈