Tjock i benen

Sammandrag från STC,s sida om gallor..

Vad är en "galla"
I det här fallet avses en svullnad som är placerad strax ovanför kotan, åt bakre delen av densamma. Svullnaden kan vara olika mjuk/hård men den är sällan helt utan "svikt".

Varför uppstår de?
Orsaken till svullnaden är dock att senskidan fylls med mer ledvätska än normalt. Det behöver inte betyda någonting för hästens brukbarhet, men om gallorna uppstår efter en kraftig ansträngning kan man ta det som ett tecken på att hästen har brukats över sin förmåga. Det har framförts teorier om att den här typen av gallor kan vara foderbetingade och då framför allt vid en överskottsutfodring av proteiner - något som i så fall lätt kan avhjälpas genom att justera foderstaten.

Kan man behandla dem?
Oftast gör man ingenting särskilt åt den här typen av gallor, åtminstone inte med exempelvis läkemedel eller annan medicinsk behandling. Det man som hästägare/tränare skall tänka på är att se till att hästen får regelbunden motion och utomhusvistelse i hage. Syftet med detta är att se till att cirkulationen i kroppen fungerar. Att det är vanligare med gallor i bakbenen beror sannolikt på att dessa befinner sig längre bort från cirkulationsorganet - hjärtat.
Ett annat sätt att försöka förbättra cirkulationen är att massera ben och strukturer ovanför (bog/lår). Ytterligare en åtgärd kan vara att lägga stall-/nattbandage med ett milt liniment på kvällen.

Om man misstänker fodret kan man prova med att minska kraftfodergivan de dagar då hästen motioneras mindre - vissa djurägare tycker sig då kunna se en förbättring (minskning) av gallorna.

Liknande trådar

Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: iNHALE
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
484
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: hamilton1
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
941
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka