tölthester vs karlslund

videnlis

Trådstartare
Vilken är den största skillnaden på en karlslund Kontakt 2 och
en Tölthester Tönn gel sadel ???
 
Sv: tölthester vs karlslund

Vilken är den största skillnaden på en karlslund Kontakt 2 och
en Tölthester Tönn gel sadel ???

Karlslund är smalare i midjan och du kan bara få den upp till 17 tum.
Den har även ett något smalare järn fram till en tölthestar och du kan bara få den med korta knästöd.

Tölthester är mjukare, passar mer den rundare hästen med inte för mycket manke. Finns med båda långa och korta knästöd. Det är djupare och har med stöd till ryttare en karlslund.
 
Sv: tölthester vs karlslund

Ni som har provat eller har dessa sadlar, hur ska man ställa sig till sitsstorleken?
I denna bomlösa djungel så har jag fått till svar att jag ska ha allt från 16,5" till 17,5".
Vad bör man ha på tönn sadeln egentligen?
Vad har ni?
Jag har storlek 36 i ridbyxa och är 172 lång...

Jag har ju sett att den finns med långa och korta knästöd, jag antar att det får betydelse för sitsstorleken?

För och nackdelar med korta vs långa knästöd?
 
Sv: tölthester vs karlslund

Jag har också 36 i ridbyxor och är 168. Har provsuttit en 17.5" och ska provrida lite mer på söndag. Kan återkomma med rapport. Men jag tyckte den kändes bra. Långa knästöd dock.
 
Sv: tölthester vs karlslund

jag har bara ridit en gång med kontakt 2, den var sjukt bekväm, korta knästöd passade mej då min rumpa är alltför stor:o
Skulle väl behöva 18" men den är alltöfr lång på hästen. men korta knästöd vill jag ha. det var nytt för mej att man även kan få korta på tönn. den finns även i 17,5". men hur lång den blir då, vet jag inte.
kontakt 2 var smal och bra, ni säger här att tönn är bredare..
 
Sv: tölthester vs karlslund

Jag har också 36 i ridbyxor och är 168. Har provsuttit en 17.5" och ska provrida lite mer på söndag. Kan återkomma med rapport. Men jag tyckte den kändes bra. Långa knästöd dock.

Nu har jag provat. Inga problem att få plats med benen, men den kändes ändå inte särskilt stor i sätet. Hade säkert funkat med 17 också, men jag satt jättebra i 17.5 med långa knästöd.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 205
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: liiinnea
·
Utrustning Nån som har koll på skillnaden på en vanlig Amerigo DJ och DJ Largo ?? Nån som rider i nån utav dessa modellerna idag ?? Jag har en...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej Tycker jag har googlat och googlat, Letar ny transport o h är inne på en beg boj med sadel kammare. Men nu finns det 216 och 220...
Svar
8
· Visningar
1 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp