Tjock ponny

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare tjiir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 836
T

tjiir

Min lilla A-ponny är jätte tjock och ja menar värkligen tjock.
Han är rätt lat och inte så villig på saker och ting.
HAn är 10 år. undrar om någon skulle vilja ge mig lite tips på hur jag ska få ner hullet och upp med konditionen.
Tacksam för hjälp.

Sv: Tjock ponny

först måste vi ju veta hur allt ser ut nu;)
typ foder hur mkt
träning- hur mkt osv!
men oftast kan man dra ner lite på kraft fodret...

Är ponnyn inkörd? Annars kan det ju vara ett sätt.

Mer motion och lite mindre mat. Ätar han väldigt mycket kraftfoder/grovfoder kan man byta ut en del av grovfodret med halm.

Sen får man tänka på att inte banta ponnyn för fort.

Hör inne på foder om en bra foderstat då jag inte är särskilt haj på detta.

Mvh Diabetikern

Hehe jag har samma problem med min c-ponny. Sommarmagen har minskat lite, men fortfarande ett par kilo för mycket. Jag säger som redan sagts, mindre kraftfoder och mer motion. Latheten brukar ge med sig om konditionen blir bättre och magen mindre. Det är bara att ge sig ut och motionera! Långa skogsrundor funkar utmärkt, både mot fetman och latheten. Sällskap är ju inte helt fel heller, så är det lite roligare att vara ute så länge.

Har själv varit med om samma problem fast med en haflinger.
Om han får kraftfoder så sluta med det och ge han endast hö! Motionera så mkt du kan.Även om han är lat osv är det viktigt att han rör på sej,att bara gå ut och skritta gör mkt.Plus att anledningen till att han inte är framåt kan bero på övervikten.;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 329
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 836
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka