"tjuvvalla"

R8n

Trådstartare
Hur gör genetligen hunden när den "tjuvvallar"?
Min kompis har en BC och hon säger att den ofta "tjuvvallar" men jag har aldrig lagt märke till det.
 
Sv: "tjuvvalla"

Oftast yttrar det sig som så att hunden ligger/står och eyear fast sig på "vallningsobjektet".
Kan också vara att den vallar cycklister, andra hundar/ katter / barn/ bilar/ mopedister etc. på så vis att den försöker stoppa, samla ihop och fösa vad än det är den "vallar".
Det kan också yttra sig i att hunden går/springer fram och tillbaka hela tiden efter en "osynlig gräns" och gränsvallar/flankar om det finns något att valla. Exempel när dessa sista 2 varianter kan förekomma är om hunden sitter i hundgård/inhägnad tomt eller om den sitter i lina.

Vet inte om du blir klokare av svaret, men det är lite knövligt att förklara ;)
Så här ser min hund ut när hon "tjuvvallar" innan det är hennes tur :D
Vickiespej.jpg

Hon sitter och eyear fast sig på fåren när de andra hundarna vallar. Vilket enkelt förklarat innebär att i hennes huvud "vallar" hon och det är inte är önskvärt. Det är en av de grejor jag jobbar på med henne att hon inte ska göra..:cool: Det är dessutom en (oönskad) egenskap som innebär en viss stress för hunden.
 
Sv: "tjuvvalla"

Tack så jättemycket för svaret:bow:

Och jo jag förstod allting:D
Men då betyder det att våran hund också "tjuvvallar" för hon brukar jaga mig när jag springer ikapp med henne allrahelst när min mor och far är med.
 
Sv: "tjuvvalla"

Inte nödvändigtvis. I princip alla hundar "jagar" ju efter sin bortspringande ägare ;)
Det beror på hur hunden gör det. Springer h*n ut i en båge runt dig, så att h*n kommer upp framför dig och ser ut så här
2006-05-06%20083.jpg

:confused:
 
Sv: "tjuvvalla"

Nej inte riktigt. Men hon stannar framför och skäller och hoppar. Kanske normalt för en busig hund?
 
Sv: "tjuvvalla"

Misstänkte nästan det:)

Har ju aldrig haft en livlig hund förut, utan bara varit uppväxt med lite äldre hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 781
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 015
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hjälp! Min hund kliar sönder sig och nu märkte jag att det finns konstiga utslag på huden Vad kan det vara?
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp