Tjänstebil hemma

Kamomilla

Trådstartare
Har bilen jag använder i tjänsten ståendes hemma på gårdsplanen och åker in med den till centralkontoret när den ska in på service.

Men ibland är det småsaker som ska fixas så då kommer det förbi en som gör detta på min gårdsplan. MEN det är inte alltid jag får reda på detta utan upptäcker det i efterhand.

Är ganska obehagligt att komma ner till bilen och se att någon varit där men inte veta vem, när och vad som gjorts. Finns det något regelverk som reglerar detta?

Det är inget stort problem i dagsläget, men det kan vara bra att ha på fötterna OM det skulle bli ett problem.

Det är om obehagskänslan skulle bli påtaglig för min del.
Bor ganska avsides och det finns en historik av trakasserier och hot mot mig.
Vet att min obehagskänsla är mitt problem, men det kan vara bra att veta om det finns något regelverk som reglerar om och hur en arbetsgivare ska/bör meddela den som har bilen hemma om det görs något med bilen på dennes gårdsplan.
Jag ser inte bilen från huset.

Har bilen jag använder i tjänsten ståendes hemma på gårdsplanen och åker in med den till centralkontoret när den ska in på service.

Men ibland är det småsaker som ska fixas så då kommer det förbi en som gör detta på min gårdsplan. MEN det är inte alltid jag får reda på detta utan upptäcker det i efterhand.

Är ganska obehagligt att komma ner till bilen och se att någon varit där men inte veta vem, när och vad som gjorts. Finns det något regelverk som reglerar detta?

Det är inget stort problem i dagsläget, men det kan vara bra att ha på fötterna OM det skulle bli ett problem.

Men inte får dom väl knata in på din tomt bara sådär? Eller har du bestämt med dom att dom ska komma men inte fått nån tid?

Nej, det finns ingen lag som reglerar hur arbetsgivare och arbetstagare ska planera för ev. tjänstebil.

Jag utgår från att du vet att du kan förmånsbeskattas för att du har bilen hemma (om du inte redan skattar för förmånen alltså). Detta bör tas med i beräkningen av det obehag du upplever.

Jag antar att alternativet är att bilen är hos arbetsgivaren, och du får hämta den där när du ska ha den/lämna den vidare. Känns som bökigare för alla parter, men om du tycker det är obehagligt ska du självklart kräva det.

Låter helkonstigt att de bara dyker upp utan att ens meddela när och hur?

Det är om obehagskänslan skulle bli påtaglig för min del.
Bor ganska avsides och det finns en historik av trakasserier och hot mot mig.
Vet att min obehagskänsla är mitt problem, men det kan vara bra att veta om det finns något regelverk som reglerar om och hur en arbetsgivare ska/bör meddela den som har bilen hemma om det görs något med bilen på dennes gårdsplan.
Jag ser inte bilen från huset.

Kan du inte prata med de som gör servicen att det känns obehagligt att någon går in på din gård utan att du vet det så kan de vara snälla att höra av sig innan?

Om du säger hur du känner, kanske kan de tänka sig att höra av sig lite kort inför besök och tala om att "nu gör vi det och det, här och där"? Kan kanske rentav vara så att frågan aldrig har kommit upp innan så de inte ens tänker på att det kan uppfattas som obehagligt.

Edit: athena_arabians var snabbare. What she said! :D

Nej, det finns ingen lag som reglerar hur arbetsgivare och arbetstagare ska planera för ev. tjänstebil.

Tack för svaret på frågan.

Anledningen till undran är att i våras när jag skulle iväg med min egen bil så kom precis en skåpbil från företaget och skulle byta mina däck. Inget meddelnade alls, varken på tjänstetelefon, privata telefonen eller mailen.
Personen hade ej heller nycklar till bilen och den står i ganska stark lutning. Så hade jag inte varit hemma så hade det varit rent farligt att byta däcken på bilen i den lutningen.
Nu har jag och han bytt telefonnummer så han hör av sig när han är på väg.
Men hur skulle de gjort om jag/eller någon annan har ett garage som bilen står i? Då kommer de inte alls åt bilen på dagtid (jobbar natt och sover dag)

Jag skulle istället fråga mig hur de vet att bilen finns på plats när de ska komma ut och skruva.
Antingen har du ju talat om det för dem eller så kanske de har en gps-puck i bilen. det sistnämnda skulle nog oroa mig lite.

Tycker det låter jättekonstigt att någon åker ut och pillar med grejer på din tomt utan att de hör av sig först, även om det är en tjänstebil. Man skulle kunna ha en arg hund eller misstänksam, skjutglad granne, bilen inlåst eller liknande så det känns i deras intresse att se till att de var väntade också.

Tycker också det låter jättekonstigt. Vad skruvar de med liksom??

Jag har min tjänstebil hemma också och skulle INTE gilla att nån sprang här och grejade med den! Och @Lovisaleonora, utgår man hemifrån med sitt jobb har SKV inga åsikter.

Numera bedöms beskattningen utifrån tillgången till bilen. Vilket många har missat och fått surt i efterhand.

Utifrån arbetsgivarens perspektiv hade jag vid denna diskussionen sagt; fine, sätt bilen här och problemet är löst. Därmed blir ju resor till och från arbetet arbetstagarens ensak, man utgår från firman istället

Numera bedöms beskattningen utifrån tillgången till bilen. Vilket många har missat och fått surt i efterhand.

Nej nu är du ute och cyklar. Det krävs en körjournal, ja. Men att bilen står parkerad på min gård betyder inte att jag har tillgång till den. Tro mig, vårt företag har dragit detta rejält med SKV.

Är man stationerad hemma så står bilen naturligtvis där. Något annat vore supermärkligt.

Det låter jättekonstigt.

Alla tjänstebilar jag haft så har jag alltid lämnat in bilen på verkstad, däckfirma osv om något skall åtgärdas.

Nej nu är du ute och cyklar. Det krävs en körjournal, ja. Men att bilen står parkerad på min gård betyder inte att jag har tillgång till den. Tro mig, vårt företag har dragit detta rejält med SKV.

Är man stationerad hemma så står bilen naturligtvis där. Något annat vore supermärkligt.

Skatteverket kan väga in om man har tillgång till någon annan bil hemma eller inte.

Det finns väl olika handläggare på SKV möjligen. Men får man noggrann körjournal + har tillgång till egen bil så är utlåtandet till oss att det inte medför några risker.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka