Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

det beror ju helt på vilken sorts hund man har! hade tiken fått för sig att stjäla hade jag bara sagt "näääää, stygga stygga hund". det hade tagit tillräckligt hårt.

hade det varit labben hade jag kastat mig över honom, skrapat ut minsta köttfärsrest ur munnen samtidigt som jag vrålat okvädesord och sedan hade han fått gå och dra något gammalt över sig.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Idag stal hunden en plastbytta med köttfärssås från bordet. Precis när jag var på väg ut ur rummet, men jag vände mig om och blev vittne.

Beskriv på ett konkret sätt hur ni skulle korrigera hunden i ett sånt fall.

Jag förmodar att du lärt hunden vad nej betyder. Alltså ett nej såsom mamma tik skulle ha sagt.
Om jag sett att hunden tagit något olovligt så skulle mitt nej ha slagit ner som åskan. Hunden skulle garanterat ha backat och då skulle jag ha varit framme för att vara beredd om den hade fortsatt med sitt uppsåt. Då skulle hela himlen ha ramlat ner.

Felet som så många gör är att tjata ett nej i tid och otid så till slut så skiter hunden fullständigt i det. Tiken hon varnar på ett tydligt sätt och fortsätter valpen så smäller det, ett bett över nosen så att valpen lär sig vad som gäller. Så gör tiken, hon anpassar sitt bett så att valpen ej skadas, men ändå så hårt att valpen skriker och lär sig något. Vi tar sällan vid där tiken slutat utan vi börjar dalta i stället och då får vi problem.

Provocera, säg nej och om det ej räcker nyp till så att valpen förstår, då kommer den ihåg det till senare tillfällen. Tjata sedan inte sönder nejet så kommer det att fungera mycket bättre.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Hunden är fyra och vet vad nej betyder. Hon VET att hon inte får ta mat, men gör det ändå.

Börjar tvivla, precis som du Cillamuffins, att det går att få henne till total avhållsamhet. Min hund skulle också sälja sin (lika tjuvaktiga :crazy: ) morsa för en brödbit.

Hunden är extremt lydig och lyhörd för övrigt. Hon vänder på en femöring i alla situationer och kommer på inkallning. Men just mat verkar ha blivit en fix idé.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Jag undrar fortfarande om du är tillräckligt konsekvent. Kör du nu med musfällor konstant? Det måste du göra ända till dess hunden definitivt lägger av. Det blir inte i dag eller i morgon utan det är konsekvent utnötning som gäller.

Vad du också kan göra, men även då krävs absolut konsekvens, är att ha en kastkedja som du slänger bredvid hunden. Men då ska du veta vad det är du håller på med för det knäcker vilken hund som helst. Det ska alltså avleda hunden, metoden finns beskriven av många, bl.a Anders Hallgren. Men kom ihåg att det är en mentalt mycket tuff metod, men finns det inget annat som hjälper så lär dig den och prova.

Något som också säkert kan fungera är den apparat som man sätter i en väggkontakt som avger ett för hunden starkt ljud när den skäller. Den apparaten har ju en fjärrmanövrering som gör att den kan aktiveras även om hunden inte skäller. Blir det oljud varje gång hunden stjäl, då slutar den. Men även då krävs konsekvens, det kommer att ta tid att lära bort denna ovana.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp