Tjockt ulltäcke

Apollo 13

Trådstartare
Jag är ute efter ett lite tjockare ulltäcke att ha i transporten på väg hem från träningarna.
Hästen svettas väldigt mycket och det finns ingen möjlighet att skritta honom helt torr innan jag stället in honom i transporten för att köra hem 5 minuter. I dagsläget använder jag ett fleecetäcke men känner att det inte kommer räcka när han nu ska klippas och när det kommer bli kallare.
Därför är jag helt enkelt ute efter ett ulltäcke, har klämt lite på Mias, men tycker de är så himla tunna och orolig för att de inte riktigt kommer räcka.
(Dessutom sätter jag heldre på ett tjockare ulltäcke i transporten och har överluckan öppen så länge som möjligt än ett tunnare och stänger.. vill inte att de ska dra över korset men vill ha öppet pga ventilationen..)
Jag har shires ullfilt, den är ju helt fantastiskt underbar, men det är ju bara en filt så den glider ju massor så den går ju bort. Men jag är ute efter ett ulltäcke i liknande tjocklek.. någon som vet något lämpligt? Vore super tacksam!

Sv: Tjockt ulltäcke

Jag har Equilines, som trots att det inte har några gjordar sitter utmärkt! Tjock, fin ull är det också och bra snabbspänne i bogen.

Finntack har de tjockaste o bästa. Inte så snygga som de flashiga märkena men överlägset bäst

Jag har Charlies ulltäcken, de är supersnygga och har riktigt bra passform! Väldigt tjock ull. Har avtagbara gjordar samt bensnören.

Jag har ett Domani som jag alltid har i transporten när det är lite kallare (annars fleece el Back on Track).

Inga gjordar och lägerspänne fram, det är väl ett minus... gjordar kan jag vara utan på transporttäcken...

Tänk dock att hästen blir ju inte lika blöt när den är klippt, så egentligen ska den ju inte TORKA bara hållas varm, å det är Domani utmärkt till :)

Det är tjockt fluffigt o riktigt effektivt.
Jag har Charlies o det duger men är inte i närheten av lika bra.

Jag har ett ganska tjockt domani, utan gjord (slänger på en lös resår), men annars tycker jag att ett fleece och ett ull är en bra kombination när det är kallt. Har då fleecen underst, den är ju avsevärt lättare att tvätta.

/AA

Det har ett läderspänne fram och avtagbara kryssgjordar. Kostar ca 900 kr men verkar vara en utgående modell och reas ut lite överallt.

Domani ulltäcke utan gjordar med läderspänne i fronten är mycket tjockt och gott. Dock har jag sytt på kryssgjordar för det saknade jag. Gekås säljer ett i princip identiskt marinblått ulltäcke med samma tjocklek och design. Jag har även ett ulltäcke från Catago men det är lite tunnare än Domani.

Jag har ett Domani (läder och spänne fram, inga gjordar). Avsaknaden av gjordar är ett minus, men hästen har inte täcket ute så en resårgjord funkar. Det är tjockt och fint.
Granngården/Lantmännen brukar rea ut Domani-täckena nån gång per vinter, väldigt trevlans :p

måste bara "ventilera" att visst sitter Domani sjukt bra! Plats för fullblodsmanke och verkligen formsytt över lilla rumpan!

I :love:

Tänk dock att hästen blir ju inte lika blöt när den är klippt, så egentligen ska den ju inte TORKA bara hållas varm, å det är Domani utmärkt till :)

Tyvärr är det inte så enkelt i vårt fall. Herren svettas som en GRIS och är samtidigt frussen av sig. Kommer därför inte helklippa, iaf inte till en början, trotts att han svettas rejält över hela kroppen. Så jag hoppas på att han ska svettas mindre men jag har svårt att tro att han kommer sluta svettas...

finntack brukar väll ligga på ett lagom pris också? vet du vad du betalade?
har du någon bild? :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 718
Senast: Bullen22
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 781
Kropp & Själ Jag har precis tagit mig igenom årets första "träningsrunda". Typ i alla fall. Jag är oerhört otränad, har knäproblematik sen lång tid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 938
Senast: ekra
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 404
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka