Tjocka kaniner

Madick

Trådstartare
Jag har precis hämtat två kaniner av rasen Vit wiener blåögd. Det är en stor ras men de här är tjocka, honan är fet så hon har påse under hakan. De är båda efter fina utställningsdjur, högt bedömda, och borde vara i mycket bättre skick.

Tanken är att de ska göra småkaniner. De har tydligen gått ihop hela vintern så förra ägaren sa att hon kan ju redan vara dräktog. Men kan de ha svårt att ta sig när de är så tjocka?

Vi har mycket större hage än de tidigare haft och hanen skuttar hyfsat men honan ser ut att ha det jobbigt. Svårt att veta om det är dålig ork pga vikten eller högdräktig...

Huset är boat med halm så hon har att fixa om det skulle vara ungar på gång, men annars då? Bara låta dem röra sig mer och hoppas vikten sjunker?
 
Jag har precis hämtat två kaniner av rasen Vit wiener blåögd. Det är en stor ras men de här är tjocka, honan är fet så hon har påse under hakan. De är båda efter fina utställningsdjur, högt bedömda, och borde vara i mycket bättre skick.

Tanken är att de ska göra småkaniner. De har tydligen gått ihop hela vintern så förra ägaren sa att hon kan ju redan vara dräktog. Men kan de ha svårt att ta sig när de är så tjocka?

Vi har mycket större hage än de tidigare haft och hanen skuttar hyfsat men honan ser ut att ha det jobbigt. Svårt att veta om det är dålig ork pga vikten eller högdräktig...

Huset är boat med halm så hon har att fixa om det skulle vara ungar på gång, men annars då? Bara låta dem röra sig mer och hoppas vikten sjunker?
Jag skulle pratat med nån erfaren kaninmänniska. Där jag bor finns en person som föder upp köttkaniner och är jätteduktig. Kolla med hen! (Du hittar nog lätt om du googlar - annars kan du få nummer av mig)
 
Jag skulle pratat med nån erfaren kaninmänniska. Där jag bor finns en person som föder upp köttkaniner och är jätteduktig. Kolla med hen! (Du hittar nog lätt om du googlar - annars kan du få nummer av mig)
Jag vet nog redan vem det är, som håller kurser? Och en uppfödare av "min" ras också. Många i dina trakter faktiskt!
 
Det är väl ganska vanligt att stora raser får dubbelhaka när dom blir äldre. På utställning vill man inte se några dubbelhakor.
 
Är hon rund och hård om magen?

Ge enbart hö (innan ev ungar), inget kraftfoder.

Framförallt kan de få svårt med födseln om de är för tjocka, så ha noggrann koll om det är så att hon redan är dräktig. Är de inte särade hade jag gjort det (både för att- om hon inte är dräktig- ska hinna komma i bättre form, och pga risk för stress med fertil hane och risken att hon hinner föda och bli omparad direkt).

Håll koll på hullet över ryggen. Dubbelhakor är ofta kvar även efter viktnedgång.
 
Ge bara hö ett tag. Som Jenka sa, försök känn på magen om du känner något (dock brukar vissa honor inte visa tecken på dräktighet förrän 1-2 dagar före födsel). Du kan även känna på hullet; man ska känna revben och ryggrad tydligt med det ska inte vara "kantigt" och det ska vara som ett lager hud över revbenen. Hakpåse är normalt för vissa raser, men den ska vara "tom" och bara skinn, inte "fylld".

Många kaniner klarar sig bra på ett bra hö och tillsammans med rörelse så bör de gå ner i normal vikt. Ge mycket grenar och så också för att förlänge tuggtid och liknande. Märker du att honan är dräktig kan hon behöva mer pellets när ungarna är födda (då hon diar), men annars så räcker hö långt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp