Bukefalos 28 år!

Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

När jag tog bort äggledarna var det med titthål och hade ont dagen efter men sen var jag helt okej, gick förvånansvärt fort att må bra igen.
TS: grattis till att du snart slipper bli oönskat gravid!
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Är det lika säkert som om man knipsar av äggledarna? Vad kostar det? :)
Nja, om man bara knipsar finns alltid en risk att det växer ihop igen, vet ett par där hon fick göra abort trots en sterilisering ca 10 år tidigare. :crazy:
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

kl

Jag har i flera år funderat på att sterilisera mig, men jag har inte kommit till skott ännu. Det är ett stort beslut! Nu behöver jag inte riktigt fatta något beslut då jag har PSCOS och gynekologen sa att det var tur att jag inte ska ha fler barn för det skulle vara svårt att blir gravid. Då blir det inga oönskade graviditeter här med andra ord. På sätt och vis en lättnad, då slipper jag fatta något beslut ju.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Grattis och välkommen till klubben. Är fyra år sen jag steriliserade mig i samband med mitt kejsarsnitt.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Är det så illa idag?

Man blir ju upprörd att det ska vara så konstigt att man vill bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv :(

Gör man det och ångar sig senare får man väl ta smällen..finns ju adoption tex

Jag har förståelse för att de är restriktiva med tanke på åldern, det jag tycker har varit tråkigt är att jag inte har fått någon ytterligare information utan mest blivit bortviftad.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Generellt har man en åldersgräns på 25 år för sterilisering och orsaken till det är att en relativt stor andel av dem som "absolut inte vill ha några barn" vid den åldern faktiskt ändrar sig när de blir äldre. Och jodå, man kan vara bombsäker när man är 23 men ändå ändra sig... *räcker upp handen* Jag skulle "absolut inte ha några jävla ungar alls" tills jag var typ 28 och vid 34 fick jag mitt första högst planerade och önskade barn och sen tre till...
Men NU är jag steriliserad, vilket gjordes i samband med mitt fjärde kejsarsnitt.

Vis av min egen erfarenhet så skulle jag nog rekommendera att man väntar så länge som möjligt med att bestämma sig för sterilisering. Jag säger inte att det är fel att sterilisera sig, men det är ju attans så sorgligt om man plötsligt får en grym barnlängtan 10 år senare...
(och adoption är inget alternativ för många, utan det "ska vara" just ett eget biologiskt barn)

Självklart har jag förståelse för åldersgränsen och att det finns en viss risk för att man ångrar sig, det jag har tyckt varit tråkigt är att jag inte fått svar på mina frågor kring själva proceduren utan helt enkelt fått nöja mig med att "du är för ung/du skulle bara ångra dig".

Jag har ingen brådska och beslutet kommer få vänta ett tag till, men skulle jag mot förmodan ändra mig och vilja ha barn så kommer det bli adoption, steriliserad eller ej.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Jag har clips på mina äggledare sedan några år. Med clips kan man ångra sig, men får bekosta hela den operationen själv.

Jag googlade lite om de där clipsen för det verkar intressant att det är reversibelt. Men det verkar vara lite si och så, det är inte garanterat reversibelt. 80-90% av personerna där man har tagit bort clipsen var fertila efteråt. Så man kan eventuellt ångra sig men det nog ingenting man ska räkna med.

Sjukvården betraktar även clipsen som en definitiv metod. Ingen skillnad mot andra steriliseringsmetoder alltså.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Grattis!
Jag håller på med samma "resa" och väntar just nu på min op-tid... Hade en tid inbokad i januari men det blev en begravning den dagen ist, så nu väntar jag bara på nästa tid.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Hur och med vem hjälper en att slussa vidare till en sådan operation? Kan man bli nekad pga. de tycker man är för ung? Måste man betala för ingreppet eller ingår det i vården?
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

För att få en operation ska man ha fyllt 25 år och det skiljer mellan landstingen om den är "gratis" eller om man får betala, enklast är att fråga gyn.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Nu har jag fått tid! Det blir på valborgsmässoafton, så någon cortege blir det inte.
Jag ska vara där 8.30 och står som andre person i kön så förhoppningsvis slipper jag svälta ihjäl innan det är klart. Får nog ordna en taxi hem.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

*kl*

Grattis TS och alla andra som steriliserat sig!

Själv lever jag med en steriliserad man och har inte behövt bry mig, lyxigt värre! :D
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Jag har önskat titthål där de skär av äggledaren. Implantat och clips lockar inte, ju färre främmande föremål i kroppen ju bättre tänker jag.
Sen får jag ju se vad som erbjuds.

Skär/bränner de bara av eller menar du att de tar bort en bit?
Jag har hört så många på sista tiden där man tagit bort en bit med hänvisning till att enbart avknipsade ledare läkt ihop för en del kvinnor så jag tänkte att man kanske helt gått över till att ta bort en bit?
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Grattis!

Väldigt avundsjuk! Blir 29 i år och har vetat i hela mitt liv att jag inte vill ha barn, blir mera säker för varje år.
Men jag drar ut på det iom att det är så jäkla dyrt här :-(
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

kl

Jag har i flera år funderat på att sterilisera mig, men jag har inte kommit till skott ännu. Det är ett stort beslut! Nu behöver jag inte riktigt fatta något beslut då jag har PSCOS och gynekologen sa att det var tur att jag inte ska ha fler barn för det skulle vara svårt att blir gravid. Då blir det inga oönskade graviditeter här med andra ord. På sätt och vis en lättnad, då slipper jag fatta något beslut ju.

Fast det ska du inte ta som ett säkert preventivmedel. Min kompis är just nu (äntligen!) höggravid efter flera års försök. Hon har PCOS.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Skär/bränner de bara av eller menar du att de tar bort en bit?
Jag har hört så många på sista tiden där man tagit bort en bit med hänvisning till att enbart avknipsade ledare läkt ihop för en del kvinnor så jag tänkte att man kanske helt gått över till att ta bort en bit?

När jag steriliserades 2012 så skar de av på två ställen per äggledare. Ett "klipp" kan växa igen, men att två ska göra det är tydligen tämligen osannolikt. (Nu har jag extremt liten möjlighet bli gravid ändå, även utan sterilisering, det skulle vara ett medicinskt mirakel om jag idag skulle bli gravid. Men de gör ju "samma ingrepp" oavsett bakgrunden så.)

Jag hade ont så in åt helvete i axlarna efter gasen, det var jag inte beredd på kan jag säga, varken ATT man kunde få ont av gasen eller HUR ont man kunde få.

Jag åkte hem 2 h efter uppvak. Mådde helt okej. Däremot fick jag en blödning i buken och blev konvalescent betydligt längre än tänkt. Och lärde mig gå omkring offentligt i kjol och klänning på kuppen. Blödningen gjorde buken svullen (såg gravid ut), och det gick INTE ha ngt som satt åt.

Har två ärr, ett från naveln neråt ca ½ cm, syns ganska tydligt. Ett i hårlinjen där könshåret börjar vid blygden, det syns inte om man inte letar.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Nej, det får man bekosta själv vilket är helt rimligt.

Men jag har skojat en del om alla papper. Att bli bli gravid vore ett större beslut för mig och det får jag glatt bli på fyllan:D utan skriva under något...

Haha, aldrig tänkt på det så men det är ju sant. Mitt påskrivna papper försvann. Jag hade ju samtalet i mitt landsting men opererades via vårdgarantin i annat landsting. Pappret försvann på vägen, och den stackars kirurgen var så nojig att han var nära ställa in hela op. Lyckades övertala honom om att jag INTE varit där om jag INTE var medveten om beslutet, fått information osv. Så jag fick skriva på ett nytt papper och fick min op. Men de var som sagt närmast hysteriska med det där pappret.
 
Nu ligger jag och väntar! Jag har nog aldrig varit så ren tidigare. Två dubbelduschar med Hibiscrub med sex timmars mellanrum.
Jag hade bett att bli testad för könssjukdomar vid förbesöket men det visade sig att dom bara hade kollat klamydia. Jag vet inte om jag är noggrann i överkant eftersom jag,så vitt jag vet,inte haft sex med någon riskgrupp men man vet ju aldrig. Jag bad nu om att få bli kollad för Hiv och hep c. Det verkade förvåna dem och göra dem lite nervösa. Men nu är det gjort och de ska även ta reda på min blodgrupp som även det hade missats.

Jag har fått på mig hemska stumpor, ful skjorta och rock. Mot instruktionerna har jag fortfarande mina underkläder på. Det kan bli lite väntetider och någon Måtta på oanständigheten får det vara!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp