Tjäna pengar?

Sv: Tjäna pengar?

Om man jämför med lantbruket, tex mjölk eller köttproduktion, så är vi hästmänniskor ofta oerhört orationella när det gäller tex utfodring och hantering. Vi knatar omkring med skottkärror där vi kunde använda traktor, lägger massor med tid på mockning istället för ridning (det fanns en artikel om det i Ridsport i fjol, där de hade permanent djupströbädd som inte mockades) och gör i allmänhet av en massa tid på annat än kärnverksamheten. Och tid är som bekant pengar... ;)

Om man jämför med lantbruket, tex mjölk eller köttproduktion, så är vi hästmänniskor ofta oerhört orationella när det gäller tex utfodring och hantering. Vi knatar omkring med skottkärror där vi kunde använda traktor, lägger massor med tid på mockning istället för ridning (det fanns en artikel om det i Ridsport i fjol, där de hade permanent djupströbädd som inte mockades) och gör i allmänhet av en massa tid på annat än kärnverksamheten. Och tid är som bekant pengar... ;)
Kan bara hålla med! Många köper en fyrhjuling med vagn för mellan 40 och 80 tusenlappar. Kul som leksak och fungerar bra att dra ut döda älgar ur skogen med men är faktiskt ganska begränsat. Köper du istället en traktor med lastare för det priset så ger det helt andra möjligheter. Flytta ensilagebalar, köra gödsel, putsa betet...

Jag håller med om att vi gör det mesta på ett orationellt sätt.
Hade jag haft obegränsat med pengar(då hade jag iofs inte startat tråden:angel: ) så hade jag haft traktor och jordbruksredskap till att ta eget hö och halm, samt helt nya stall som ej behövde arbetas "för hand". Nu är tyvärr inte situationen så.
Jag har i snitt 6-7 hästar hemma, och även om jag skulle vilja så skulle det inte löna sig för mig att köpa in maskiner för att rationalisera arbetet till dessa.
I framtiden kanske om jag har 20 hästar kan det bli aktuellt men kanske inte nu.

Stora skillnader i kött/mjölprod. är ju oxå attde får bidrag (som jag förstått det iaf) för antal djurenheter de håller, det har ju inte vi "hästfolk" som endast får bidrag för marken vi brukar.

Jag tror faktiskt att det billigaste ströalternativet här i norrland är råspån direkt från sågen. Eftersom du nu inte har traktor, så kolla om du inte har möjlighet att låna/hyra en lastbil (och någon som kan köra isf ;) ) och kolla hur mycket du måste betala för det isf. Det tycker jag är billigaste (för mig, eftersom jag känner lite såna folk) och tar minst tid. Kan ta in för lång tid på en gång. Annars kan man skaffa någon skrutt-släpvagn och bygga på höga (typ 1m, av spånplattor eller nåt annat billigt material) väggar runt om så kan man få på nån kubik. Oftast brukar killarna på sågen kunna lasta vagnen/lastbilen åt en med deras traktor om man ber riktigt snällt :). Jag betalar 50 kr/kubiken plus moms, betydligt billigare än något annat alternativ. Råspån har dessutom många fördelar mot kutter, är mer lättmockat, går oftast mindre strö, dammar mindre (om man inte har dammsuget spån på bal = dyrt).

300 kr ink. moms för en bal tycker jag inte låter mycket, beror ju iofs på hur mycket dom väger. Det är ungefär vad jag betalar för en 600-700 kgs bal. För mig lönar det sig att fodra med hösilage redan tidigt på hösten och sent på våren även om det innebär att jag måste slänga nästan halva för att den hinner bli dålig pga värmen! Det kan man ju räkna på, hur mycket spill per bal det får bli innan det lönar sig att gå över på hö. Det är ju egentligen bara om du har bete som blir över som det lönar sig att göra hösilage av det. Kolla även så att du söker EU-bidrag för marken du brukar, blir ju faktiskt lite pengar.

Skippa värmen i stallet, och lägg istället på täcken. Fast det beror ju på om din ventilation är beroende av en viss värme.

Kolla runt lite innan du köper byggmaterial, vi har lyckats mer än halvera våra byggkostnader genom en "skrotsamlar-gubbe" i grannbyn som har lite allt möjligt som vi behövde och som vi fick till riktigt bra pris! Utnyttja kontakter, och skaffa dig en sambo som är händig!:p

Ang. traktor så är en baklastare ett bra alternativ, relativt billig att köpa (vår är från 60-talet och helt underbar!:D ) och dessutom det bästa för att lyfta grejor med, hantera balar, skotta med skopa osv. Jordbrukstraktorer är ofta dyrare och du måste dessutom ha en rätt stor om den ska orka med balarna. Dom är bättre till att dra grejor, typ snöslungor och skördegrejor. Har man dessutom den händige sambon så kan man ju köpa en med stort renoveringsbehov och komma väldigt mycket billigare undan så. :D

Jag kommer att börja köpa spån från sågen till nästa vinter, måste bara komma på ett bra sätt att frakta hem det, ett sätt som är enkelt o smidigt o ej kostar för mkt. Där finns ju faktiskt mycket pengar att tjäna, nu går det ju ca 1200 kr/mån bara i spån för både lösdrift o boxar o då snålar jag så gott det går. Köpte som sagt halm men det var ta mig sjutton lika dyrt märker jag.

Hösilaget jag betalar 300 kr för är nog inte så mkt som 600kg-balar, men jag har aldrig vägt dom så jag vet inte. Skulle tro att det är 400kg.
Har nu hittat en annan alternativ leverantör inför nästa säsong som är betydligt billigare och uppfyller mina krav i övrigt också.

Ang. värme i stallet har jag egentligen ingen, endast sadelkammare. Men belysning osv går ju på lite såklart.
Jag ska nu verkligen ta mig i kragen och förbereda mig inför nästa säsong, försöka köpa bra och billigt av allt, i stora partier så jag får ihop det.

Som sagt, jag har en urgammal släpvagn (borde ju gå att få tag på riktigt billigt på typ blocket eller nåt) som vi byggt på egna höga väggar. Kollade på dom idag, är nog kanske 1,5 m höga t.o.m. Man behöver ju inte någon nyare, riktig släpvagn direkt, fördelen blir ju dessutom att man kan använda vagnen till bara spån så man kan förvara spånet på den om man har dåligt med förvaringsutrymme (har så just nu tills vi fått ordning på allt, lite jobbigare, men...) och sedan bara åka och hämta nytt när det tagit slut. Kolla på de lite mindre sågarna, de brukar vara billigare än de större. Jag får på 2 kubik på min (som sagt, pytteliten vagn), räcker med att hämta två ggr i månaden, alltså två hundra kr i månaden för fyra hästar. Tar ca 10 min från det jag svänger in på sågen, tills dom snälla killarna lastat vagnen åt mig med traktorn, jag betalat och pratat lite med dom och åkt igen - hur smidigt som helst och dessutom inte beroende av att nån annan måste kunna hämta åt mig om det tar slut. Se bara till att du får någorlunda färskt råspån, har det legat alldeles för länge blir det ju dammigt.

Den största kostnaden jag lyckats dra ned på nu är hovslagaren. (Du skrev ju inget om det, men ändå...) Eftersom jag nu sen vi köpt eget kan bestämma lite mer över underlaget så har jag börjat ha mina hästar barfota, funkat kanon hittills, det är bara en som ev. måste få på skor till sommaren om det blir för torrt och hårt i marken, får se hur det går för honom. Jag är väldigt noga med hur jag sköter ridbanan och gångarna från stall till hagar, undviker man att skrapa när man skottar, utan lämnar snön så att det blir trampat istället så brukar man kunna undvika is. En hel vetenskap att hålla gården isfritt, men än så länge har det gått bra. Där finns det mycket att lära. I förra stallet skulle det aldrig gått, där var det alltid halt, så det beror ju naturligtvis mycket på hur man sköter det. Och vilka hästar man har, om dom klarar det. Skulle däremot aldrig byta hovslagare mot någon billigare, när jag väl hittat en som jag är nöjd med, så håller jag hårt!:love: Kvaliten tummar jag inte på. Men på det viset har jag tagit ner kostnaden till en tredjedel!

Ett annat tips är att inskaffa luftavfuktare för att torka täcken, absolut mest energi- och tidseffektiva. Behöver inte lika mycket värme, kolla arbetstemperaturen på dom.

Och då snålar jag inte på spånet just nu. En annan grej är att lägga in gummimattor, jag har inte fått mina ännu, en av anledningarna till att jag har rätt mycket spån nu. Dom ska ju tydligen dra ner på spånet en del. Kolla runt på olika industrier i närheten, de använder ju gummimattor i t.ex. transportband och liknande och när de ska bytas brukar man kunna få dom gratis. De finns i olika tjocklekar, bredder och längder. Jag ska få mina från en fabrik i närheten.

Använd saltstenshållare där saltstenen ligger istället för dom vanliga som trycks fast, gör att man kan utnyttja hela saltstenen istället för att den ramlar ner när tillräckligt mycket gått åt. Eller ännu billigare salt, köp tiokilos stenar, betydligt billigare kilopris.

Skriver mer om jag kommer på nåt mer! :D Jag är en fattig människa som har ett stort hästbehov, så jag har funderat rätt mycket kring det här med kostnader...:p

Det var inte lite penngar du lägger på foder.

Själv har jag lösdrift hemma, det lönar sig på många sätt, det går inte åt så mycket strö som när hästarna står inne, man behöver inte lika mycket belysning, hästarna (i alla fall mina) mår mycket bättre.

Jag tycker du ska försöka ringa runt till alla bönder i din närhet och kolla foderpriser. Själv ger jag 175:- plus moms per ensilagebal och 1:- (imkl. moms) per kg havre. Utöver det så köper jag soja och kompletterar med, det fungerar bra till mina båda fölston, de andra hästarna (2 unghästar och en nordsvensk) klarar sig bra på bara ensilage (vid fri tillgång).

Vill man ha saker billigt får man jobba för det, men det gör du säkert redan :D

/Madelene

Svarar alla!
Tack för alla tips, jag plockar små guldkorn från er alla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 759
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 120
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 662
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken... 2
Svar
22
· Visningar
3 652
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka