Tjejer! hur gör ni med erat hår???

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MammaMima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 4 995
M

MammaMima

Jag har verkligen försökt med allt!
vanlig hästsvans, fläta, utanpå tröjan/jackan, innanför tröjan/Jackan, ja, typ allt. Men mitt hår är en enda stor trasselboll när jag ridit klart. fattar inte! Det är aldrig så när vi bara skrittat. Jag vet inte hur jag ska ha. Helst skulle man ju ha knut, men det går ju inte för hjälmen.
Hur har ni era hår? Måste ja kanske klippa mig? :cry: (har ner till midjan).
Snälla kom med tips.

Sv: Tjejer! hur gör ni med erat hår???

mitt blev sådär när jag hade jäättelångt och slitna toppar men klippte av det ganska rejält och nu funkar det att rida med både tofs lr fläta utan att det ser ut som man har värsta knullruffset eller något när man ridit klart;P

kanske en knut långt ner och sen hårnät? eller bara klippa sig helt enkelt;)

Har oxå långt hår, brukar ha tofs eller fläta på ryggen...
I värsta fall får du klippa håret efter hjälmen a la pottfrissa :rofl:

Kanske sitter inte hjälmen helt bra? Om du har en hjälm som är lite för stor så kan den åka runt på huvudet när du rider och rufsa till håret. En hjälm ska sitta ganska tight.

Annars kan du lära dig att göra en hård inbakad fläta, den sitter ju bättre än en vanlig fläta :idea:

Jag tror fortfarande att bästa lösningen är att hon klipper sig efter hjälmen :D så kan hon sätta in kort och visa :laugh:

Har också midjelångt hår, och de två varianter som fungerar bäst för mig är antingen fläta eller hästsvans, och en decimeter ner från snodden en till snodd osv hela håret ut. Alltså håret hålls ihop på fler ställen av snoddar. Hoppas du förstod!

Jo, hårnät har ja tänkt på , men det ser ju lite knasigt ut! ok på en dressyrtävling, men en luffarritt i skogen... =) kul syn. Men jag kanske ska pröva.
Problemet med mitt hår är att det "måste" vara långt. Annars blir det värsta 80 tals frillan med mega volym. =(
men tack för tipset. ;)

Aha...! Det ska jag pröva imorn! =) tack!

Nä, det gör den faktiskt inte! (Hjälmen alltså) Du har helt rätt! Men jag gillar den så mycket ändå! =) Fast med inbakad fläta sitter den faktiskt bra och det funkar i ruftsynpunkt, men problemet där är att jag bara kan göra en sådan flätor när håret är antingen blött eller superflottigt *blä*. Jag kan verkligen inte göra en inbakad med "vanligt" torrt hår. Det blir bara trassel under.... (Gu vilka I-lands problem man har).

Haha... Den va bra! Undrar va gubben skulle säga! =D Me tanke på volymen i mitt hår skulle det se ut som hej kom å hjälp mej! =)

Om jag var du skulle jag gå till en bra ridsportsbutk och få hjälp med att prova ut en (likadan) hjälm i rätt storlek. Det är väl säkrare med en lagom stor hjälm också...

Vad är det för fel på 80 tals frilla? :D

Det har nämligen jag, antingen jag vill eller inte, det bara blir så ..

Men ett tips, då jag har haft samma problem iblan, är att ha en jacka med inte för stor krage som kan rufsa till håret ordentligt just i nacken. Vissa jackor kan jag bara inte ha, håret blir helt förstört.

när jag hade så långt hår funkade både fläta o hästsvans utan problem. Kanske är dax att klippa topparna så de e friska o fina? o göra nån inpackning ibland.

Aha... Det har ja inte tänkt på. Det ska va tight alltså? Hm... Då kan man ju bara ta en halsduk kanske...Har så bra jackor annars (två likadana), andas, reflexer å massvis med fickor. Avtagbart foder,avtagbar luva... ja you name it! superbra e dom!
Idag ska ja iaf pröva massa snoddar som trofé tipsade mej om. Hoppas det funkar.

tror inte att det är det som är problemet. Trasslet blit i nacken liksom. Topparna är ganska så nyklippta och inpackning gör jag varge gång ja tvättar håret. Har väldigt tort hår, eller frizzigt med volym. =S Inte lätt. Men tack för hjälpen iaf! =)

jag har lååångt hår, brukar ha en låg knut. håret blir ju annars trassligt hur man än har det.

men de kan vara topparna ändå. Vi tappar ju mellan 100-150 hårstrån om dagen så de finns alltid hårstrån på utväxt. Du kan be din frisör att putsa ythåret och även i nacken. Anledningen till att de blir slitet i nacken är att de ligger o nöter mot kläder när vi rör oss. Och om du har frissig kvalitet ändå så har du ett hår som är lite torrare naturlig än ett helt rakt hår vilket gör det ner känsligt.

De längsta hårstråna e ett midjelångt hår är ju runt 8-9år gamla i topparna, så de kan behövas att man putsar de som är på utväxt nån gång ibland också

Tänkte faktiskt på det just igår! :D

Jag kom på att jag nog ska börja fläta håret (det är inte så långt som ditt, men en bit nedanför axlarna åtminstone), och så ska jag prova mig fram om det räcker att ha flätan hänga ner längs ryggen eller om den måste vikas in mot nacken också för att inte tovas till.

Annars har jag gärna allt ihopsamlat i en hög hästsvans eller slarvig knut med klämma, men det funkar ju liksom inte under hjälmen... ;)

Ingenting.
Mitt hår är en enda trasselboll när jag är färdig i stallet, varesig jag har fläta, hästsvans eller whatever.
Jag skiter i det helt enkelt, för hästarna tycker nog att jag duger utmärkt att ge mat åt dem oavsett om mitt hår ser ut som en orkan. :)

När man ska bli social igen kan man ju kanske "stoppa" undan det eller till och med borsta det...

Ingenting.
Mitt hår är en enda trasselboll när jag är färdig i stallet, varesig jag har fläta, hästsvans eller whatever.
Jag skiter i det helt enkelt, för hästarna tycker nog att jag duger utmärkt att ge mat åt dem oavsett om mitt hår ser ut som en orkan. :)

När man ska bli social igen kan man ju kanske "stoppa" undan det eller till och med borsta det...

Haha klart det är skönt att skita i det å bara vara men grejen är ju om håret går av mer å mer hela tiden då lär man ju inte ha nå hår kvar efter ett tag å de är ju synd :rofl: hihi

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: incognito
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Tinuri
·
Träning Har lämnat bort min häst för inridning,han har varit där i 2 veckor,var tänkt från början 2 månader,men eftersom det gått så bra,och han...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka