F

Frasseoo

Min häst har högre hull än vad jag önskar.
Foderstaten kan jag inte laborera med han får hö och pyttelite korn samt morötter.

Han är knappt fyra år så någon direkt krävande fysik träning blir det inte heller.

Är det någon som har något bra tips på övningar som tar på lilla maggen.

När det var djupsnö var frisk skritt i snön en bra ide´, men nu är snön borta :(

I övrigt är han i strålande form. Min hästmassör har gått igenom hela hästen han musklar sig jämt, fint och liksidigt.
Men magen, inte kul.

Tips mottages tacksamt! :idea:

/Frasse
 
Tyvärr inte..
Jag önskar att det var så enkelt!!
Han är visserligen en grov modell men riktigt så tjock som han är nu gillar jag inte.

/J
 
Hej!
Om hästen använder ryggen på ett rätt sätt under träning, så jobbas magmusklerna...men nu är han ju bara 4 år och han jobbas inte så hårt....men markarbete och få hästen att välva ryggen mer är ett tips på att få hästen att använda sina bukmuskler.

Om ni tänker er själva....sitt rak i ryggen, böj er lite framåt så känner ni att magen buktar inåt( som tränas under sit ups) Om ni sänker ryggen( för axlarna bakåt) så putar magen ut och magmusklerna jobbas inget alls....så händer med hästen. En ryttare på ryggen kan göra hästen svankig om den inte lärt sig att arbeta på rätt sätt....men om den däremot välver på ryggen så används magmusklerna.

Hoppas ni förstår my point :)

Sam
 
Tack, men....

Jag tycker att jag gör allt jag kan.

Jag rider ca tre gånger i veckan i skogen över stock och sten omväxlande med arbete på ridbanan.Han arbetar mycket i fin form där han borde använda lilla maggen.Dessutom arbetar vi på marken tre gånger i veckan det kan vara arbete vid handen, longering, tömkörning, NH eller löshoppar osv osv.....

Jaja han är välan helt enkelt en knubbig typ.

/Frasse
 
Re: Tack, men....

Är det magen eller hullet som är problemet?

Vet du att hästen får tillräckligt med protein i foderstaten? Kvoten mellan energi och protein böra vara minst 6, eller gärna mer (6,5 - 7), på en unghäst som ska sätta muskler.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Snart är det dags för installning och därmed börjar "foderproblemen" snurra i huvudet på mig igen. Jag har en tvååring som har varit...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: maria_b
·
Foder & Strö Här rekomenderas ofta lusern till omusklade hästar, kan hästar inte få proteinöverskott av det? Många ger dessutom fri tillgång på...
Svar
18
· Visningar
12 671
Senast: Askersund
·
Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 408
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp