Vart har jag skrivit att man ska bli en övermänniska? Och just för att kriser kan komma närsom så är det inte dumt att lära sig hantera dom. Man kan jobba med sig själv så man inte faller för djupt. Folk bör förstå att det inte är fel att ta saker och ting på allvar och jobba med sig själv i tid, det är inte fel att söka hjälp. Jag gav TS ett tips, det var det enda jag gjorde. Jag tycker man ska ta en sådan reaktion på allvar.Exakt. Och alltså kan man inte alltid "hantera dem" på ett vis som gör att man inte kortvarigt kan behöva sjukskrivas.
Dessutom så krisreaktioner brukar komma just plötsligt och oväntat. Jag har varken förr eller senare behövt sjukskriva mig pga reaktionen över ett sjukt (eller dött) djur. Men där och då var det otippat nog det som fick allt att brista. Och det är helt omöjligt träna på eller lära sig hantera. Man kan inte lära kroppen klara en överbelastning. Och det är såvida det är engångsgrejer och situationsberoende också svårt att avstyra en överbelastning. Helt enkelt för att det utlösande är alltid något utanför ens kontroll.
Så man kan inte, och bör inte ens behöva, lära sig att bli en övermänniska. Däremot kan man om man generellt har svårt att hantera förluster, separationer osv få hjälpmedel att bättre hantera dem. Men det skyddar inte mot en enskild krisreaktion.
Och det framgår ingenstans i tråden hur TS klarat tidigare motgångar, separationer osv.