Tmärkning...igen..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rambolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 780
R

Rambolina

En liten fråga bara, T-märkt häst som vet. INTE hittar några fel på, trots röntgen etc....Kan man tävla CR och ta föl?
Hästen är genomgången från topp till tå och alla bara kliar sig i huvudet:confused: Hittar inte alla ägare bakåt så man kan kolla den vägen heller, inga anteckningar i passet etc.

Sv: Tmärkning...igen..

En tanke som slog mig, känner inte försäkringsbolaget till varför hästen är triangelmärkt?

nej tyvärr, känns som om man har gjort en "specialare" här...Hästen är mycket ridbar och vet. hittar inget, jag funderar på om det kan ha med tex bronkit eller något sådant att göra.

Tror inte det spelar någon roll om man inte hittar något fel, en Tmärkt häst får inte lov att tävla, så vitt jag vet. Är rätt så säker på det men rätta mig om jag har fel eller om reglerna ändrats!

En t-märkt häst får inte tävla, oavsett om den är frisk.
Ta föl på den om den är frisk är ju precis som att ta föl på vilken annan häst som helst :)

CR-ronder brukar ofta gå under begreppet träning och i såna fall borde det inte föreligga några hinder.....
Ta föl går alldeles utmärkt!

Det är upp till varje klubb att bestämma, min klubb säger nej.

ta föl borde inte vara några problem!

tävla däremot. en t-märkning går inte att häva och praxis vid t-märkning är just att hästen ska slippa träna/tävla för att den inte håller för det.

liten fråga: varför köpa en t-märkt häst om du vill tävla? till avel, visst, men t-märkningen finns där av en, säkert, god anledning.
förövrigt borde verkligen hästens dåvarande förs.bolag kunna ge ut gamla journaler om du pressar dom lite...

De får inte ge ut gamla journaler från tider med andra ägare utan deras tillåtelse.

Har ett sto som oxå är T-märkt efter de gammla ägarna åkte skyttetrafik till kliniker utan att någon hittade vad det var för fel. De måste dock skriva en anledning och förra ägarna har för sig att de skrev spatt trots att hon inte har det bara för att de måste skriva något.

Jag får dock aldrig tävla henne trots att hon ser ut att kunna bli helt frisk (med hjälp av kiropraktor har hon blivit en helt annan häst). Frysmärkningen tog inte heller på henne (inte ett vitt hårstrå) så säger man inget så vet ingen. Men skulle aldrig tänka mig att göra det utan blir hon bra blir det någon rolig lättare träningstävling.

Senast ändrad av en moderator:

Nu kommer kärringen i mig fram...

Om man köper en T-märkt häst, är man då inte intresserad av vad felet är INNAN man köper den? (om du nu äger den)

Tävla får du inte, som andra svarat.

Föl, visst kan du ta det.
Men...jag hade inte gjort det innan jag fått reda på varför hästen är T-märkt.

Själv hade jag aldrig köpt en häst där jag inte hade kunnat få svar på varför märkningen finns där. För den finns ju där av en, oftast bra, anledning.

Hej

Jag har kollat upp denna frågan då jag själv har en triangelmärkt häst. Enligt TR får inte t märkta hästar delta i inbjudningstävlingar. Vår häst är försäkrad i AGRIA och enligt deras villkor får man inte delta i tävlingar överhuvudtaget. Så det är nog bra att kontakta sitt försäkringsbolag för att se vilka villkor som gäller.

grejen med att t-märka är juswt att hästen INTE får deltaga i tävling.
Oavsett vilket bolag hästen vart försäkrad i

En häst kan nog bli t-märkt av nästan vilken anledning som helst. Men har du röntgat igenom alla ben, rygg samt hals?

Om ingenting då kunnat hittas så visst kan det väl ha varit t ex bronkit men det kan även ha varit upprepade kotledsinflammationer eller knäledsinflammationer som nu läkt ut ordentligt. Frågan är då om hästen har dålig hållbarhet eller om den bara ridits helt fel och satts igång för snabbt efter hälta. Rid igång hästen ordetnligt varje dag så att du ser om den håller för ridning i längden och om den gör det så kan du väl avla på hästen åtminstone om den är renrasig eller du har stammen på den.

Nu kommer kärringen i mig fram...

Om man köper en T-märkt häst, är man då inte intresserad av vad felet är INNAN man köper den? (om du nu äger den)

Tävla får du inte, som andra svarat.

Föl, visst kan du ta det.
Men...jag hade inte gjort det innan jag fått reda på varför hästen är T-märkt.

Själv hade jag aldrig köpt en häst där jag inte hade kunnat få svar på varför märkningen finns där. För den finns ju där av en, oftast bra, anledning.

Allmänt svar, nej jag har inte köpt hästen men är intresserad, den är billig och funderingen kom upp i samband med att om det är en trevlig individ så hade det varit trevligt att kanske hoppa en CR eller två, om inte annat så skulle hon få gå som avelssto.

En liten fråga bara, T-märkt häst som vet. INTE hittar några fel på, trots röntgen etc....Kan man tävla CR och ta föl?
Hästen är genomgången från topp till tå och alla bara kliar sig i huvudet:confused: Hittar inte alla ägare bakåt så man kan kolla den vägen heller, inga anteckningar i passet etc.

En T-märkt häst behöver ju nödvändigtvis inte uppvisa problem i första skedet, oftast dyker problemen upp när man hamnar på den nivån i ridningen som brast förra gången.

För att ta ett föl på T-märkt häst, tycker jag själv att man först bör ta reda på vad som gjorde att hästen T-märktes. Dels finns ju ett antal åkommor som finns med på defektlistan, dessa bör man ju inte avla på särskilt som stoet kanske har en sådan åkomma.
Man bör ju också försäkra sig om att stoet inte är T-märkt fö skada som kan göra henne avsevärt sämre i samband med en betäckning/dräktighet.

Nej man får inte tävla T-märkta hästar, dessa sk CR kan kallas för vad som helst. Sanningen är den att arrangerade klubb inte ska/får tillåta T-märkta hästar ändå.

Så här ligger det till med triangelmärkning och tävling av triangelmärkta hästar. På inbjudningstävlingar och högre får INTE triangelmärkt häst tävlas, Vad gäller klubbtävlingar säger inte ridsportförbundet någonting utan det är som några har skrivit upp till arrangerande klubb att avgöra. Försäkringsbolaget däremot säger stopp för alla tävlingar och även träningar. Eftersom dom har betalat ut en större del av försäkringsbeloppet pga att hästen inte går att använda till ett speciellt ändamål så ska inte hästen heller användas för det ändamål man haft den till längre. Men Försäkringsbolaget kan inte göra något, är det tillåtet att starta triangelmärkta hästar på din klubb så kan du göra det då det. Men tänk på att en häst är triangelmärkt av en anledning, håller den för att tränas och tävlas... Och en häst som man inte vet orsaken till varför den är triangelmärkt skulle jag vara försiktig med både vad det gäller tävlande och avel. Går det inte att kontakta tidigare ägare?

En CR är en bedömning inte "en lättare tävling där vem som helst får vara med", dock är det en bedömning som oftast används på klubbtävlingar/träningshoppningar och liknade.

Vår klubb säger nej till triangelmärkta hästar på klubbtävnlingar och fler och fler går in på det spåret också.

Med tanke på dina trådar om dina skadade hästar så undrar jag om det inte vore trevligt att skaffa en häst som inte redan från början har (har haft) något fel så du inte kan använda den fullt ut?

Om planen är att börja avla så anser jag att du inte bara ksa gå på om det är det trevlig individ, då bör du veta varför hästen är triangelmärkt, ta reda på vad det är för stam och sätta dig i i avelsbiten som inte är något man lär sig i en tråd på buke.

Att ens fundera på att köpa på sig en häst bara för att den är billig är för mig helt obegriplig

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: Liten
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 188
Senast: Mint
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 045
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka