Tjuvparning

Tös

Trådstartare
Jag har en chihuahua blandis som tjuvparat sig. Tyvärr märke jag inget förrän jag kände hur det rörde sig i magen, så hade alltså ingen koll alls på när detta skulle ha inträffat men att det var försent att göra något..Nu har hon fått fem stycken valpar som verkar pigga och friska vad man kan se! Det stora "problemet" är att det verkar som att hon parat sig med sin pappa. Det känns helt fruktansvärt å jag känner mig helt rådvill nu. Hur gör jag? Blir det automatiskt "fel" på valparna då? Någon som har någon erfarenhet? Nu finns dom ju i världen.

Att jag har vart väldigt klantig å missa detta det vet jag!
 
Jag har en chihuahua blandis som tjuvparat sig. Tyvärr märke jag inget förrän jag kände hur det rörde sig i magen, så hade alltså ingen koll alls på när detta skulle ha inträffat men att det var försent att göra något..Nu har hon fått fem stycken valpar som verkar pigga och friska vad man kan se! Det stora "problemet" är att det verkar som att hon parat sig med sin pappa. Det känns helt fruktansvärt å jag känner mig helt rådvill nu. Hur gör jag? Blir det automatiskt "fel" på valparna då? Någon som har någon erfarenhet? Nu finns dom ju i världen.

Att jag har vart väldigt klantig å missa detta det vet jag!
Finns inte mycket mer du kan göra än att vänta och se. Och vara tydlig med köparna om att det är hög inavel och ha det i åtanke när du sätter pris.
 
Jag har en chihuahua blandis som tjuvparat sig. Tyvärr märke jag inget förrän jag kände hur det rörde sig i magen, så hade alltså ingen koll alls på när detta skulle ha inträffat men att det var försent att göra något..Nu har hon fått fem stycken valpar som verkar pigga och friska vad man kan se! Det stora "problemet" är att det verkar som att hon parat sig med sin pappa. Det känns helt fruktansvärt å jag känner mig helt rådvill nu. Hur gör jag? Blir det automatiskt "fel" på valparna då? Någon som har någon erfarenhet? Nu finns dom ju i världen.

Att jag har vart väldigt klantig å missa detta det vet jag!
Nej det blir inte automatiskt "fel" på valparna vid hög inavelsgrad. Risken för ärftliga sjukdomar och defekter ökar, men det är inte alls säkert att någon av valparna får problem, och att de fötts pigga och friska är ett bra steg på vägen!
 
De är ju renrasig i alla fall och även om det varit en helt annan chihuahua hade det förmodligen varit ett visst mått av inavel ändå
 
Vill du verkligen ta ditt ansvar kan det ju vara en idé att testa föräldrarna för de sjukdomar som finns i raserna, så gott det går.

Hittas några fynd så kan du iaf upplysa de framtida köparna om att risken är förhöjd så de kan ta ställning till det innan köp.
 
Jag har en chihuahua blandis som tjuvparat sig. Tyvärr märke jag inget förrän jag kände hur det rörde sig i magen, så hade alltså ingen koll alls på när detta skulle ha inträffat men att det var försent att göra något..Nu har hon fått fem stycken valpar som verkar pigga och friska vad man kan se! Det stora "problemet" är att det verkar som att hon parat sig med sin pappa. Det känns helt fruktansvärt å jag känner mig helt rådvill nu. Hur gör jag? Blir det automatiskt "fel" på valparna då? Någon som har någon erfarenhet? Nu finns dom ju i världen.

Att jag har vart väldigt klantig å missa detta det vet jag!
Inavel sker även i naturen ibland, det är oundvikligt. Det behöver inte alls innebära några problem, så på den punkten kan du slappna av.
 
Förutom det som andra sagt: När ni sålt valparna och tiken inte längre producerar mjölk, se till att prata med veterinär om att kastrera henne (eller hanen, om ni nu har en okastrerad hane också? Tolkar det nästan som det). Eftersom ni inte märker när hon löper så kan hon inte umgås med okastrerade hanar i nuläget, då är risken stor att det blir såhär igen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 593
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp