T
thevalley
Det skulle jag vilja göra
Eller rättare sagt skulle jag vilja få tips att få ett mer kostnadseffektivt småföretagande till mina hästar och verksamheten(avel, försäljning, kringtjänster).
Skulle därför vilja ha lite hjälp från er där ute!
Största omkostnaderna jag har är foder, strö och el, samt löpande underhåll och renovering/byggnationer. Jag har ett varierat antal hästar på gården men normalt antal är ca 6-7 st, varav hälften vuxna halvblod och resten unghästar.
Jag vill gärna ha tips på:
-billigt strömedel (både till stall och lösdrift) använder spånbalar idag och det är dyrt.
-billigt grovfoder (har hösilage på vintern och hö/bete på sommaren) tar inte hö själva utan har istället mkt bete längre tid
-billigt kraftfoder (lämpligt för avel/unghästar)
-hur skära ner elkostnader (har nästan ingen värme i stallen men lampor, hagar, maskiner drar ju lite)
-billigt material (till hagar, byggprojekt mm)
-andra tips på hur ni lyckats få ner era kostnader i stallen.
Tack

Skulle därför vilja ha lite hjälp från er där ute!
Största omkostnaderna jag har är foder, strö och el, samt löpande underhåll och renovering/byggnationer. Jag har ett varierat antal hästar på gården men normalt antal är ca 6-7 st, varav hälften vuxna halvblod och resten unghästar.
Jag vill gärna ha tips på:
-billigt strömedel (både till stall och lösdrift) använder spånbalar idag och det är dyrt.
-billigt grovfoder (har hösilage på vintern och hö/bete på sommaren) tar inte hö själva utan har istället mkt bete längre tid
-billigt kraftfoder (lämpligt för avel/unghästar)
-hur skära ner elkostnader (har nästan ingen värme i stallen men lampor, hagar, maskiner drar ju lite)
-billigt material (till hagar, byggprojekt mm)
-andra tips på hur ni lyckats få ner era kostnader i stallen.
Tack