Sv: Tjäna pengar?
Jag tror faktiskt att det billigaste ströalternativet här i norrland är råspån direkt från sågen. Eftersom du nu inte har traktor, så kolla om du inte har möjlighet att låna/hyra en lastbil (och någon som kan köra isf

) och kolla hur mycket du måste betala för det isf. Det tycker jag är billigaste (för mig, eftersom jag känner lite såna folk) och tar minst tid. Kan ta in för lång tid på en gång. Annars kan man skaffa någon skrutt-släpvagn och bygga på höga (typ 1m, av spånplattor eller nåt annat billigt material) väggar runt om så kan man få på nån kubik. Oftast brukar killarna på sågen kunna lasta vagnen/lastbilen åt en med deras traktor om man ber riktigt snällt

. Jag betalar 50 kr/kubiken plus moms, betydligt billigare än något annat alternativ. Råspån har dessutom många fördelar mot kutter, är mer lättmockat, går oftast mindre strö, dammar mindre (om man inte har dammsuget spån på bal = dyrt).
300 kr ink. moms för en bal tycker jag inte låter mycket, beror ju iofs på hur mycket dom väger. Det är ungefär vad jag betalar för en 600-700 kgs bal. För mig lönar det sig att fodra med hösilage redan tidigt på hösten och sent på våren även om det innebär att jag måste slänga nästan halva för att den hinner bli dålig pga värmen! Det kan man ju räkna på, hur mycket spill per bal det får bli innan det lönar sig att gå över på hö. Det är ju egentligen bara om du har bete som blir över som det lönar sig att göra hösilage av det. Kolla även så att du söker EU-bidrag för marken du brukar, blir ju faktiskt lite pengar.
Skippa värmen i stallet, och lägg istället på täcken. Fast det beror ju på om din ventilation är beroende av en viss värme.
Kolla runt lite innan du köper byggmaterial, vi har lyckats mer än halvera våra byggkostnader genom en "skrotsamlar-gubbe" i grannbyn som har lite allt möjligt som vi behövde och som vi fick till riktigt bra pris! Utnyttja kontakter, och skaffa dig en sambo som är händig!
Ang. traktor så är en baklastare ett bra alternativ, relativt billig att köpa (vår är från 60-talet och helt underbar!

) och dessutom det bästa för att lyfta grejor med, hantera balar, skotta med skopa osv. Jordbrukstraktorer är ofta dyrare och du måste dessutom ha en rätt stor om den ska orka med balarna. Dom är bättre till att dra grejor, typ snöslungor och skördegrejor. Har man dessutom den händige sambon så kan man ju köpa en med stort renoveringsbehov och komma väldigt mycket billigare undan så.