TJOCKA tredelade?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LitenSnigel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 023
L

LitenSnigel

Nån som vet vart man köper sånna bett? De flesta som säljs är åt det smalare hållet och min nya ska ha ett tjockt tredelat. Vore hur tacksam som helst om nån visste vart man kunde köpa. Via internet skulle funka också. :bow:

Sv: TJOCKA tredelade?!

Börjes har ett tredelat rostfritt med kopparkula det är inte så smalt men inte jättetjockt jag har ett sådant själv.

HUR tjockt?

Ett normalt bett idag är väl ca 14 mm, medan de på den tiden det ansågs snällt med tjocka bett var ca 20 mm...

Vet att Hööks sålde riktigt tjocka tredelade Gold Medal-bett förut, men tror de har utgått. Kan vara värt att kolla!:idea:

Okej, jo saken är den att jag tror att de utgått från Hööks, det sa hästens ägare (ja asså, dom vi köper honom av)...

Värt att kolla upp det där från Börjes, Marwinette.

Ingen annan som vet nåt ställe som säljer tjocka bett? Det han ska ha är ganska precis 2 cm längst ut vid bettringen...

MittNyaJag: Hehe, klart du ska få en förklaring. Jo saken är att hästen gärna bara drar in nosen och inte är framme på bettet riktigt. De har känt (och jag med självklart) att hästen tar bättre stöd på ett tjockare :)

Hur tjockt ska du ha och i vilken storlek?

Men har du testat att rida på ett "normaltjockt" bett?

Ofta fungerar hästar helt olika med olika ryttare, så det bett som funkade för den förra ägaren kanske inte alls funkar för dig, och tvärtom.

En liten tanke bara, då jag själv delade en häst med 3 andra och vi hade olika bett allihopa...:D

LitenSnigel skrev:
MittNyaJag: Hehe, klart du ska få en förklaring. Jo saken är att hästen gärna bara drar in nosen och inte är framme på bettet riktigt. De har känt (och jag med självklart) att hästen tar bättre stöd på ett tjockare :)

Man kan t ex fråga någon av sina stallkamrater. Det finns säkert någon som har en stor bettsamling och har lust att sälja av sina tjocka tredelade bett... *hint, hint* :angel:

Haha, ja det var ju perfekt att du råkade äga ett antal :D ;)

Meh, som jag sa; jag tycker att om jag känner att hästen går väldigt bra på ett tjockt, varför rida på ett tunnare? :)

Det funkar inte att rida hästen med mera ben, så att den srivs fram till att ta stöd på bettet? Det är väl så man brukar göra om den går bakom lod.. :crazy:

SJÄLVKLART ska hästen ridas med mycket ben för att ta ett ärligt stöd. Men som ett komplement till detta så går hästen nu på tjockt bett och fungerar på det, kan det inte bara få vara så då? Fast att ta upp bettfrågor på buke kanske inte är nånting att rekommendera...

Och till CHW: Han ska 13,5 och tack men det verkar som om Svea har ett att sälja till mig ;) Vi står i samma stall så det är ju lite mer praktiskt.

Hahaha. Jo, lättare ja!

Har ett som är typ dubbelt så tjockt som vanliga nästan, känns det som iaf när man kollar på det. Men det är 14,5 cm.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 415
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka