Tjockt vitt snor?

Joyze

Trådstartare
Med risk för att låta väldigt korkad och ovetande, men igår efter jag hade varit ute och konditionstränat min lilla hest upptäckte jag att hon hade massa tjockt vitt snor i näsborrarna. Och det var ju inte lite heller! Jag antog att det inte var någon fara för jag har för mig att det är först när snoret är gul-grönt som det tyder på någon sjukdom av något slag, men jag blev ändå lite smått orolig för så mycket har hon aldrig snorat förut så jag tänkte det var lika bra att fråga någon kunnig här :smirk:

Sv: Tjockt vitt snor?

Min häst får ibland vitt snor,även hosta då och då!
Pratade med vet och han konstaterade att min häst är känslig
för damm!
Snoret kommer framför allt efter installningen på hösten,och om
hon stått inne länge!
Fick rådet att anv spån,torv el liknande,sköta boxarna när hästarna
är utomhus samt vattna bädd och hö vid behov.
Bäst hade nog utebox/lösdrift varit men har tyvärr inte möjlighet
till det.
Numera mår hon mkt bättre & hostar & snorar sällan!:)

Vitt snor kan vara helt normalt och behöver inte betyda att hästen är sjuk. Om det kommer mycket och ofta eller o hästen hostar ska man däremot vara lite uppmärksam. Den vanligaste orsaken är en överkänslighetsreaktion, oftast mot mögelpartiklar i foder eller strö. Stora mängder vitt snor kan också bero på en svampinfektion.

Virusinfektioner brukar visa sig som tunnflytande, genomskinligt snordropp.

Hur mycket är mycket? Vitt snor i sig är inget alarmerande, men är det mycket (värsta jag sett så var det som vispgrädde i närborrarna) så är det ett tecken på att något är knas, och läge hålla koll på temp och andning och så.

Vitt snor kan övergå i gulgrönt snor, och är de lite krassliga kan en virusinfektion vara inkörsporten för en bakterieinfektion. Så ingen anledning till panik men hålla koll.

Och tempa dagligen nån vecka framöver.

Liknande trådar

Hästvård Har varit borta två dagar och idag när jag kom till stallet så upptäckte jag att ponnyn var snorig. Det är tjockare och lite åt det...
Svar
0
· Visningar
982
Senast: Manji
·
E
Hästvård För ungefär fem veckor sedan så upptäckte jag för första gången att min häst fick vitprickigt snor vid ansträngning. Det är alltså...
Svar
0
· Visningar
1 058
Senast: ettnamn
·
Hästvård Har kikat runt lite men vill ändå kolla om ni har några idéer eller liknande I torsdags så spöregnade det på morgonen och frös sedan...
Svar
6
· Visningar
3 884
Senast: Draumsyn
·
M
Hästvård syrrans fjording är snorig... såg grönt slemmigt snor i ena näsborren på lilla dolly idag... igår var vi ute och red, bara skritt men...
Svar
4
· Visningar
1 478
Senast: Nelya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka