Tjänstetecken som assocear?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare tottili
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 684
Sv: Tjänstetecken som assocear?

Lilla My 84 - Det finns ett antal hundar med "titeln" Servicehund i Sverige. Oftast utbildad av en förenings egna "dressörer", certade av föreningen osv osv.
Sedan finns även ett antal Signalhundar, EP-hundar, Assistans-hundar mm

Dp-matte - Fast om de skall ha de fördelar som en ledarhund har så anser jag ABSOLUT att de skall ha samma lydnad!

Vi pratar ju inte om några elit-cirkusmoment, utan att hunden skall kunna uppföra sej på ett vettigt sätt ute i samhället.
Gå ordentligt i koppel, stanna kvar där man parkerat den, komma på inkallning osv.

/Swat

Sv: Tjänstetecken som assocear?

Det finns t ex hjälphundar, diabeteshundar och epilepsihundar. Det de lär sig är att visa sin matte/husse när de håller på att få insulinkänning eller epilepsianfall. Hjälphundarna plockar t ex upp det matte/husse tappar, öppnar dörrar eller liknande. Det behövs inte samma typ av strikta lydnad som en ledarhund behöver ha. Men man kan ju tycka att de ska ha så kallat vanlig hyfs i alla fall.

Det är rätt stor skillnad på att behöva hjälp med att plocka upp en tappad penna (exempelvis) och på att behöva hjälp att överhuvudtaget ta sig fram. Jag kan inte likställa "hjälphund" (har inte hört uttrycket innan) med en ledarhund som föraren är direkt beroende av för att ta sig runt på stan. Ett liknande beroende finns gissningsvis även mellan föraren och EP- och diabeteshundar - även föraren där inte är beroende av hunden för sin egen rörlighet så att säga.

Jag håller i övrigt med Swat, ska hunden med i "civiliserade miljöer" så ska den bete sig ordentligt, och inte störa. Är det en arbetande hund så måste den som lägsta krav ha den mest basala grundlydnaden - inte hoppa/dra i koppel, inte rusa fram, inte hetsa upp sig, etc.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
3 002
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Hej alla hundmänniskor! Tänkte kolla om ni kan hjälpa mig med en sak.. Jag har en tik på ca 10 månader hon är wachtel/springer...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Luff
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 565
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka