Tölta tävlingstravare

L

Lindi

Började för ett par veckor sen att ridträna en för mig ny pålle. Hon är rätt nervös, men trevlig. blir bättre och bättre. Senaste ridturen upptäckte jag att hon antagligen har anlag för tölt! Jag har ridit en del Islandshäst och blev ju genast eld och lågor :rofl: Det var inte klockrent, men jag har en del islandshästfolk som kan hjälpa mig att plocka fram den :bump: Nu undrar jag lite om att tölta en tävlingspålle. Hon ska alltså kvala snart, är 4 år. För och nackdelar med tölten??? Nån ni vet som testat?
Tacksam för svar! (även ni som har tips om hur man plockar fram tölten!) :cool:
 
Det kan inte har varit pass du kände? Många travare har passgång i sig men eftersom man inte tävlar i passgång i Sverige utan räknas som otillåten gångart så ska du nog rådgöra med tränaren innan du sätter igång och hård tränar...
 
nix, det va inte pass. Det är jag hundra på. Min kompis som var med (hon e visserligen inte så kunnig inom tölten, men ändå) sa att bakhovarna sattes ner innan framhovarna. Pass i ett så långsamt tempo hade jag definitivt kännt (hoppas jag innerligt! :cool: ) "visade upp" det för en islandshästmänniska (det gick dåligt då, första gången i paddock och hon gick inte alls bra, alltså tölten) och hon sa att det var en blandning mellan trav och tölt.
 
Töltnade travhästar är inte alls ovanligt, det är bara det att dom flesta inte känner igen tölt och förväxlar det med pass.
Jag hade en travhäst som töltade ibland när han stressade till det.
Jag har dock aldrig försökt träna fram det men det går säkert, är det inte i USA dom säljer travare som flergångs hästar ?
Hör med tränaren om det är ok, sen är det väll bara att träna på.
 
min travare töltade oxå, inte helt rent men när hon ville fortare fram än hon fick , då la hon in extra växeln tölt!

får man fråga vad hästen heter? är det en fransk modell eller amerikansk? min var fransk efter mustard och tibur.
/jenny s
 
Nä, hon e faktiskt 100 % amerikansk. Ännu en upptäckt. Hon töltar (lr töltaktigt) när man bromsar lite från trav och sekunden efter driver, men när hon vill iväg i skritten (händer inte så ofta faktiskt) så tror jag mer det är passaktigt...
 
Min rentöltande numera slaktade travare var efter Spotlite Lobell och hade Quick Pay som morfar. Han var en hejare på att tölta. Fast dumma jag fattade inte vad det var förrän en islandsmänniska såg mig rida honom en gång. Jag tyckte mer att det var en jobbig gångart som hindrade mig från att få upp honom i trav på ett trevligt sätt :-)
 
Även jag har en "Spotlite Lobell-töltare" (morfar Pershing) :bump:
 
Och jag har haft hand om ern Spolite-are som gick i tölt när skritt inte var fort nog.Kan Spolite vara en islänning :D ?
 
Haha, det verkar som om Spotlite kan ha lite islandsblod i sig!! :D
 
Hon har faktiskt Quick Pay som morfar hon oxå! e efter Prince Mystic.
Hon kvala in idag, på 20,8. Jätteduktig! (särskilt med tanke på att hon redan sprungit ett lopp, i transporten, hon hade ju bomull :cry: :smirk: )
Tror jag lägger töltplanerna på is, iaf ett tag. Vi ska bara galoppa uppför backen :):
 
i början när jag började rida min tarvare passade hon oxå lite...nån som har tips på hur man kan få fram passen igen?
 
Heksan!
Min travare kan också tölta, ej rent dock.
Men det kommer periodviss!
Jag har försökt att vänja bort det då det inte är kul att han töltar in i traven :crazy:
Men det går att plocka fram hoss honom :)
 
Hej!
Inte ovanligt. Med tanke på vilka raser som våra travare kommer från. (bla. American Saddle breed)

Min häst e.Pecka JR u. Shinola Vanuk töltar också, ganska bra faktiskt. Om du har ridit islänning kan du förmodligen träna din travare likadant.

En travare är (som någon redan har nämt) en flergångartshäst, precis som islänningen, American Saddle Breed osv..
Det gäller bara att trycka på de rätta knapparna så att säga.

Lycka till!
 
jag hade en travare förut som tölta, han fick göra det om han ville eftersom han inte gick på banan längre
 
Va' kul det låter!

Hur skulle jag kunna träna min travare att tölta? (vet inte ens hur man får en islänning att tölta :crazy:)
 
Tölt är en hög grad av samling där hästen rör sina ben exakt likadant som i skritt fast fortare. Hästen behöver för att kunna tölta korrekt ( och ej gå i grisepass som de flesta travare gör ) kunna jobba i korrekt form och vara totalt lösgjord. Detta åstadkommer man lättast genom att jobba hästen i skritt på volten genom att förmå den spänna sina magmuskler så att den trampar under sig, vinklar sitt bäcken och söker sig framåt neråt. När man har lösgjort hästen och petat in dens bakben så är det bara att smacka på, trycka in sin rumpa ordentligt under sig och undvika stolsits ( sitt i extremt lodrät sits) och förmå den att fortsätta gå med undertramp och eftergift. Man får inte hålla ett konstant tag i dens mun utan tölten är en "fri" gångart som man understödjer med att hela tiden släppa efter och göra sjutton halvhalter i minuten. Blir tölten oren så har hästen hamnat på bogarna och då är det bara att peta in baken igen och kanske placer ahästen med sin sits i en öppna eller en sluta. Ett bra men svårt tips är att försöka förmå hästen att hålla sin mage alldelles rakt utan att den buktar ut på nått håll och att sitta på ett sätt som förhindrar den att lägga sin manke på sidan.
Detta är rätt sätt att tölta, men vill man bara testa tölt eller inte är ute efter att bygga upp hästen så kan man låta den lulla på i grisepass och styra den brutalt åt höger och vänster. En häst kan nämnligen inte passa i sidvärts utan då bryts passen och det kommer ett steg tölt eller två. Denna tölt ger dock ingen starkare och mer töltsäker häst, men det är lättare för en sämre ryttare att få testa tölt på detta vis.
 
pass är ingen önskvärd gångart såvida det inte är flygande pass. Risk för sjösjuka nämligen.-
som sagt, många vet inte skilnaden på tölt o pass, tror nog att det är vanligare med långsam tölt än pass hos travhästar. ser ibland tölt innan volt start mm..

hade ju en själv..
har ens häst tölt så tycker jag att man ska jobba fram den OM man ska ha den som ridhäst. det är bara kul och otroligt bekvämt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 123
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 459
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 117
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp