Bukefalos 28 år!

Tjoho! Vi har köpt ny bil - vad ska ongen åka i?

Blueberry

Trådstartare
Ja, han får såklart också åka i bilen, men i vilken stol? :D

Vi har precis köpt en Skoda Fabia (halvkombi) som andrabil. Den levereras vecka 30 och vi tror att vi behöver köpa ny bilbarnstol. Vi en maxicosi mobi i varje bil just nu (två stycken alltså) men tror att den kommer vara för stor och otymplig i nya bilen. Visst tar det mindre plats att ha en bilstol med Isofix?

Barnet är typ 1,5 år när bilen kommer. Väger uppskattningsvis 12 kilo då och jag har ärligt talat inte aning om hur lång han är nu eller kommer vara då, men max 90 cm, skulle jag tro.
 
Tänk på att Isofix bara är godkänt upp till 18 kg, och det är inklusive stolens vikt har jag för mig. Britax Hi-way och någon kidfix har jag för mig tar minst plats, men jag rekommenderar att gå med i gruppen bilbarnstolar på fb :up:
 
Tänk på att Isofix bara är godkänt upp till 18 kg, och det är inklusive stolens vikt har jag för mig. Britax Hi-way och någon kidfix har jag för mig tar minst plats, men jag rekommenderar att gå med i gruppen bilbarnstolar på fb :up:

Nej det är exklusive stolens vikt. Barnet får väga 18kg. Vi har axkid duofix och minikid.
 
Jag kör en vw Polo kombi och skulle tro att den är ganska så lika i storlek med Fabian och i den funkar Hi-Wayen fint. En annan bilstol som antagligen är en av dem som tar minst utrymme är den finska Klippan triofix (isofix).
 
Vi har en Skoda Fabia halvkombi -10. Vi använder inte Isofix dock. När vi bara hade ett barn satt dottern bak i en Hi Way. Nu när vi har två barn sitter sonen (2 år) fram i Hi Wayen och dottern (4 år) bak i en Two Way. Fabian ar förvånansvärt rymlig faktiskt. Båda barnen är långa för sin ålder men sitter bra.

:)
 
Ja, han får såklart också åka i bilen, men i vilken stol? :D

Vi har precis köpt en Skoda Fabia (halvkombi) som andrabil. Den levereras vecka 30 och vi tror att vi behöver köpa ny bilbarnstol. Vi en maxicosi mobi i varje bil just nu (två stycken alltså) men tror att den kommer vara för stor och otymplig i nya bilen. Visst tar det mindre plats att ha en bilstol med Isofix?

Barnet är typ 1,5 år när bilen kommer. Väger uppskattningsvis 12 kilo då och jag har ärligt talat inte aning om hur lång han är nu eller kommer vara då, men max 90 cm, skulle jag tro.


Axkid Minikid eller Britax Max-Way. Isofix är smidigt, men det är inte säkert den stolen tar mindre plats. Dessutom räcker de bara till 18 kg eller 105 cm långa barn. Vilket medför att ni kommer behöva köpa ytterligare en bakåtvänd. Vilket iof inte är ett problem om ni är beredda att göra det. Som isofix med lite plats finns Besafe izi modular RF och Maxi Cosi Pearl Xp.

Bilen ni köpt är liten. Så satsa på en stol som tar lite plats.

Mobi XP får plats, men kan bli trångt för den som sitter framför
 
Axkid Minikid eller Britax Max-Way. Isofix är smidigt, men det är inte säkert den stolen tar mindre plats. Dessutom räcker de bara till 18 kg eller 105 cm långa barn. Vilket medför att ni kommer behöva köpa ytterligare en bakåtvänd. Vilket iof inte är ett problem om ni är beredda att göra det. Som isofix med lite plats finns Besafe izi modular RF och Maxi Cosi Pearl Xp.

Bilen ni köpt är liten. Så satsa på en stol som tar lite plats.

Mobi XP får plats, men kan bli trångt för den som sitter framför


Hiway rekommenderar jag inte om ni inte vill byta stol vid senare tillfälle. Detta då den är urvuxen runt 105 cm och är en av de minsta på marknaden. Storebror maxway räcker minst 1 år längre. Min äldsta satt i den till han var ca 6 år. Och 117 cm lång
 
Axkid Minikid eller Britax Max-Way. Isofix är smidigt, men det är inte säkert den stolen tar mindre plats. Dessutom räcker de bara till 18 kg eller 105 cm långa barn. Vilket medför att ni kommer behöva köpa ytterligare en bakåtvänd. Vilket iof inte är ett problem om ni är beredda att göra det. Som isofix med lite plats finns Besafe izi modular RF och Maxi Cosi Pearl Xp.

Bilen ni köpt är liten. Så satsa på en stol som tar lite plats.

Mobi XP får plats, men kan bli trångt för den som sitter framför

Tror du att det är bättre att sätta kiddot fram i så fall? Eller borde vi undvika det?
Ska kolla på Besafe-varianten med isofix också.
 
Tror du att det är bättre att sätta kiddot fram i så fall? Eller borde vi undvika det?
Ska kolla på Besafe-varianten med isofix också.


Personligen så vill js inte ha några barn fram. Men måste man så bör det bakåtvända barnet sitta där.

<finns två anledningar till att jag inte vil ha barn fram. nr 1 är stt du oavsett, vad man säger och tycker. Alltid dröjer med blicken på barnet, vilket gör att man släpper fokus från vägen. Detta kan ge förödande konsekvenser. Undantag finns givetvis med sjuka barn och skrikande barn. Men man bör vänja de skrikande vid att sitta bak. För att sätta ett barn bak, som suttit fram så länge det minns, kan vara en resa i sig...

nr 2 och det viktigaste, de flesta krockar är frontalkrockar och vilt krockar. Vid krock med vilt tenderar djuret att till 90% kastas upp på rutan och vissa landar i bilen... Vilket i sig ger fruktansvärda skador om djuret lever oc sparkar i bilen. Sen blir det betydligt mer glassplitter fram än i ett baksäte. jag väljer att lägga in en länk på älg vs bil. Och de som vill kan öppna den. https://www.google.se/search?q=älg+...ved=0ahUKEwic8d7h0-XMAhVI8ywKHQb4CaIQ_AUIBygC

Jag bor i småland, och här sitter barnen bak. Undantag är när man är själv med sjukt barn i bilen. Bor man i storstaden så funkar framsätet bra. Men var mycket noga med att ha fri sikt och minst 10 cm mellan barnets stol och utan. Går barnets huvud ovan stolets kant, ska det inte sitta fram, oavsett sikt och avstånd. detta pga huvudet blir oskyddat från rutan vid krock.
 
Personligen så vill js inte ha några barn fram. Men måste man så bör det bakåtvända barnet sitta där.

<finns två anledningar till att jag inte vil ha barn fram. nr 1 är stt du oavsett, vad man säger och tycker. Alltid dröjer med blicken på barnet, vilket gör att man släpper fokus från vägen. Detta kan ge förödande konsekvenser. Undantag finns givetvis med sjuka barn och skrikande barn. Men man bör vänja de skrikande vid att sitta bak. För att sätta ett barn bak, som suttit fram så länge det minns, kan vara en resa i sig...

nr 2 och det viktigaste, de flesta krockar är frontalkrockar och vilt krockar. Vid krock med vilt tenderar djuret att till 90% kastas upp på rutan och vissa landar i bilen... Vilket i sig ger fruktansvärda skador om djuret lever oc sparkar i bilen. Sen blir det betydligt mer glassplitter fram än i ett baksäte. jag väljer att lägga in en länk på älg vs bil. Och de som vill kan öppna den. https://www.google.se/search?q=älg+i+bil&espv=2&biw=1366&bih=643&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwic8d7h0-XMAhVI8ywKHQb4CaIQ_AUIBygC

Jag bor i småland, och här sitter barnen bak. Undantag är när man är själv med sjukt barn i bilen. Bor man i storstaden så funkar framsätet bra. Men var mycket noga med att ha fri sikt och minst 10 cm mellan barnets stol och utan. Går barnets huvud ovan stolets kant, ska det inte sitta fram, oavsett sikt och avstånd. detta pga huvudet blir oskyddat från rutan vid krock.

Tackar!
Vi har honom bak nu och har planerat att ha det även i andra bilen. Skönt att läsa din motivering till barnet bak här :bow:
 
Skulle nog våga påstå att det kommer att bli väldigt trångt med max-way. Det lönar sig ju alltid att prova förstås, men också med Hi- way får man tumma en hel del på bekvämligheten för den som åker i framsätet på en bil i Blueberrys storlek. I polon funkar det för oss eftersom jag är kort, 163 cm men min man som är 179 kan inte åka i framsätet.
 
Skulle nog våga påstå att det kommer att bli väldigt trångt med max-way. Det lönar sig ju alltid att prova förstås, men också med Hi- way får man tumma en hel del på bekvämligheten för den som åker i framsätet på en bil i Blueberrys storlek. I polon funkar det för oss eftersom jag är kort, 163 cm men min man som är 179 kan inte åka i framsätet.

Dock skiljer max-way och hi-way ungerför 2 cm i storlek, det som skiljer gentemot barnet är att maxway har betydligt längre rygg. Övriga mått är i princip detsamma. Dvs den tar minimalt med mer plats. Men kan användas betydligt länge.
 
Jag upplever inte hi-way som så hysteriskt liten. Ändå är vår treåring en meter lång, men jag hoppas hon ska kunna ha den ett tag till.

image-e1463770901834.jpeg

67 cm vs 100 cm :D
 
Jag upplever inte hi-way som så hysteriskt liten. Ändå är vår treåring en meter lång, men jag hoppas hon ska kunna ha den ett tag till.

image-e1463770901834.jpeg

67 cm vs 100 cm :D
Wow, är min stora så lång? Eller hon kanske bara har längre överkropp för hon är betydligt mer "trångbodd" i hi way. Med det sagt kan hon fortfarande åka i den men max-way är mycket bättre för henne, jag har ju en idé om att hon åker bakåtvänt ett par år till.
 
Jag har max-way och hi-way bredvid varandra i bilen och håller med om att de är lika i storlek. Däremot blev det trångt med bakåtvänd stol bakom passagersätet oavsett vilken sort det blev av de två. Jag tycker att det verkar bli bättre med plats fram när man har enbart en bakåtvänd i mitten än om den ska stå på kanten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 975
Senast: Görel
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 982
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Beta slagen mark
  • Måla på häst

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp