Tjäna pengar?

T

thevalley

Det skulle jag vilja göra:) Eller rättare sagt skulle jag vilja få tips att få ett mer kostnadseffektivt småföretagande till mina hästar och verksamheten(avel, försäljning, kringtjänster).
Skulle därför vilja ha lite hjälp från er där ute!

Största omkostnaderna jag har är foder, strö och el, samt löpande underhåll och renovering/byggnationer. Jag har ett varierat antal hästar på gården men normalt antal är ca 6-7 st, varav hälften vuxna halvblod och resten unghästar.

Jag vill gärna ha tips på:
-billigt strömedel (både till stall och lösdrift) använder spånbalar idag och det är dyrt.
-billigt grovfoder (har hösilage på vintern och hö/bete på sommaren) tar inte hö själva utan har istället mkt bete längre tid
-billigt kraftfoder (lämpligt för avel/unghästar)
-hur skära ner elkostnader (har nästan ingen värme i stallen men lampor, hagar, maskiner drar ju lite)
-billigt material (till hagar, byggprojekt mm)
-andra tips på hur ni lyckats få ner era kostnader i stallen.
Tack:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Sv: Tjäna pengar?

-billigt strömedel (både till stall och lösdrift)
Halm är väl det som är billigast. köp in stora partier på stora rullar så kommer du billigt undan. jag köpt en sån där stor rundbal för 100kr/st. betydligt billigare än spån!

-billigt grovfoder (har hösilage på vintern och hö/bete på sommaren) tar inte hö själva utan har istället mkt bete längre tid
om ni inte har möjlighet att ta hö eller hösilage själva så köp in stora partier. det blir oftast billigare och man slipper åka flera gånger och hämta nytt.

satsa på bra foder, stora partier från grossist brukar bli billgast.

-hur skära ner elkostnader (har nästan ingen värme i stallen men lampor, hagar, maskiner drar ju lite)
Använd lågenergilampor, släck lyset när ingen är i närheten, ha inte någon nattlampa tänd. Använd batteriaggregat istället för eldrivna, dra ur alla onödiga sladdar på allt annat som inte används.

köp begagnat. trästolpar som är tryckinpregnerade håller länge. satsa på ordentligt staket, det lönar sig! övriga byggprojekt kan man säkert hitta begagnat material till.

Tack, en del av detta gör jag redan idag.

Halm är inte så billigt där jag bor (norra sverige) pga frakt och dålig tillgång på bra halm har jag nu betalat ca 500kr för en bal (2,50kr/kg, då fick jag heller inget kvitto:mad: ). Mkt dyrt tycker jag som även ifrågasätter om jag verkligen fick så mkt halm som säljaren påstod i vikt men det är en annan sak. Jag behövde lite halm och fick köpa det som fanns att tillgå helt enkelt.
Kanske blir billigare nästa år?

Ev. köpa spån från sågverk kan bli billigare men blir ju svårare att frakta hem såklart. För en spånbal betalar jag 65 kr, kan köpa billigare men måste då köpa hem större partier, vilket jag inte gjort tidigare pga ren lathet...Dåliga förvaringsutrymmen just nu.

Hö/hösilage kan vi ta själva men vi har inga maskiner, dvs måste ändå hyra in arbetskraft till det, så även om det blir billigare blir det inte så billigt att jag än så länge kan tänka mig att välja bort mina fina beten pga detta (vill kunna släppa tidigt pga fölningar).

Hösilage betalar jag idag mellan 300-400 kr för en bal. Då är det inte superkvalitet o näringsvärde, men helt ok om man kompletterar med mineraler o bra kraftfoder själv. Hö betalar jag 2-2,50 kr/kg.

Kraftfoder köper jag vanligtvis havre, kostar ju ca 120kr/säck (30 kg), har tidigare köpt från bonde billigare men inte nu längre då det tagit slut.

När det gäller kraftfoder skulle jag vilja köpa från grossist men hur? Jag kan mycket väl tänka mig att vara återförsäljare för vi har ganska dåligt utbud av kraftfoder här, endast de största märkena finns i butik och vill man inte ha kraffts produkter är utbudet klent. Nån som vet kanske om det är ngn foderleverantör som söker återförsäljare i norra sverige så pm:a gärna.

När det gäller el så tycker jag att jag gör så som du skriver idag, men det måste väl finnas något annat alternativ som funkar, alternativa värmekällor och dylikt.

Kom gärna med fler tips.

Tackar

Tyckte att du hade ganska höga foderpriser...
Vet att det är dyrare i norra sverige, är själv därifrån, men inte så dyrt!
När jag bodde där betalade jag aldrig mer än 1,5kr/kg hö. nåt år 1kr och det var bra hö!
Kanske läge att ringa runt till lite bönder och höra om hö inför sommaren...

Havre brukar man kunna köpa direkt av bönder och då har jag fått betala MYCKET mindre än vad du betalar i år.

Är ett jätte dåligt halmår i år. Bara att hålla tummarna på att det blir bättre i år. Kanske samma ska där, ringa runt till lite olika bönder.

Vi fick då hämta spå gratis på ett sågverk. Hästsläp, svarata säckar och en spade kommer man långt med=) Lite jobbigare än att få det hemkört bara...

Jag tycker också att jag har höga foderpriser.

Mina priser är inkl moms (utom halmen då som jag fick betala svart de ville inte ge kvitto), bara så vi räknar på samma dvs.

Havre köpte jag tidigare av bonde men det pris jag skrev nyss 120 kr/30kg är alltså från butik, ej från bonde. Från bonde kostade det ca hälften av i butik.

Jag har ingen möjlighet att åka till sågverk med plastsäckar, det tar alldels för mycket tid, skulle kanske funka om man har ett par hästar men inte för mig.

Har du möjlighet att använda traktor och grusvagn är det ett jätte bra sätt att hämta spån. Om inte sågverket är för långt bort då... De brukar ha traktorer de kan ösa spån med. Det går fort och man får mycket.

För övrigt tycker jag du ska försöka göra något åt dina hö priser. Där skulle du kunna tjäna endel...

Än så länge ingen traktor men på gång så kanske får ordning på det till nästa vinter.

Ang. hö + hösilage tycker jag att det är väldigt svårt att hitta bra analyserat foder som passar mina behov och som bonden dessutom säljer vitt. Kanske bara är jag som har problem med detta men så här är det varje år känns det som...

Än så länge ingen traktor men på gång så kanske får ordning på det till nästa vinter.

Ang. hö + hösilage tycker jag att det är väldigt svårt att hitta bra analyserat foder som passar mina behov och som bonden dessutom säljer vitt. Kanske bara är jag som har problem med detta men så här är det varje år känns det som...
Med traktor och möjlighet att hantera ensilage i storbal så ökar sannolikheten att få tag på billigt och bra foder. Har man möjlighet att lagra så att man inte behöver köpa småposter är det ännu bättre. Är man beredd att betala transporten så ökar plötsligt antalet möjliga leverantörer.

Använd lågenergilampor, släck lyset när ingen är i närheten, ha inte någon nattlampa tänd. Använd batteriaggregat istället för eldrivna, dra ur alla onödiga sladdar på allt annat som inte används.

Strunta i att byta aggregat. Ett eldrivet aggregat (stort och starkt!) drar typiskt under 10W. Det betyder att du kan ha SEX stycken sådana aggregat i koninuerlig drift för samma kostnad som EN ENDA 60W glödlampa. Det är ingen strömtjuv.. På ett helt år i kontinuerlig drift drar den under 90 kWh dvs ca 90 kr.

Strunta i att byta aggregat. Ett eldrivet aggregat (stort och starkt!) drar typiskt under 10W. Det betyder att du kan ha SEX stycken sådana aggregat i koninuerlig drift för samma kostnad som EN ENDA 60W glödlampa. Det är ingen strömtjuv.. På ett helt år i kontinuerlig drift drar den under 90 kWh dvs ca 90 kr.

Håller fullständigt med! Ett batteriaggregat försvarar sin plats bara om det finns skäl som gör att man inte kan använda vanligt aggregat. Batteriaggregatet är dyrare i inköp, glöm inte att batteriet är dyrt och inte håller speciellt länge! Laddar man med batteriladdare så går det åt mer el än för motsvarande "vanligt" aggregat.

De stora strömtjuvarna på vår gård, allt annat är försumbart:

Hötorken! (10 - 20 kronor/timme)
Värmefläkt (2-5 kronor/timme)

Jag tror att korrelationen mellan analyserat foder (hästanalys) och laglig försäljning är ganska stor. Bonden är givetvis så snål att han vill dra av analysen....

Här i Östergötland finns det en hel del företag som har inriktat sig på hästfoder och levererar gärna ganska långa sträckor. Det handlar mest om vad man är beredd att betala...

Jag tror att korrelationen mellan analyserat foder (hästanalys) och laglig försäljning är ganska stor. Bonden är givetvis så snål att han vill dra av analysen....
Eller också är köparna snåla och vill bara ha billigt foder. Eller också är både säljare och köpare snåla. :smirk:

Har du verkligen hört dig för ordentligt när det gäller foder och strö?
Det du har betalt hittills låter väldigt dyrt, i synnerhet för halm och hösilage.

Men satsa på att anlägga permanentbäddar detta kan göra så att strökostnaden minskar radikalt. Använd stalosan när du anlägger bäddarna, du kan antingen göra torvbäddar, en mix av torv och spån (vet flera som har det så och är nöjda) eller t.ex. torv underst och spån över, eller bara spån. Även om det går åt mycket strö just i början minskar strömängden för att underhålla bädden sedan avsevärt.

Försök köpa in stora mängder foder utav samma bonde, dvs. både hö och hösilage så att du kanske kan få lite rabatt om du blir någon sorts "stamkund". Försök hitta foder som är utav bra kvalité med bra värden så du inte behöver komplettera med så mycket kraftfoder. Om du behöver komplettera med kraftfoder så blanda till detta själv i stället för att köpa färdigfoder det brukar löna sig även om det är lite "bökigare". Om du har ett bra hö eller hösilage som bas sedan kan du använda lusern, havre, kornkross, linfrö, olja osv. även mineraler och vitaminer som tillskott.

Spån lönar sig i regel att köpa på pall, oftast är det också bättre att köpa ett som man vet är utav bra kvalité också. Dessa balar är ofta mer packade osv. Kolla på lantmännen vad en pall kostar.

Som någon annan skrev i denna tråd håller jag också med om att du ska köpa tryckimpregnerat virke. Dyrare visst , men håller väldigt väldigt länge!

Höet är dyrt det håller jag med om.(2.50kr/kg)
Men är mitt hösilgae så dyrt? En storbal för 300 kr analyserat , vet ej vad det blir i kg. Jag betalar sedan ganska mkt för frakt hit eftersom ingen i närområdet säljer hösilage.

Vad brukar halm kosta ? Tänk nu på att jag betalar 2,50 kr /kg för halm, MEN då är en stor del fraktkostnad (vet ej exakt hur mycket) men frakt för ca 50-70 mil iaf.

Spånet kan jag som sagt få billigare om jag köper pall vet jag.

Alla skriver att det går att få både foder och spån osv billigare, men jag vill som sagt ha det vitt, analyserat av bra kvalitet, och med frakt blir det mesta rätt dyrt, eller också är mina leverantörer jätteglada eftersom jag betalar alldeles för mycket.

Spån kan du få billigare om du köper större mängd, vitt.
Vi betalar 1,77kr/kg för våra hösilagebalar inkl frakt och analys. Då är det stora balar på ca 250-300kg.

Har haft tur med halm bra halmår. Då har vi fått köpa rundbalar (ofta billigare än fyrkankts) på ca 200-250kg för 100kr st inkl frakt. Köpte det vitt en gång och fick det då till damma pris?!

-billigt strömedel (både till stall och lösdrift) använder spånbalar idag och det är dyrt.
Halm på lösdriften (försök få tag i storbal), och torv i stallet. Jag har permanentbäddar av torv för andra året nu och det fungerar perfekt! Jag köper stora torvbalar från Söftesmåla och de kostar 86 kr/st. Kanske låter det dyrt, men jag fyller på med en halv bal var 7:e eller 10:e dag. Torv är mycket lättmockat när man väl lär sig ;) och gödselstacken är liten och nätt jämfört med om man använder halm. Har man tur kan man dessutom hitta någon ( t ex en champinjonodlare) som betalar för torvgödseln!

Jag köper hösilage i rundbal för ca 70 öre/kg. Hör dej för i trakten, det måste finnas billigare än det du köper!

Havre, köpt i lokala foderbutiken, kostar ca 1.90/kg, inklusive moms. Jag kan troligen köpa billigare hos någon bonde, men mina hästar äter minimalt med havre så det spelar inte så stor roll.

Släck all belysning i stallet när ingen är där. Nattlampa är helt onödigt. Stäng av strömmen till hagarna när du tar in hästarna även om aggregatet drar inte alls så mycket som de flesta tror, en värmefläkt t ex är betydligt dyrare i drift

Kolla på Blocket! Det finns ofta annonser om byggmaterial, stolpar till hagar och annat användbart

Immer

Ta kontakt med en spannmålsodlare redan nu och säg vad du vill ha och gör upp om pris och kvalitet! Det underlättar för både dig och honom. Säg att du behöver x antal kg av havre och halm för att klara dig en vinter. Köp foderlådor som brukar rymma ca 800 kg och be honom fylla upp några stycken så du klarar dig över vintern. Jag köpte mina på närmsta spannmålstork - de hade några gamla över som de ville bli av med.

Detsamma gäller hö eller hösilage. Varför vänta till hösten att jaga hö? Bestäm redan nu hur många ton du behöver och diskutera med odlaren.

Om du har lagringsproblem så är väl inplasat att föredra, eftersom det kan ligga ute.

Annars får du flytta ner till söder! I alla fall halmen är billig här...

Tack alla för tipsen.

Tyvärr känns det som att det mesta ni tipsar om är sånt jag är medveten om.

Jag är väldigt aktiv med att ringa runt och kolla priser, bokar foder i god tid och har ofta oxå köpt in stora partier av iaf havre och hö. Hösilage har jag köpt balvis men detta enbart för att min leverantör inte kunde sälja hösilaget till mig som vi bestämt och jag stod plötsligt utan, trots att jag "bokat" en årsförbrukning i god tid.

Största problemen uppe i norr (jag bor alltså 60 mil norr om stockholm) är att fraktkostnader på foder, spån, ja allt blir så dyrt. Tillgången på bra foder och produkter är också mindre än i söder, jag är väl medveten om vilka skillnader som finns eftersom jag drivit liknande hästföretag i skåne tidigare, där fick vi ex. torv gratis och även gratis hämtning av torv+gödsel, havren kostade 0,5-1kr/kg , hö fanns det alltid gott om och hösilage och halm fanns oändligt. Halm ofta gratis eller nästan.

Dessutom behövde man sällan åka mer än någon mil för att hitta foder eller spån, här kollar man annonser med en räckvidd på 10 mil och kan tycka det är ok att köra så långt för att hämta enstaka hösilagebalar eller halmbalar.
Sorgligt men sant att det är dyrt och lite krångligt här uppe...Och då bor jag ändå inte i riktiga norrland...

Men jag tar gärna emot fler tips, kanske någon som sitter på en riktig hemlighet som ger ett ordentligt uppsving i kassan:angel: .

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 759
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 120
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 662
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken... 2
Svar
22
· Visningar
3 652
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka