Tjocka stalltäcken

feel

Trådstartare
Jag behöver ett stalltäcke som är 500-600 gram tjockt, gärna till humant pris då det inte kommer användas så otroligt mycket men bra passform och kvalité är ett måste! Jag gillar horsewares Amigo, men det tjockaste är väl 300gram. Tips på andra märken?

Sv: Tjocka stalltäcken

Jag köpte ett 500g stalltäcke under skandinavium förra året.
var inget spec märke men sitter otroligt bra på min superkänsliga häst.
Minns tyvärr inte vad affären hete :/
Men annars kan du väl ha ett dubbla täcke?
Jag brukar ha ett ull närmast hästen & sen ett tjockt stalltäcke =)

Jag tycker att tex ull och fleece är himla opraktiskt eftersom det fastnar en massa hår/spån/hö i det, så vill helst ha nylonfoder.

Men om du har ull underst & sen ett stalltäcke. Då kommer ju spån mm på det "yttersta" täcket.
Och hästen är väl klippt om den ska ha så tjockt täcke så då fastnar inget hår.
Men försår om du bara vill ha ett Tjocktäcke, ska kolla om jag hittar var jag köpte mitt =)

kl

och jag min okunniga undrar mest vad det är för näpen häst som skulle behöva ett SÅ tjockt täcke inne i ett stall? :crazy:

Den där diskussionen har varit uppe x antal gånger, så vi kan väl skippa den i den här tråden?

Shires har ett täcke som är 500-600 gram tjockt, och de är inte så dyra. Horseware har ett som är 400 gram, och känns väldigt tjockt och varmt, lite dyrare dock.
Domani har oxå ett som är i den tjockleken.

Ja det är jag fullt medveten om, alla dessa klippa-och-övertäcka-trådar, man blir urless på dom...

MEN jag har dock aldrig läst om någon häst som behöver ett SÅ tjockt täcke som 600gram inne i ett stall, därför blev jag nyfiken.

Jag har själv haft en "porslinshäst" som behövde 200gr-fodrat vintertäcke på sommaren när det duggade ute. Problemet med den hästen visade det sig att den var sjuk och den var ej ridbar.

Jag är inte någon som klankar ner på andra (eller jo, jag kan nog vara rätt trotsig i vissa trådar men det var inte min mening i denna tråd), jag vet hur jag vill ha mina hästar och vill ju inte att någon lägger sig i min hästhållning.

Men faktum kvarstår att 600gram är så otroligt mycket och inne i ett stall är det ju helt vindstilla. Så jag tänkte att det måste vara hästen som är problemet och då jag själv haft en problemhäst vad det gäller känslighet så... ja hajar du?

Horseware har ett rambo stalltäcke, det är 550 grams fyllning (tror jag) och med halvhals.. Annars har jag för mig att Domani har 600 grams stalltäcken.

Domani har 600 gr. Lika bra passform som Amigos stalltäcken, tycker jag. Köpte mitt på granngården för 500 spänn för typ 2 år sen, har dock inte sett dom säljas någonstans sen.

Jag har 2st thermotäcken med 600g foder från Domani, använder dem inte för jag vet inte när jag ska ha så tjocka så jag kan inte uttala mig om kvaliten.

Jadu, i vårat stall är det lika kallt inne som ute.

Min hade på sig 600g och skakade när det var -25 grader. Jag äger en ponny alá tjockis med päls. Men visst frös hon ändå.

Rambo har Jumbo stable wug med 550 gram och halvhals. Dock inte så humant pris.

Sen kan kanske en lösning vara ett new market stable med 200g och sätta på ett 400g liner under. Det ska tydligen gå att fästa liners i dom. Då får du ju ett 600g när det behövs och ett snyggt 200g att ha annars. :idea:

Förra vintern hade hon vilat i ett år och hade päls som en mammut. :)

Höstpälsen.
Stella2-25.jpg

Jag har Domanitäcket med 600g foder. Jättebra täcke men tror inte det går att få tag på nu.....

Shires har ett 500g med hals. Helt okej men känns inte på långa längder lika tjockt som Domani täcket. Du får spana efter ett begagnat kanske?

HW Jumbo stable är också väldigt varmt, har halvhals.

Förra vintern hade jag ett tjockt ulltäcke och ett 300grams täcke med halvhals över på mitt fullblodssto.

Vi har ungefär lika kallt i stallet som ute.

Röstar helt klart på någon form av underblanket. Jag har HW´s 300gr underblanket. Vet inte hur de nya linertäcken fungerar under andra täcken dock. Vilket gör mig lite sur:p.

Det finns måååånga anledningar till att hästar behöver tjocka täcke.

En helklippt häst, en häst som tunnar ur, en häst med t ex ryggskada,häst som står i utebox. finns många olika anledningar =)

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
778
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 745
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 673
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka