Tjänsteledigt eller sjukdom?

Exakt. Och alltså kan man inte alltid "hantera dem" på ett vis som gör att man inte kortvarigt kan behöva sjukskrivas.

Dessutom så krisreaktioner brukar komma just plötsligt och oväntat. Jag har varken förr eller senare behövt sjukskriva mig pga reaktionen över ett sjukt (eller dött) djur. Men där och då var det otippat nog det som fick allt att brista. Och det är helt omöjligt träna på eller lära sig hantera. Man kan inte lära kroppen klara en överbelastning. Och det är såvida det är engångsgrejer och situationsberoende också svårt att avstyra en överbelastning. Helt enkelt för att det utlösande är alltid något utanför ens kontroll.

Så man kan inte, och bör inte ens behöva, lära sig att bli en övermänniska. Däremot kan man om man generellt har svårt att hantera förluster, separationer osv få hjälpmedel att bättre hantera dem. Men det skyddar inte mot en enskild krisreaktion.

Och det framgår ingenstans i tråden hur TS klarat tidigare motgångar, separationer osv.
Vart har jag skrivit att man ska bli en övermänniska? Och just för att kriser kan komma närsom så är det inte dumt att lära sig hantera dom. Man kan jobba med sig själv så man inte faller för djupt. Folk bör förstå att det inte är fel att ta saker och ting på allvar och jobba med sig själv i tid, det är inte fel att söka hjälp. Jag gav TS ett tips, det var det enda jag gjorde. Jag tycker man ska ta en sådan reaktion på allvar.

Visst kan det finnas, men det är inte min erfarenhet. Det var ju enormt många fall det gällde, och ett systematiskt arbete med att neka. Men facket ville inte ta i frågan utan hänvisade AT till FK att avgöras där.

Och det kan ju tyvärr bli resultatet för andra också.
Var det ett och samma fack, en och samma arbetsgivare?

Vart har jag skrivit att man ska bli en övermänniska? Och just för att kriser kan komma närsom så är det inte dumt att lära sig hantera dom. Man kan jobba med sig själv så man inte faller för djupt.

Men hur tusan ska man kunna veta att man "faller djupt" som du benämner det om man aldrig utsatts för saken tidigare?

Nej, vissa saker kan man faktiskt inte förbereda sig på. Jag går inte till en psykolog eller liknande för ett icke-existerande problem.

Du borde nog ta tag i måendet först och främst så det inte är såpass beroende av partnern. Det är ju inte riktigt hållbart att vara hemma såfort något händer i livet. Allt blir så skört när man är såpass beroende av en annan person.
Fast ändå...
"Så fort något händer i livet".

En separation brukar vara en av de största kriser en människa ställs inför. Har man varit sambos är det ju oftast någon som har haft en ställning som familjemedlem. Det behöver inte alls handla om att vara beroende av en partner.

Men hur tusan ska man kunna veta att man "faller djupt" som du benämner det om man aldrig utsatts för saken tidigare?
Som jag redan skrivit så vet man aldrig hur man reagerar förren man har hamnat i situationen. Nu vet ju tex TS det och kan dra lärdom av det och jobba för att inte riskera att hamna så djupt igen.
Nej, vissa saker kan man faktiskt inte förbereda sig på. Jag går inte till en psykolog eller liknande för ett icke-existerande problem.
Många pratar om psykiska ohälsan och hur man kommer ur den osv, men det är inte fel att faktiskt också lära sig hur man inte ska hamna där. Och då menar jag inte hur man slipper kriser utan hur man kan hantera dom och hur man kan jobba med sig själv för att behålla det bra måendet. Många väntar alldeles för länge för att dom inte tror att deras problem är tillräckligt stora. Att uppmuntra folk till att inte söka hjälp när man reagerat på ett sådant sätt är helt galet tycker jag.

En separation brukar vara en av de största kriser en människa ställs inför. Har man varit sambos är det ju oftast någon som har haft en ställning som familjemedlem. Det behöver inte alls handla om att vara beroende av en partner.
Det var ett tips och det är väl upp till TS att avgöra om det är ett problem eller inte. Men jag tycker det är viktigt att belysa att det är okej att söka hjälp så man inte hamnar där igen även ifall man anser sig frisk i övrigt. Det var en stark reaktion och dom ska man inte ta lätt på.

Det var ett tips och det är väl upp till TS att avgöra om det är ett problem eller inte. Men jag tycker det är viktigt att belysa att det är okej att söka hjälp så man inte hamnar där igen även ifall man anser sig frisk i övrigt. Det var en stark reaktion och dom ska man inte ta lätt på.
Varför sjanghajar du tråden o klampar runt som en elefant i en glasbutik? Det är jättebra att du kommit till insikt om att det går att bearbeta sina problem. Men du är du o inte TS, ni har inte samma problem, så sluta projicera dig på hen.

Allt är ju fint till prövningen visat vems bedömning som är rätt. Men i första skedet gäller ju faktiskt att AG kan neka sjuklön. Tycker AT att det är orättvist får man som AT gå vidare i ärendet.

Fast ärligt så är detta ju inget som öht trådscenariot/frågeläget berörs av ?

Lustigt att du problematiserar så otroligt mycket , samtidigt som du inte kan "outa" detaljer utifrån din enskilda erfarenhet där något fall gått vidare utöver grundstadgarna som redovisats osv . Att driva något vidare bortom de generella riktlinjerna lagmässigt är ju inget som TS öht frågat om .

Man kan sjukskriva sig för vad som helst, MEN det är upp till arbetsgivaren att avgöra om det finns rätt till sjuklön.

"Sjukdomsbegreppet innebär att varje onormalt fysiskt eller psykiskt tillstånd, som inte hör ihop med den normala livsprocessen, betecknas som sjukdom. Störningar och fysiologiska förändringar som beror på det naturliga åldrandet, graviditet eller barnafödande ska enligt förarbetena till sjuklönelagen inte betraktas som sjukdom, eftersom de hör ihop med den normala livsprocessen. "
*inte direkt riktat till dig utan en mer allmän fundering*

Jag måste säga att det är en lite lustig formulering. "Förändringar som berör på naturligt åldrande och graviditet skall inte betraktas som sjukdom utan hör ihop med den normala livsprocessen".

Skall man då alltså inte få sjukskriva sig för problem som beror på grund av åldrande?

"Jag ser här att du har fått en hjärtattack men då du fick den pga din ålder så hör det till det naturliga åldrandet så vi godkänner inte det som en anledning för sjukskrivning".

Sen när det kommer till graviditet och sjukskrivning så har försäkringskassan förut haft inställningen att graviditet är ingen sjukdom men de har fått en massa smisk på fingrarna för det i diverse rättsliga instanser och har därför ändrat sina riktlinjer. Spyr man dygnet runt så är det tydligen något som kan göra en arbetsoförmögen oavsett om det är en magsjuka eller en graviditet som är orsaken.

Det är snarare normalt att reagera starkt vid en separation. Visst innebär inte det att alla blir oförmögna till att arbeta, men det händer.

*inte direkt riktat till dig utan en mer allmän fundering*

Jag måste säga att det är en lite lustig formulering. "Förändringar som berör på naturligt åldrande och graviditet skall inte betraktas som sjukdom utan hör ihop med den normala livsprocessen".

Skall man då alltså inte få sjukskriva sig för problem som beror på grund av åldrande?

"Jag ser här att du har fått en hjärtattack men då du fick den pga din ålder så hör det till det naturliga åldrandet så vi godkänner inte det som en anledning för sjukskrivning".

Sen när det kommer till graviditet och sjukskrivning så har försäkringskassan förut haft inställningen att graviditet är ingen sjukdom men de har fått en massa smisk på fingrarna för det i diverse rättsliga instanser och har därför ändrat sina riktlinjer. Spyr man dygnet runt så är det tydligen något som kan göra en arbetsoförmögen oavsett om det är en magsjuka eller en graviditet som är orsaken.

Hjärtattack är ju inte naturligt åldrande. Och det är ju just att naturliga, förväntade saker av tex åldrande eller en graviditet inte i sig är skäl för sjukskrivning.

Dvs graviditet är inte sjukdom eller sjukskrivningsgrundande. Men illamående på grund av graviditet, foglossning på grund av graviditet osv kan vara det. Men det krävs mer än "bara" gravid.

På samma sätt så "bara" åldrande är inte skäl. Men man kan naturligtvis vara gammal och sjuk, eller på grund av åldersförändringar i olika delar av kroppen drabbas av sjukdom och därmed arbetsoförmåga. Etc.

Vart har jag skrivit att man ska bli en övermänniska? Och just för att kriser kan komma närsom så är det inte dumt att lära sig hantera dom. Man kan jobba med sig själv så man inte faller för djupt. Folk bör förstå att det inte är fel att ta saker och ting på allvar och jobba med sig själv i tid, det är inte fel att söka hjälp. Jag gav TS ett tips, det var det enda jag gjorde. Jag tycker man ska ta en sådan reaktion på allvar.

När du upprepat tjatar om att "lära sig hantera" så man inte "sjunker så djupt" osv. Du implicerar att TS skulle kunnat hantera separationen på ett sätt där hon inte skulle reagerat på ett vis som gjorde henne arbetsoförmögen.

Och det är fult av dig. För vi vet ingenting om omständigheter osv.

Lagen spelar tyvärr inte så stor roll när jobben är sådana att det inte fungerar om man är borta. Sen vad för rättigheter det finns, är en annan sak.
Jo. Lagen spelar roll hela tiden. Det är upp till arbetsledningen att ha en beredskap för att folk kan vara frånvarande. Jag fattar inte varför du tar arbetsgivarens parti mot TS och dessutom i princip försvarar ett hypotetiskt lagbrott från arbetsgivarens sida.

Hjärtattack är ju inte naturligt åldrande. Och det är ju just att naturliga, förväntade saker av tex åldrande eller en graviditet inte i sig är skäl för sjukskrivning.

Dvs graviditet är inte sjukdom eller sjukskrivningsgrundande. Men illamående på grund av graviditet, foglossning på grund av graviditet osv kan vara det. Men det krävs mer än "bara" gravid.

På samma sätt så "bara" åldrande är inte skäl. Men man kan naturligtvis vara gammal och sjuk, eller på grund av åldersförändringar i olika delar av kroppen drabbas av sjukdom och därmed arbetsoförmåga. Etc.
Det står förändringar pga åldrande eller graviditet. En lite fundersam formulering. Vadå för förändringar?

Att synen kan bli sämre med stigande ålder kanske?

Det står förändringar pga åldrande eller graviditet. En lite fundersam formulering. Vadå för förändringar?

Att synen kan bli sämre med stigande ålder kanske?
Förändringar är väl inte samma sak som sjukdom, och hjärtinfarkt är väl då en sjukdom, om än åldersrelaterad.

Det där med synen kanske är ett bra exempel. Man får inte bli sjukskriven för att man inte ser skärmen längre, men arbetsgivaren står i många fall för terminalglasögon vid behov. (Jag vet inte om det är enligt lag.)

Jo men vilka naturliga förändringar?

Graviditet så tex att man blir stor och mindre rörlig, måste kissa oftare osv.

Äldre att man ser sämre, orkar mindre, hör sämre, inte är lika snabb i reaktionerna etc.

Alltså sånt som är "typiskt" och i någon omfattning drabbar alla som är gravida/blir äldre.

Som jag redan skrivit så vet man aldrig hur man reagerar förren man har hamnat i situationen. Nu vet ju tex TS det och kan dra lärdom av det och jobba för att inte riskera att hamna så djupt igen.
Men ska det inte vara okej att få ha en krisreaktion?
Att marken råkar försvinna under fötterna vid förhoppningsvis ett fåtal gånger under livet går inte att förutse eller förbereda sig för. Om jag klarar ett dödsfall och jobb samtidigt men nästa dödsfall gör att tårarna inte kan sluta, att jag inte får i mig något, inte sover. Dödsfallet efter är som nr 1, vad kan man egentligen göra för att förebygga nr 2? Det finns många saker som jag reagerar starkt på som x antal ggr innan inte betytt något alls eller senare kommer att uppröra mig alls.

Fast ändå...
"Så fort något händer i livet".

En separation brukar vara en av de största kriser en människa ställs inför. r.

Nej faktiskt inte . Men jag tror jag förstår vad du menar ändå och utifrån det tror jag att jag förstår och kan hålla med utifrån vad jag tror du avser bortom exemplet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka