Tjäna pengar på hästar

Sv: Tjäna pengar på hästar

"Genom att hålla sig långt bort från dem ...."

Precis vad jag tänkte säga ;) :)

Jag köpte en fölunge (halvblod) för 15 000 kr och tre år senare sålde jag honom för 50 000kr.

de kanske låter mycke men du får räkna lite på hur mycke hästen käkat under tiden också! inte bara foder som kostar, försäkring, hovslagare, stallplats underhåll osv.. så det blev nog inte så jättemycke kvar trots allt:crazy:

Man kan också se det som ett typ av sparande. Man får ju trotts allt tillbaka en stor del av pengarna man har lagt ut.... Och man får ha roligt på vägen dit.:)

Man tjänar inte pengar på hästar, möjligen att man kan minska sina förluster genom att också ha lite intäkter :rofl:

Starta travhäststuteri. Uppfödaren får alltid 10% på de pengar som hästen sen springer in. Fast du måste ju förstås först göra ett bra inköp av lämpliga ston, och det kan bli dyrt om man vill ha ston med meriter i släkten. Helst ska du redan vara ägare av en stor gård, med mycket mark, som redan är betald o klart. Där ska redan finnas en stor och betald maskinpark.Hö,halm och havre, ska du odla själv. Nu räknar jag inte in arbetet du får lägga ner. Du ska helst ha en sambo, med ett arbete sen förut, som gör att ni kan leva på den lönen:devil: , medans du bygger upp ditt stuteri.
Fast rik, det blir du nog ändå inte, allt går väl till skattmasen.

Får jag säga mitt, tycker jag det är förjävligt med folk som importerar hästar. Vet själv i mitt förra stall där jag stod med min häst, hästarna fick utevistelse på 2 timmar för dom ej skulle hinna leka och lera ner sig. Dem importerar minst 5 hästar i månaden, säljer dem dagen efter för mer än dubbla priset. Varför tjäna pengar på djuren? VARFÖR PÅ DETTA SÄTT? Det är förjävligt och ursäkta mig, men det råkar vara individer..........................

de kanske låter mycke men du får räkna lite på hur mycke hästen käkat under tiden också! inte bara foder som kostar, försäkring, hovslagare, stallplats underhåll osv.. så det blev nog inte så jättemycke kvar trots allt:crazy:

Lägger man sen in kostnad för tiden man lagt ner så blev det nog förlust tillslut...:angel:

Hästar KOSTAR pengar:rofl: Men man kan ju få det att gå runt med in-tillridning-försäljning om man är hyfsat duktig och kan få vettiga referenser...

De allra flesta svaren här i tråden är ju otroligt insiktsfulla :) och svaret från mej är detsamma. Om "tjäna pengar" är detsamma som "håva in massor av stålar" så.. gör man det inte.
Med lång utbildning, många års hårt arbete och noll semester kan man möjligen få verksamheten att gå runt såpass att man överlever på den. Travtränaren som äntligen fick den där vinnarhästen man läser om i tidningarna har säkert många års slit före framgången, han har enorma fasta kostnader, säkert flera anställda osv. Våra svenska 4-spannsvärldsstjärnor har andra jobb också, och sponsorer som hjälper till med resekostnaderna. Den kända hoppryttarinnan har ettt stall fullt med påläggskalvar som kostar multum att hålla igång, och de flesta av dem blir inte bra nog.. Att ta emot en träningshäst för runt 6000:- månad inkl moms ger 20:- över per dag när alla fasta kostnader samt skatt och sociala avgifter är betalda...
Om man tar exemplet med fölet som köptes för 15´ och såldes för 50´ och räknar ut snittkostanderna för en uppfödare/tränare har den under de tre åren kostat minst 90000...osv osv.
Nej man tjänar inte pengar på hästar (möjligen på spendersamma hästägare) om man inte är, precis som ni sagt i inslagen ovan, skrupelfri. Men det gäller väl resten av affärsvärlden också? :)

ja kan man vel , men det kostar ju ändå.
tex : köpa häst billigt utbilda och tävla sedan sälja dyrare.

Jag själv har haft fyra hästar. Köpta som 3-4 åriga med bra stam men inte alls utbildade bara hanterade fram & tillbaks till hagen sedan sålt lite mer än ett år senare grundridna och med nåra få starter i dressyr o hoppning.
Köpte för cirka 30-40 tusen sålda sedan för 100-180 tusen.
Jag ser ganska lätt om hästen är lovande för framtiden :)

Har gått några kurser i att ha företag osv & haft små projekt jag räknat på, men faktum är att med detta landets höga skatter å dessutom nuvarande regeringens höjds egenavgifter osv, så skulle det ta flera år innan man kan ta ut en rimlig månadslön.Beräknade att man skulle behöva sälja 12 inridna islandshästar/år för att öht gå runt om man bara håller på med hästar, sedan kostar det ju att köpa in hästar, ha ston att betäcka osv.Just islandshästar tjänar man inte mkt på att köpa å sedan rida in då de redan är så dyra i inköp, i såna fall gäller det att man kan ha bra framförhållning & själv avla hästarna, vänta å utbilda dem.
Det är ett ekorrhjul om man vill kunna tjäna pengar på hästar, tyvärr.
Bästa är att få turen att bli anställd hos ett redan existerande företag som tex ridlärare(usel lön) eller stallarbetare(det anlitar stallägare helst svart dessutom).

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 981
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka